TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 13.08.2025 Kategoria: nagrody/odznaczenia/medale, uczelnia dostępna, Wydział Elektryczny
Projekt „Miejsca Rozwojowego” na Wydziale Elektrycznym, którym kieruje dr inż. Joanna Budzisz, z główną nagrodą w konkursie „Wydział Przyjazny dla Każdego”. W programie doceniane są inicjatywy wspierające studentów ze szczególnymi potrzebami, w tym osoby w spektrum autyzmu.
Konkurs już po raz III zorganizowała Fundacja Alpha, a jego głównym założeniem jest promowanie w środowisku akademickim działań na rzecz warunków umożliwiających każdemu człowiekowi, niezależnie od płci, wieku, pochodzenia czy innych trudności, pełnego uczestnictwa we wszystkich dziedzinach życia, na równych zasadach.
W tym roku organizatorzy wyróżnili trzy wydziały – Wydział Nauk o Człowieku (Lubelska Akademia WSEI), Wydział Nauk Stosowanych w Dąbrowie Górniczej (Akademia WSB) oraz Wydział Elektryczny (Politechnika Wrocławska). Wszystkie jednostki zaimponowały swoim zaangażowaniem w tworzenie warunków sprzyjających studentom ze szczególnymi potrzebami, w tym osobom w spektrum autyzmu.
– Wprowadzone rozwiązania – od elastycznych form zaliczeń i tutoringu akademickiego, przez dostęp do specjalistycznego wsparcia psychologicznego, aż po działania wzmacniające relacje społeczne i budujące poczucie bezpieczeństwa – stanowią inspirujący przykład dla całego środowiska akademickiego – podkreślono w uzasadnieniu decyzji.
Naszą uczelnię doceniono za utworzenie we wrześniu 2024 r. „Miejsca Rozwojowego” którym kieruje dr inż. Joanna Budzisz, którą w obszarze pracy ze studentami wspiera Oliwia Frankiewicz. Strefa ta zlokalizowana jest w budynku D-20, gdzie mieści się również dziekanat Wydziału Elektrycznego.
Celem projektu było stworzenie przestrzeni, w której nacisk zostanie położony na potrzeby studentów, począwszy od starostów grupy i osób zaangażowanych w rozwój społeczności studenckiej, aż po studentów doświadczających trudności.
Dr Joanna Budzisz podkreśla, że chociaż „Miejsce Rozwojowe” nie powstało jedynie z myślą o spektrum autyzmu, to ten model okazał się naturalnie odpowiadać na te potrzeby. Kluczowa była personalizacja procesu edukacyjnego i elastyczność form wsparcia, które harmonijnie łączą tradycję z odpowiedzią na społeczne wyzwania.
Wśród najważniejszych rozwiązań wprowadzonych w ramach tej strefy są spotkania z tutorką, wydzielenie stałej, cichej przestrzeni oraz utworzenie grupy wsparcia dla studentów (w tym nieformalnych grup osób neuroróżnorodnych).
W przyszłości planowane jest rozszerzenie współpracy „Miejsca Rozwojowego” z Działem Dostępności PWr, w tym m.in. wdrożenie szkoleń dla tutorki/tutorów z zakresu wsparcia osób w spektrum (w oparciu o model wypracowany w projekcie Politechnika Nowych Szans).
W roku akademickim 2025/2026 nasza uczelnie chce również uruchomić program onboardingowy dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym w spektrum autyzmu. Ma on ułatwić adaptację osobom rozpoczynającym studia i będzie obejmować m.in. specjalny dzień wstępny z możliwością zapoznania się z kampusem Politechniki Wrocławskiej oraz dziekanatem i budynkami wydziału.
mic
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »