TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 11.05.2021 Kategoria: aktualności ogólne, rekrutacja, Wydział Elektryczny
Elektromobilność to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu motoryzacyjnego. W nowym roku akademickim m.in. o pojazdach elektrycznych i hybrydowych będzie można się uczyć na Wydziale Elektrycznym PWr.
Czym jest elektromobilność? To wszystkie zagadnienia związane z używaniem samochodów, rowerów, motocykli czy autobusów z napędem elektrycznym. Dotyczy to zarówno kwestii dotyczących projektowania, jak i produkcji tego typu pojazdów. Na całym świecie ich liczba systematycznie rośnie i chociaż Polsce nadal daleko do europejskich liderów elektromobilności, to jednak także w naszym kraju ten kierunek rozwoju zdobywa coraz większą popularność.
Oznacza to także wzrost zapotrzebowania na specjalistów w tej dziedzinie i właśnie dlatego zdecydowaliśmy się na utworzenie kierunku elektromobilność.
Dodatkowym czynnikiem były wyniki ankiet przeprowadzonych przez Wydział Elektryczny wśród absolwentów szkół średnich. Wynikało z nich, że są oni bardzo zainteresowani rozpoczęciem studiów związanych m.in. z inżynierią pojazdów elektrycznych i hybrydowych oraz nanoelektroniką.
– Kluczowe okazały się też aktualne potrzeby rynku pracy, na którym bardzo szybko rozwija się sektor elektromobilności – mówi dr hab. inż. Mateusz Dybkowski, prof. uczelni, przewodniczący komisji programowej kierunku. – Nasi naukowcy i przedstawiciele firm współpracujących z wydziałem wielokrotnie zwracali uwagę na intensywny rozwój na Dolnym Śląsku przemysłu związanego z motoryzacją i szeroko pojętą infrastrukturą dla pojazdów elektrycznych – dodaje.
Nauka na tym kierunku przeznaczona jest dla wszystkich osób, które pasjonują się najnowocześniejszymi technologiami wykorzystywanymi w pojazdach elektrycznych i hybrydowych. W szczególności układami elektronicznymi i energoelektronicznymi, napędami, systemami magazynowania i przetwarzania energii stosowanymi w tego typu pojazdach oraz całą infrastrukturą zasilania i przetwarzania energii elektrycznej.
– Nie ma znaczenia, czy jest się absolwentem liceum ogólnokształcącego czy technikum. Liczy się pasja i chęć poszerzania wiedzy i umiejętności w zakresie pojazdów elektrycznych – podkreśla prof. Mateusz Dybkowski. – W związku ze specyfiką kierunku, która powiązana jest z dyscypliną naukową Automatyka, Elektronika i Elektrotechnika, kandydaci powinni mieć jednak podstawową wiedzę z zakresu matematyki i fizyki – dodaje.
Studenci będą się uczyć nie tylko zagadnień z zakresu elektrotechniki, automatyki, elektroniki, maszyn i napędów elektrycznych, systemów magazynowania i przetwarzania energii, infrastruktury do zasilania pojazdów elektrycznych, ale także optoelektroniki, aplikacji mikrokontrolerów, fotowoltaiki w elektromobilności, zintegrowanych sieci sensorycznych czy technik mikroprocesorowych w zastosowaniach elektromobilnych.
– Program studiów został przygotowany we współpracy z przedstawicielami przemysłu. Już od pierwszego semestru studenci będą mieli styczność z przedmiotami ściśle związanymi z kierunkiem kształcenia jak np. Budowa pojazdów samochodowych czy Wstęp do elektromobilności. W kolejnych semestrach realizowane będą kursy specjalistyczne związane z metrologią elektryczną, programowaniem i elektroniką. Semestr czwarty to z kolei specjalistyczne kursy związane z automatyką, maszynami elektrycznymi i infrastrukturą zasilania w elektromobilności – wyjaśnia prof. Mateusz Dybkowski.
Od semestru piątego studenci będą mogli zdecydować się na jeden z dwóch modułów kształcenia. Pierwszym jest Elektronika w elektromobilności, a drugim Energoelektronika i napędy w elektromobilności. W ramach tych modułów będą na nich czekać specjalistyczne kursy, w dużej mierze o charakterze praktycznym i projektowym. Poza tym od tego semestru w ich planie znajdą się także dedykowane seminaria, na których będą omawiać tematy związane z kierunkiem kształcenia.
Zajęcia w zakresie Energoelektroniki i napędów w elektromobilności prowadzone będą przez naukowców z Wydziału Elektrycznego, a pracownicy Wydziału Elektroniki Mikrosystemów i Fotoniki poprowadzą zajęcia w module Elektronika w elektromobilności.
Studia na kierunku elektromobilność to także szansa na zdobycie specjalistycznych uprawnień. W ramach przedmiotu Bezpieczeństwo energetyczne studenci zostaną przygotowani do egzaminu organizowanego przez Stowarzyszenie Elektryków Polskich. Pozwala on na zdobycie świadectwa kwalifikacyjnego w zakresie eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci energetycznych.
W programie znajdują się także obowiązkowe kursy z matematyki, fizyki i nauk humanistyczno-menadżerskich.
Absolwenci nowego kierunku znajdą zatrudnienie m.in. jako konstruktorzy w biurach projektowych różnych branż związanych z elektromobilnością, projektanci infrastruktury związanej z ładowaniem pojazdów elektrycznych, inżynierzy wsparcia w przemyśle samochodowym czy projektanci innowacyjnych elektrycznych rozwiązań transportowych.
Doświadczenie w tym zakresie będzie można zdobyć jeszcze w trakcie nauki, a wszystko dzięki praktykom, na które zaproszą do siebie firmy z całej Polski działające w obszarze elektromobilności, z którymi Wydział Elektryczny ma podpisane umowy o współpracy.
Rekrutacja na Politechnikę Wrocławską rozpocznie się 15 maja. W ofercie na rok akademicki 2021/2022 mamy jeszcze trzy nowe kierunki: informatyczne systemy automatyki, inteligentną elektronikę oraz geoinformatykę.
mic
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »