TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Strategia Politechniki Wrocławskiej 2023-2030

Marzenia zawsze zwyciężają rzeczywistość,
gdy im na to pozwolić.

— Stanisław Lem „Kongres futurologiczny”

Politechnika Wrocławska jest uniwersytetem technicznym, kształcącym studentów i doktorantów oraz prowadzącym badania służące rozwojowi nauki i technologii oraz rozwiązywaniu realnych problemów społeczeństwa i gospodarki.

Docelowy model Uczelni zakłada ścisłą interakcję badań i kształcenia prowadzonych w czterech dużych obszarach tematycznych: naukach technicznych, podstawowych, społecznych i humanistycznych oraz naukach o zdrowiu i życiu.

Pełna treść Strategii Politechniki Wrocławskiej   

Wskaźniki i mierniki


Misja

Badając, ucząc i współdziałając inspirujemy i wspieramy rozwój osobowości, które w oparciu o wiedzę i standardy etyczne, wykazując wrażliwość na potrzeby społeczne i globalne wyzwania, z odwagą i odpowiedzialnością kształtują przyszłość.

Wizja

Jako europejski wielodziedzinowy uniwersytet techniczny, afirmujący wolność, prawdę, ciekawość i radość poznania, prowadzimy interdyscyplinarne kształcenie i badania na miarę oczekiwań społeczeństwa i gospodarki.

Wartości

Doskonałość – w obszarach kształcenia, badań naukowych i transferu wiedzy oraz rozwoju osobistego członków wspólnoty.

Współdziałanie – rozumiane jako łączenie indywidualnych talentów dla osiągania wspólnego celu, wzajemne wspieranie się w osiąganiu celów indywidualnych i współpracę Uczelni z otoczeniem.

Otwartość – na nowe idee i wyzwania oraz w odniesieniu do członków wspólnoty Uczelni.

Kluczowe obszary strategii
i nadrzędne cele strategiczne

Kształcenie – zapewnienie studentom i doktorantom Politechniki Wrocławskiej jak najwyższego poziomu edukacji, przygotowującej ich do roli liderów nowoczesnego społeczeństwa i gospodarki, m.in. przez indywidualizację i umiędzynarodowienie kształcenia oraz unowocześnienie i uatrakcyjnienie jego metod i form.

Badania i innowacje – wzrost wkładu Politechniki Wrocławskiej w rozwój nauki i techniki oraz zapewnienie jej statusu wiodącego ośrodka badawczego, m.in. przez ekspansję na obszar nauk medycznych, rozwój badań interdyscyplinarnych i koncentrację na obszarach priorytetowych:

  1. Technologie informacyjne, nauka o danych i sztuczna inteligencja;
  2. Innowacyjne materiały i zaawansowane technologie wytwarzania;
  3. Zrównoważone środowisko życia;
  4. Inteligentne miasta i społeczeństwo przyszłości;
  5. Technologie dla zdrowia i medycyny;
  6. Technologie ekstremalne;
  7. Badania podstawowe dla technologii i innowacji.

Współpraca z otoczeniem – tworzenie relacji opartych na współdziałaniu i zapewniających znaczący wpływ Politechniki Wrocławskiej na jej otoczenie, a także budowa prestiżu akademickiego i reputacji uczelni zaangażowanej społecznie, m.in. przez aktywny udział w sojuszu Unite!, rozwój współpracy z gospodarką, budowę środowiska innowacyjnej przedsiębiorczości oraz realizację koncepcji uczelni przedsiębiorczej i za- angażowanej.

Społeczność – rozwój wspólnoty akademickiej pracowników, doktorantów i studentów Politechniki Wrocławskiej, opartej na współdziałaniu, otwartości i szacunku, zaangażowanej w rozwój Uczelni oraz podejmującej wyzwania współczesnego świata, m.in. przez rozwój mechanizmów sprzyjających partycypacji i komunikacji oraz realizację koncepcji uczelni włączającej.

Infrastruktura – zapewnienie Politechnice Wrocławskiej nowoczesnej, zrównoważonej i dostępnej bazy materialnej i technologicznej, wspierającej misję Uczelni i oferującej sprzyjające warunki dla kształcenia i badań oraz rozwoju wspólnoty i współpracy, m.in. przez inwestycje w nowoczesne obiekty dydaktyczne i badawcze oraz cyfryzację kluczowych procesów w Uczelni.

Obszarowe cele strategiczne

Kształcenie

C1. stworzenie studentom i doktorantom możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności oraz zbudowania relacji i pewności siebie, niezbędnych do osiągnięcia sukcesu;
C2. stworzenie środowiska edukacyjnego promującego współpracę, kreatywność i rozwiązywanie problemów;
C3. rozwój oferty dydaktycznej w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby studentów i doktorantów oraz społeczeństwa i gospodarki;
C4. wzmocnienie partnerstw z otoczeniem społecznym i gospodarczym, umożliwiających studentom i doktorantom zdobywanie doświadczeń poza uczelnią i kontakt z najnowszymi technologiami;
C5. rozwój wykwalifikowanej i różnorodnej kadry oraz jej kompetencji dydaktycznych i językowych.

Badania i innowacje

C1. podejmowanie pionierskich i przełomowych badań w kluczowych obszarach nauki i techniki, wytyczających kierunki i przesuwających granice, a tym samym odpowiadających na oczekiwania społeczeństwa i gospodarki;
C2. tworzenie dynamicznego środowiska naukowego, integrującego pracowników i doktorantów z wszystkich dyscyplin oraz włączającego studentów, promującego współpracę, innowacyjność, interdyscyplinarność i doskonałość;
C3. wzmocnienie współpracy międzynarodowej, prowadzące do wzrostu jakości badań, m.in. przez udział w sieciach i programach naukowych;
C4. wzmocnienie partnerstw z otoczeniem gospodarczym, sprzyjających zwiększaniu wpływu i znaczenia prowadzonych badań;
C5. rozwój różnorodnej kadry naukowej oraz jej kompetencji zawodowych, potrzebnych do przełomowych badań i innowacji technologicznych, a także skutecznej komunikacji i odgrywania wiodącej roli w swoich dziedzinach i dyscyplinach.

Współpraca z otoczeniem

C1. wzmocnienie partnerstw z otoczeniem gospodarczym dla wspierania badań i edukacji istotnych dla postępu technicznego oraz rozwoju lokalnej i globalnej gospodarki – m.in. przez wspólne badania i udział partnerów w kształtowaniu oferty dydaktycznej;
C2. wspieranie transferu technologii oraz komercjalizacji wyników badań, a także budowa wokół Uczelni sieci powiązań, wspierających innowacyjną przedsiębiorczość oraz nowe przedsięwzięcia typu start-up lub spin-off, zwłaszcza w obszarze deep tech;
C3. umacnianie roli lidera integrującego wrocławskie środowisko intelektualne;
C4. budowa trwałych relacji w ramach europejskiego sojuszu Unite! oraz z innymi ośrodkami akademickimi, zwłaszcza europejskimi uczelniami technicznymi;
C5. utrwalanie reputacji uczelni odpowiedzialnej i zaangażowanej społecznie.

Społeczność

C1. rozwój wspierającego i integrującego środowiska pracy, promującego satysfakcję oraz rozwój zawodowy pracowników – w szczególności promowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym wszystkich pracowników oraz elastyczne zarządzanie podziałem czasu pracy nauczycieli akademickich między badania i kształcenie;
C2. wzmocnienie kultury współdziałania i zaangażowania; budowa społeczności otwartej, związanej wspólnymi wartościami, wzajemnym szacunkiem i relacjami partnerskimi;
C3. rozwój pracy zespołowej i współpracy, również poza strukturami formalnymi Uczelni, wspierających kulturę innowacji i kreatywności;
C4. wspieranie doskonalenia zawodowego i możliwości rozwoju kariery dla nauczycieli akademickich i administracji;
C5. oferowanie studentom i doktorantom możliwości angażowania się w życie Uczelni w kołach i organizacjach, a całej społeczności podczas wspólnych wydarzeń; tworzenie absolwentom możliwości utrzymania związku z Uczelnią i udziału w jej rozwoju.

Infrastruktura

C1. stworzenie przyjaznego, integrującego, dostępnego, zielonego oraz tętniącego życiem kampusu, sprzyjającego rozwojowi osobistemu i budowaniu poczucia przynależności;
C2. rozwój infrastruktury dydaktycznej i studenckiej oraz funkcji edukacyjnych Biblioteki, podnoszących poziom kształcenia oraz komfort studiowania;
C3. rozwój infrastruktury badawczej przyciągającej talenty oraz zwiększającej potencjał do prowadzenia przełomowych badań, podejmowania współpracy i realizacji projektów, zwłaszcza w priorytetowych obszarach badawczych;
C4. rozwój infrastruktury teleinformatycznej oraz stosowanie, nieustannie rozwijającego się, potencjału technologii informatycznych we wszystkich obszarach działalności Uczelni;
C5. uwzględnianie w polityce inwestycyjnej i innych działaniach Uczelni odpowiedzialności za zrównoważony rozwój, środowisko naturalne i klimat, wyrażonych w kluczowych porozumieniach międzynarodowych: Porozumieniu Paryskim, Europejskim Zielonym Ładzie oraz Celach Zrównoważonego Rozwoju.

Realizacja strategii

Wdrażanie strategii będzie polegać na realizacji zdefiniowanych dla każdego obszaru inicjatyw strategicznych.

W ramach inicjatyw powstaną szczegółowe programy strategiczne. Część inicjatyw strategicznych będzie realizowana w ramach projektów lub na podstawie opracowanych dokumentów wewnętrznych Uczelni. Integralną częścią procesu realizacji strategii jest monitorowanie, obejmujące każdy kluczowy obszar działalności Uczelni.

Ewaluacja strategii będzie przeprowadzana w kluczowych momentach jej realizacji oraz po jej zakończeniu. Jej wynikiem może być rekomendacja modyfikacji niniejszej strategii lub opracowania nowej.

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję