TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Poznaliśmy tegoroczne koła strategiczne. Jakie mają plany na 2021?

Baner koła naukowe

Poznaliśmy wyniki konkursu na strategiczne koła naukowe Politechniki Wrocławskiej. W 2021 r. zostały nimi AKL, „KoNaR”, PWR Racing Team, „Robocik” i PWr in Space. Znalezienie się w tym gronie gwarantuje m.in. dofinansowanie na realizację projektów.

Konkurs koordynuje Dział Studencki PWr, a oceniane są w nim m.in. jakość złożonych projektów czy ich potencjał naukowy (np. czy efektem będą publikacje naukowe). Liczy się także to, ile osób jest zaangażowanych w dane przedsięwzięcie oraz na ile planowany projekt jest nowatorski.

Akademicki Klub Lotniczy PWr – wymagające zawody i plany budowy stanowiska badawczego

Studenci z AKL na zawodach w USAPoczątek pandemii zastał członków AKL w USA, gdzie na zawodach SAE Aerodesign East wywalczyli ze swoimi samolotami bezzałogowymi grad nagród: drugie miejsce w klasyfikacji generalnej klasy Advanced, drugie miejsce za najlepszą prezentację projektu, trzecie w rankingu raportów technicznych i drugie za wykonanie misji. Medale dołączyli do bogatej kolekcji, którą w ciągu ostatnich kilku lat stale powiększają.

Kolejne planowane zawody – SAE Aerodesign West – ze względu na pandemię przeprowadzono zdalnie. – Rywalizowaliśmy w klasach Advanced i Micro i zdobyliśmy trzy medale – opowiada Bartłomiej Dziewoński, prezes koła. – Przyznano nam drugie miejsce za prezentację techniczną w Advanced i trzecie miejsca w obu klasach za raporty techniczne. Bardzo nas te nagrody ucieszyły, bo właśnie nad częścią dokumentacyjną spędziliśmy więcej czasu niż zwykle, czując, że to nasza słabsza strona, którą musimy poprawić.

W czasie lockdownu członkowie koła skupili się na pracach nad aż trzema projektami, na które zyskali finansowanie z miejskiego programu FAST. Rozwijali system automatycznego nadzoru terenu z powietrza, projekt samolotu udźwigowego na międzynarodowe zawody Air Cargo Challenge 2021 w Monachium i autonomiczne szybowce lądujące do celu. Starali się też przygotować referaty na konferencje naukowe, by opowiedzieć o swoich konstrukcjach i rozwiązaniach w środowisku naukowym. Zwyciężyli także w konkursie 3Mind.

Plany na ten rok są bardzo ambitne. AKL chce wystartować w dwóch zawodach SAE w USA oraz monachijskim Air Cargo Challenge (na razie zostały przełożone – nie podano nowego terminu), a także w Medical Rescue w Australii. – Te ostatnie wymagają od nas przygotowania systemu ratownictwa medycznego z wykorzystaniem dwóch autonomicznych samolotów i łazika, który zostanie wypuszczony z jednego z samolotów i będzie musiał znaleźć kontuzjowanego lub chorego człowieka w trudno dostępnym terenie – opowiada Dziewoński. – Największym wyzwaniem dla nas będzie z pewnością stworzenie własnego systemu komunikacji. Łazik musi bowiem nawiązać połączenie radio-wideo, ale nie może skorzystać z naziemnych sieci takich jak GSM czy LTE.

Studenci liczą też na to, że w lipcu zostaną rozegrane polskie zawody – Droniada, na które szykują wielowirnikowe drony wyposażone w kamery do rozpoznawania obrazu. Ich zadaniem będzie wykrycie na ziemi symboli chorych drzew i wystrzelenie w ich kierunku farby do ich oznaczenia.

- Przygotowujemy się do zawodów z myślą, że niezależnie od tego, czy zostaną zorganizowane, nasza praca nie pójdzie na marne, bo te same wymagania techniczne będą w kolejnym roku. Zatem będziemy tylko lepiej przygotowani – tłumaczy prezes AKL.

Koło zamierza także zorganizować Akademickie Mistrzostwa na Celność Lądowania (których jest gospodarzem od 14 lat) i zbudować stanowisko laboratoryjno-badawcze – małogabarytowy tunel aerodynamiczny wyposażony w tensometry. Posłuży do badań sił działających na samoloty, by porównać analizy numeryczne z komputera z rzeczywistym przepływem w tunelu.

Baner rekrutacyjny W9

Koło Naukowe Automatyki i Robotyki „Robocik” – podwodna robotyka

Robot Blue NemoKoło Naukowe „Robocik” działa na Wydziale Mechanicznym PWr od 1997 r. i jest jednym z tych o długim stażu na Politechnice Wrocławskiej. W 2016 r. zrzeszeni w nim studenci rozpoczęli prace nad autonomicznym robotem podwodnym, z którego następcą w 2018 r. po raz pierwszy wystartowali w zawodach RoboSub w Kalifornii. Od tamtego czasu biorą w nich udział regularnie, zajmując wysokie miejsca.

W związku z pandemią koronawirusa wiele konkursów w 2020 r. zostało odwołanych, a część odbyła się zdalnie. Jednak nawet w takiej formule nasi młodzi konstruktorzy odnosili sukcesy. W międzynarodowych zawodach RoboSub otrzymali wyróżnienie od firmy Blue Robotics, a w konkursach 3Mind, EKOinnowatorzy i StRuNa dotarli do finałów.Główne zainteresowania studentów z KN „Robocik” związane są oczywiście z robotyką podwodną.

– Podstawowym projektem w 2021 jest budowa ROV „z prawdziwego zdarzenia”, ponieważ odkryliśmy ich możliwości, które rozmijają się z AUV. Takie konstrukcje używane w przemyśle również się różnią między sobą, dlatego najlepiej zajmować się zarówno jednym i drugim. AUV to sztuczna inteligencja, ale ROV to właśnie elastyczność operatora i ciągła kontrola – mówi Wiktor Paluch, prezes zarządu „Robocika”.

Oprócz tego studenci mają w planach realizację projektów, które ogólnie dotyczą technologii podwodnych np. zastosowanie ogniwa paliwowego jako źródła energii do robota AUV, usprawnienie nawigacji z użyciem LIDAR czy zbudowanie systemu nawigacji opartego o DVL. Docelowo chcieliby mieć co najmniej dwa sprawne roboty AUV i jednego robota ROV w przyszłości.

Obecnie trudno powiedzieć, w jakiej formie będą organizowane zawody w tym roku, ale nasi studenci rozważają m.in. udział w konkursach ERL Emergency (Włochy, lipiec) i RoboSub (USA, sierpień).

Baner rekrutacyjny W10

Koło Naukowe Robotyków „KoNaR” – robotyczna fantazja bez granic

Robotyczna szachownicaKoło Naukowe Robotyków „KoNaR” działa przy Katedrze Cybernetyki i Robotyki na Wydziale Elektroniki od 2004 roku. W tym czasie nasi studenci stworzyli dziesiątki konstrukcji robotycznych, z którymi startowali w krajowych i międzynarodowych zawodach, zdobywając setki medali. Koło skupia osoby zainteresowane tematami z zakresu sterowania robotami, sztucznej inteligencji, programowania mikrokontrolerów czy systemów sensorycznych.

Wśród najważniejszych projektów realizowanych przez studentów jest m.in. robot pirotechniczny „Ariadna”, którego poprzednia wersja zdobyła srebrny medal na międzynarodowych zawodach w Makau. Obecnie trwają pracę nad usprawnieniami, tak aby na kolejnych zawodach zawalczyć o złoty medal.

– Innym z ważnych projektów jest nieustannie rozwijana Robotyczna Szachownica V2.2, która nadal zaskakuje swoją innowacyjnością i przynosi uśmiech na ustach starszych i młodszych fanów robotyki. Daje też ona możliwość do wymiany doświadczeń i wiedzy między naszą młodszą i starszą grupą „Konarowiczów” – mówi Patryk Szydlik, prezes ds. finansowych KNR „KoNaR”.

Największą imprezą organizowaną przez naszych studentów są zawody Robotic Arena, które każdego roku przyciągają tysiące miłośników robotów. W związku z pandemią koronawirusa nie wiadomo jeszcze, czy w 2021 r. uda się zorganizować zawody stacjonarnie, dlatego studenci pracują teraz nad ich realizacją w nowej, zdalnej formie.

– Postaramy się rozważyć i zbadać możliwości udostępnienia widzom relacji z przebiegów konkurencji w formie internetowej transmisji nadawanej na żywo. Jednocześnie postaramy się przyciągnąć jak najwięcej lokalnych zawodników z zaprzyjaźnionych kół naukowych polskich uczelni, dbając oczywiście o zdrowie i bezpieczeństwo uczestników – podkreśla Patryk Szydlik.

Nie wiadomo także, czy i jakie zawody robotyczne odbędą się w 2021 r. –  Większość informacji będzie zapewne pojawiała się w drugiej połowie tego roku, ponieważ lokalni organizatorzy, podobnie jak my, oczekują na jesienną poprawę sytuacji. Teraz staramy się dalej rozwijać nasze konstrukcje i w miarę możliwości organizować miniturnieje między sobą tak, aby móc przetestować nasze roboty – dodaje Patryk Szydlik.

Poza działalnością projektową i badawczo-naukową „KoNaR” organizuje także seminaria, warsztaty oraz bierze udział w wielu akcjach popularyzatorskich, w których propagowane są tematy związane z szeroko pojętą robotyką.

Baner rekrutacyjny W4

PWr in Space – specjaliści od rakiet

Studenci z zespołu PWr in SpaceTo najmłodsze spośród tegorocznych kół strategicznych. PWr in Space powstało w listopadzie 2017 r., ale mimo krótkiego stażu może pochwalić się niejednym sukcesem. Już w swoim debiucie na międzynarodowych zawodach Intercollegiate Rocket Engineering Competition (IREC) rozgrywanych w USA studenci wywalczyli czwarte miejsce z rakietą hybrydową własnej konstrukcji.

W ubiegłym roku w związku z pandemią członkom koła nie udało się wyjechać na żadne zawody, ale nie próżnowali. Zakończyli projekt swojej rakiety R4, zaprojektowali i zbudowali silnik na paliwo stałe (który czeka na testy), a także zbudowali i przetestowali nawijarkę. Wzięli też udział w misji stratosferycznej o nazwie Stratos2020, podczas której testowali moduł swojej rakiety. Przenieśli także swój warsztat do Wrocławskiego Parku Technologicznego.

– I tam właśnie przygotowujemy się teraz do kolejnych zawodów – opowiada Liliya Sizhuk, członkini koła. – Z naszą rakietą R4 chcemy polecieć do Stanów Zjednoczonych na Spaceport America Cup i do Portugalii na European Rocketry Challange. Nie mamy oczywiście pewności, że te konkursy zostaną rozegrane, ale jesteśmy dobrej myśli i póki nie ma oficjalnych komunikatów o odwołaniu lub przełożeniu zawodów, szykujemy się na terminy podane dotychczas przez organizatorów.

W tym roku studenci z PWr in Space chcą też rozpocząć projekt rakiety R5 i zająć się budową prototypu silnika na paliwo ciekłe. W planach mają także wystąpienia naukowe, podczas których opowiedzą o rozwiązaniach, jakie rozwijają w swoich konstrukcjach.

Baner rekrutacyjny W10

PWR Racing Team – nowe bolidy: spalinowy i elektryczny

Bolid studentów z PWR Racing TeamJedno z najbardziej utytułowanych kół naszej uczelni, od wielu lat zdobywające czołowe miejsca w zawodach Formuły Student, także w 2020 r. miało ambitne plany. W kwietniu studenci rozpoczęli prace koncepcyjne nad stworzeniem nowego bolidu – tym razem w technologii elektrycznej. Gdy w lipcu udało im się powrócić do warsztatu, kontynuowali prace nad bolidem RT11, czyli swoją jedenastą maszyną z silnikiem spalinowym. Równolegle z fazą konstrukcji RT11, trwała faza designu elektrycznego RT12e.

– Udowodniliśmy, że niezależnie od warunków, w jakich przyjdzie nam pracować, nawet będąc oddalonymi od siebie o setki kilometrów, nadal możemy zaprojektować bolid klasy Formuła Student. Niezależnie też od tego, jak mało konstruktorów może działać jednocześnie w warsztacie – podkreśla Wiktoria Budziar, członkini koła.

W czasie lockdownu PWR Racing Team zostało też finalistą Konkursu 3Mind i wzięło udział w jednej edycji zawodów Formuła Student w Michigan w formie zdalnej, zdobywając wyróżnienie w konkurencji Business Presentation. Aktualnie studenci zbliżają się do ukończenia bolidu spalinowego.

– Nie wiemy, jak będą wyglądać zawody w tym roku. Liczymy na standardową formę organizacji zawodów albo na formę hybrydową – opowiada Budziar. – Kiedy tylko uda nam się skończyć konstrukcję bolidu spalinowego, zakończymy design elektrycznego, a później zajmiemy się jego konstrukcją i testowaniem jego poprzednika w wersji spalinowej.

Baner rekrutacyjny W10

lucy, mic

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję