TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 05.06.2025 Kategoria: aktywność studencka, Wydział Mechaniczny
Lżejszy, bardziej skrętny i niezawodny. Do „setki” rozpędza się w 3,4 sekundy. Taki jest RT15e, czyli najnowszy bolid studentów PWR Racing Team. W tym sezonie nasza ekipa będzie się nim ścigać w czterech zawodach z cyklu Formuła Student. Pierwsze już 13 czerwca na Węgrzech.
Oficjalną premierę RT15e zorganizowano w Starej Garbarni we Wrocławiu. W uroczystości udział wzięli przedstawiciele władz uczelni, Wydziału Mechanicznego, sponsorzy i partnerzy biznesowi zespołu.
– Bolid jest efektem kilkumiesięcznej pracy wielu osób, ale wierzę, że efekty tych starań będą nas cieszyły dużo dłużej. Wszyscy widzieliśmy, jak studenci pracowali w garażach, ale też na zawodach, bo to właśnie w ich trakcie najlepiej widać pasję całego zespołu. Dziękuję i gratuluję wszystkim, którzy byli zaangażowani w realizację tego projektu – mówił dr inż. Piotr Górski, prorektor ds. studenckich.
Cała ekipa PWR Racing Team ma za sobą niezwykle pracowity okres, podczas którego realizowali napięty harmonogram. – Przy konstrukcji nowego bolidu priorytetem była jego niezawodność. Postawiliśmy więc na liczne testy. Za cel obraliśmy przejechanie 200 kilometrów jeszcze przed pierwszymi zawodami, które w tym sezonie zaczynamy wyjątkowo wcześnie – opowiada Paweł Wójcik, lider zespołu.
Co ciekawe, wcześniejsze sprawdzanie samochodu to w środowisku Formuły Student rzadkość, ale nasi studenci uznali, że będzie to jeden z najważniejszych aspektów przygotowań do nowego sezonu.
– Dzisiejsza premiera to efekt ciężkiej pracy projektowej, twórczej, ale także fizycznej młodych ludzi. Gwiazdą jest dzisiaj nie tylko ten nowy bolid. Powody do świętowania i dumy mają wszyscy, którzy przyczynili się do powstania pojazdu – podkreśliła dr hab. inż. Anna Janicka, prof. uczelni, opiekunka PWR Racing Team.
Z sezonu na sezon pojazdy PWr Racing Team są coraz bardziej innowacyjne oraz zaawansowane. Tak jest i tym razem. RT15e ma 106 koni mechanicznych, a do „setki” rozpędzi się w 3,4 sekundy. Ale to jeszcze nie wszystko.
– W tegorocznym bolidzie wprowadziliśmy wiele modyfikacji względem zeszłorocznej konstrukcji – tłumaczy Alicja Jeżak, liderka marketingu w zespole. – Jedną z kluczowych jest zmiana geometrii struktury nośnej. Element ten zaprojektowaliśmy całkowicie od nowa, co pozwoliło nam zoptymalizować sztywność skrętną.
Bolid ma też ulepszoną autorską baterię wysokiego napięcia, co jednocześnie zwiększyło napięcie nominalne z 537 do 604 volt. Mechanicy zespołu zmienili także rozmieszczenie komponentów, umieszczając ich część w sekcjach bocznych auta. Całkowicie przeprojektowany został tzw. wheel assembly (tzw. zespół koła) z silnikiem. To z kolei przyczyniło się do redukcji masy bolidu, która w tym roku wynosi 180 kg (w konfiguracji elektrycznej).
– Przy konstruowaniu RT15e wykorzystaliśmy wiele różnorodnych materiałów – opisuje Paweł Wójcik. – Struktura nośna RT15e oraz elementy pakietu aerodynamicznego zostały wykonane z włókna węglowego, natomiast do stworzenia niektórych komponentów, takich jak obudowa na baterię, użyliśmy włókna aramidowego. Z kolei części mechaniczne pojazdu wykonane zostały z metali takich jak aluminium lotnicze, tytan czy stal.
Ekipa PWR Racing Team na sezon 2025 zaplanowała cztery starty w ramach cyklu Formuły Student. Na początek rywalizacji czekają ich zawody na węgierskim torze AVL ZalaZONE (13-15 czerwca). Potem nasi studenci wyjadą jeszcze do Austrii, Holandii oraz Czech. W tym ostatnim kraju ich RT15e zaprezentuje swoje możliwości nie tylko w klasie elektrycznej, ale też autonomicznej.
– Za cel stawiamy sobie zostanie najlepszą polską ekipą w stawce, a potem przed nami atak na czołowe pozycje w klasyfikacji europejskiej – komentuje Paweł Wójcik. – Dążymy również do tego, by nasz bolid stał się najszybszym pojazdem z napędem na tylną oś w całej klasyfikacji.
PWR Racing Team działa na naszej uczelni od 16 lat. Jego opiekunami są dr hab. inż. Anna Janicka, prof. uczelni, dr inż. Damian Derlukiewicz i dr inż. Gustaw Sierzputowski z Wydziału Mechanicznego.
To najstarszy i najbardziej utytułowany zespół wyścigowym Formuły Student w Polsce. Od 2009 roku konstruują bolidy i startują nimi w prestiżowych zawodach inżynierskich odbywających się na całym świecie. Spośród wszystkich polskich zespołów PWR Racing Team plasuje się też najwyżej w klasyfikacji generalnej Formuły Student.
Obecnie do PWR Racing Team należy ponad 90 osób. To głównie studenci i studentki Politechniki Wrocławskiej, ale wśród członków są także osoby z Uniwersytetu Wrocławskiego, Uniwersytetu Ekonomicznego i Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. PWR Racing Team jest też jednym z kół strategicznych Politechniki Wrocławskiej na rok 2025. Koło wspiera liczne grono firm z całej Europy – jako partnerzy i sponsorzy.
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »