TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Laboratorium Dynamiki i Bezpieczeństwa Pojazdów

Wydział Mechaniczny
Katedra Inżynierii Pojazdów

Manekin do testów zderzeniowych – 50 centylowy Hybryd 3. Jest to manekin odzwierciedlający posturę mężczyzny. Urządzenia tego typu wykorzystywane są głównie do oszacowania obrażeń człowieka wywołanych gwałtownymi przeciążeniami. Manekin wyposażony jest w czujniki przyspieszenia i położenia kątowego głowy, przyspieszenia odkształcenia klatki piersiowej, siły działającej na kolana. Zakres działania czujników przyspieszenia to 2000 g z możliwością wymiany na inne. Pomiary wykonane za pomocą manekina są analizowane przy pomocy specjalistycznego oprogramowania, z wbudowanymi funkcjami do wyznaczenia kryteriów obrażeń człowieka.

Przenośna, monochromatyczna, kamera do nagrań poklatkowych. Zakres nagrań poklatkowych jest zależny od rozdzielczości nagrania – 5200 fps dla maksymalnej rozdzielczości 1280x800 pikseli, 650000 fps dla minimalnej rozdzielczości 64x8 pikseli.

Kamera dodatkowo wyposażona jest w pełen zakres obiektywów:

  • obiektyw zmiennoogniskowy o zakresie ogniskowych 28-75 mm i liczbie aperaturowej przysłony nie większej niż f/2.8 w całym zakresie ogniskowych
  • obiektyw stałoogniskowy 50 mm o liczbie aperaturowej przysłony nie większej niż f/1.4
  • dołączony obiektyw stałoogniskowy 100 mm o liczbie aperaturowej przysłony nie większej niż f/2.0
  • obiektyw stałoogniskowy 200 mm o liczbie aperaturowej przysłony nie większej niż f/4.0
  • optyka endoskopowa o następujących parametrach minimalnych:
    • Długość nie mniejsza niż 435mm
    • Średnica sondy zbliżona do 6mm
    • Kąt widzenia nie mniejszy niż 90

Nagrania poklatkowe mogą zostać przeanalizowane w kompatybilnym oprogramowaniu TEMA Automotive, który umożliwia

  • Śledzenie nieograniczonej liczby punktów w jednej sesji
  • Możliwość skorzystania z co najmniej siedmiu różnych algorytmów śledzących
  • Eksport danych z wynikami pomiaru do formatów takich jak ISO, ASCII, Diadem
  • Eksport wykresów i obrazów do plików w formacie MS Word
  • Import danych z urządzeń zewnętrznych
  • Dynamiczne i statyczne nadawanie współczynnika skali dla płaszczyzny, w której prowadzone są pomiary
  • Możliwość korygowania współczynnika skali dla różnych głębokości
  • Możliwość automatycznego znajdowania punktów do śledzenia na podstawie określonego wzorca referencyjnego
  • Możliwość prezentacji danych na wykresach X / Y i X / T
  • Możliwość tworzenia wykresów obrazowych przedstawiających trajektorię ruchu obiektu na wybranej klatce zarejestrowanej sekwencji
  • Możliwość prezentacji wyników w tabeli punktów
  • Możliwość określania kątów między punktami
  • Możliwość określania odległości między punktami
  • Możliwość obliczania prędkości i przyspieszeń liniowych oraz kątowych
  • Możliwość zastosowania filtracji przy pomocy filtrów CFC i FIR
  • Możliwość przeprowadzenia kalibracji obiektywu i korekcji dystorsji.

Stanowisko składa się z wózka jeżdżącego po prowadnicach. Wózek jest wypychany gwałtownie przez pneumatyczny układ napędowy. Maksymalne przeciążenie jakie jest możliwe do uzyskania to 30g i prędkości maksymalnej do 40 km/h. Ponadto stanowisko jest w stanie wykonywać testy zgodnie z korytarzami przyspieszeń opisanymi w normach ECE R14, ECE R16, ECE R 44. Maksymalny ciężar w jaki może zostać zainstalowany na wózku to 200 kg.

Pełnowymiarowa kabina pojazdu ciężarowego zamontowana na robocie równoległym- heksapodzie o 6-ciu stopniach swobody- kabina porusza się i wychyla we wszystkich kierunkach. Stanowisko umożliwia symulację jazdy pojazdem w wirtualnym świecie poprzez wyświetlenie pożądanego obrazu na 240 stopniowym ekranie. Posiada możliwość sprawdzenia reakcji kierowcy w symulowanych scenariuszach takich jak: miasto, teren niezabudowany, autostrada lub tworzenia własnych dróg i światów. W symulatorze istnieje możliwość zbadania osoby w każdych warunkach drogowych: podczas padającego deszczu, śniegu, wiatru, nadmiernego nasłonecznienia, z możliwością ominięcia przeszkód takich jak inny pojazd - normalny lub uprzywilejowany, przebiegające przez ulicę dziecko czy zwierzę. Istnieje możliwość sprawdzenia oraz przeszkolenia prawie każdej osoby: kierowcy zawodowego, nastolatków, osób w podeszłym wieku, kobiet w ciąży, osób z różnymi schorzeniami medycznymi czy w trakcie testów medycznych po spożyciu danego leku.

Stanowisko może być połączone z urządzeniem typu Eye-Tracker oraz mobilnym aparatem EEG w celu sprawdzenia dokładnej reakcji każdego kierowcy.

Mobilny Aparat EEG- encefalograf (mobilny)– urządzenie jest w kształcie czepka umiejscowionego na głowie osoby badanej, które rejestruje za pomocą elektrod czynnościowe prądy mózgu. Badanie jest bezbolesne i nieinwazyjne. Urządzenie sprawdza i rejestruje wszystkie reakcje człowieka na otaczający świat i ruch. Aparat wykorzystywany jest do badań reakcji kierowcy podczas symulowanych zdarzeń oraz w neuromarketingu, badaniu sportowców, psychologii behawioralnej, zachowaniu konsumenta czy w rehabilitacji.

Eye-Tracker jest mobilnym urządzeniem w kształcie okularów przeznaczone do monitorowania procesów uwagi wzrokowej. Badanie urządzeniem polegające na rejestrowaniu obrazu osoby badanej przez kamerę z jednoczesnym nałożeniem danych z pozycji gałki ocznej co umożliwia tworzenie ścieżek śledzenia wzroku oraz map cieplnych wskazujących precyzyjnie na jakie punkty patrzy badana osoba. Położenie wzroku rejestrowane jest z częstotliwością 60 razy na sekundę.

Eye-Tracker wykorzystywany jest do badań kierowców w symulatorze jazdy i umożliwia np. ocenę:

  • ergonomii pracy człowieka, w szczególności rozmieszczania przyrządów kontrolno-pomiarowych
    i wskaźników w kokpitach i kabinach kierowców i operatorów pojazdów;
  • interakcji Człowiek- Komputer przy testowaniu jakości ergonomicznej elektronicznych urządzeń, programów i aplikacji mobilnych;
  • postępów leczenia chorób neurologicznych, okulistycznych i innych;
  • precyzyjnego wykonania zadania np. w zagadnieniach autonomii pojazdów przez sterowanie urządzeniami za pomocą ruchu gałek ocznych.
Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję