TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Laboratorium Badań i Eksploatacji Pojazdów

Wydział Mechaniczny
Katedra Inżynierii Pojazdów

Dysponujemy komorą klimatyczną, o wymiarach 5x5x4 m z lampami symulującymi nasłonecznienie, analizatorami spalin PEMS, ponadto bogatym zapleczem warsztatowym umożliwiającym wykonywanie elementów prototypowych wyposażonym w najnowszy sprzęt m.in. obrabiarka 5-osiowa CNC, drukarka 3D, diagnoskop, system do pomiaru geometrii zawieszenia, kompletnie wyposażony warsztat samochodowy.

Wykonujemy również ekspertyzy w zakresie szeroko rozumianej motoryzacji i budowy i eksploatacji maszyn. Wyposażenie laboratorium służy do wykonywania testów weryfikacyjnych prototypów pojazdów, elementów silników. Szerokie spektrum zastosowań daje praktycznie nieograniczone możliwości w zakresie badań pojazdów jak i poszczególnych elementów składowych.

Zestaw mobilnych analizatorów spalin przeznaczony do badań silników spalinowych i układów hybrydowych zgodnie z najnowszymi i archiwalnymi regulacjami prawnymi (m.in. test RDE). System umożliwia pomiar emisji spalin (CO2, CO, THC, NMHC, NOx NO, PM, PN) wraz z pomiarem natężenia przepływu spalin oraz pomiar zużycia energii elektrycznej. Ze względu na kompaktowe rozmiary analizatorów możliwe są badania w pojazdach osobowych, ciężarowych, maszynach roboczych, generatorach, jednostkach pływających czy lokomotywach.

Stanowisko umożliwia badania w warunkach laboratoryjnych pojazdu (DMC do 5,5 t), w zakresie:

  • pomiaru mocy maksymalnej (do 1050 kW na oś),
  • cykli jezdnych dowolnie konfigurowalnych (w tym WLTP, NEDC),
  • wyznaczanie oporów ruchu pojazdu
  • testowania i optymalizowania prototypów
  • pomiarów zużycia paliwa, emisji spalin
  • pomiarów zużycia energii elektrycznej (AC i DC)

Hamownia może wyć wykorzystania do oceny: zużycia paliwa silników spalinowych lub energii elektrycznej, emisji spalin zgodnie z najnowszymi przepisami. Możliwe są również badania trwałościowe silników spalinowych, układów hybrydowych i napędów elektrycznych.

Komora klimatyczna o wymiarach 5,2x5x4 m (dł./szer./wys.) umożliwia pomiar w zakresie temperatur – 20 °C do + 50 °C wraz z regulacją wilgotności oraz symulacją nasłonecznienia (do 1000 W/m2). W komorze możliwe jest prowadzenie badań kompletnych pojazdów oraz testowanie komponentów w skrajnych warunkach klimatycznych, przeprowadzanie testów gradientowych oraz badań emisyjnych i imisyjnych.

Stanowiska badawcze (VSIM, PC-Crash) zapewniają komputerową symulację ruchu oraz zdarzeń drogowych, umożliwiając opis, symulację ruchu i zderzenia pojazdów, odbywające się zgodnie z zasadami dynamiki w przestrzeni trójwymiarowej z uwzględnieniem tzw. opisu złożonego. Możliwe jest ustalenie prędkości pojazdów w chwili zderzenia w celu odtworzenia kolejności przebiegu zdarzenia drogowego między pojazdem, a innym pojazdem lub grupą pojazdów; pojazdem, a przeszkodą stałą lub ruchomą oraz przeprowadzenie symulacji potrącenia pieszego.

Wielozadaniową aparaturę pomiarową do badań ruchu pojazdów, opartą na systemach nawigacji satelitarnej (VBOX) stanowią: antena GPS, akcelerometry, żyroskopy i inne czujniki. Aparatura zapewnia pomiar w czasie rzeczywistym przyspieszenia pojazdu, wychylenia pojazdu, przeciążenia, a nawet monitoruje temperaturę tarczy hamulcowej lub naprężenie amortyzatorów. Urządzenie wykorzystywane w szeroko pojętych badaniach dynamiki ruchu pojazdu. Konstrukcja aparatury umożliwia szybki i bezinwazyjny montaż w dowolnym pojeździe oraz wykonanie pomiarów niezależnie od warunków atmosferycznych wraz z pełną analizą przypadku.

Wsparciem dla Laboratorium badań i eksploatacji pojazdów jest zaplecze warsztatowe, dające możliwość wykonywania elementów prototypowych lub wykonania dowolnej naprawy i diagnostyki charakterystycznej dla warsztatu samochodowego. Warsztat wyposażony jest m.in. obrabiarkę CNC do skanowania i kształtowania kanałów głowic silnika spalinowego; drukarkę 3D, urządzenia spawalnicze MIG/MAG/MMA, TIG; wycinarka plazmowa; podnośnik nożycowy; szlifierki; wiertarki; komplety narzędzi
i inne.

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję