TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 22.10.2022 Kategoria: aktualności ogólne, popularyzacja nauki, współpraca międzynarodowa, Wydział Informatyki i Telekomunikacji
Dwudziestu młodych informatyków z Polski i Czech rywalizowało w zawodach poświęconych cyberbezpieczeństwu. Uczniowie musieli pokonywać kolejne informatyczne łamigłówki i zadania, aby zdobywać cyfrowe flagi. To wszystko w ramach zespołowej gry „Cybertron”, którą zorganizowano na Politechnice Wrocławskiej.
„Cybertron” to cykl zespołowych gier sprawdzających umiejętności informatyczne i zdolności kreatywnego rozwiązywania problemów z zakresu cyberbezpieczeństwa i infrastruktury krytycznej. Ich celem jest budowanie świadomości zagrożeń, jakie mogą czyhać w sieci, nauka radzenia sobie z nimi i ewentualne ich likwidowanie bez szkody dla użytkownika.
Zawody organizowali wspólnie Politechnika Wrocławska, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Wydział Informatyki i Telekomunikacji PWr oraz Wrocławskie Centrum Sieciowo-Superkomputerowe.
– Wydarzenie pozwala na rozwijanie współpracy regionalnej, ale też zwiększa świadomość na temat cyberbezpieczeństwa. Ta kwestia zawsze była niezmiernie ważna, ale teraz nabiera szczególnego znaczenia. Chcemy promować te zagadnienia i dawać uczniom szansę rozwijania swoich umiejętności w środowisku najlepszych specjalistów i ekspertów. Być może w przyszłości to właśnie wy będziecie chronić nasze regiony i instytucje przed cyfrowymi zagrożeniami – mówił podczas uroczystego otwarcia zawodów Marcin Krzyżanowski, wicemarszałek woj. dolnośląskiego.
Rywalizacja została podzielona na dwie części. Najpierw uczestnicy wzięli udział w grze terenowej, w trakcie której musieli odnaleźć ukryte na terenie kampusu PWr hasła i instrukcje. Wskazówki przydały im się w kolejnym etapie, czyli części informatycznej związanej z cyberbezpieczeństwem.
Etap informatyczny złożony był z kilku zadań typu CTF (Capture the flag) z zakresu m.in. sieciowości, kryptografii czy bezpieczeństwa stron sieciowych. Celem graczy było pokonywanie cyfrowych przeszkód i znalezienie określonego ciągu znaków, który pomoże zidentyfikować sprawców ataku hakerskiego.
– Dwa tygodnie remu mieliśmy kryzysową sytuację za naszą zachodnią granicą, gdy z powodu awarii łączności zatrzymały się niemieckiego koleje. Ta sytuacja pokazuje, że zagadnienia związane z cyberbezpieczeństwem są dziś niezwykle istotne. To, czym będziecie się zajmować w trakcie „Cybertronu”, dotyka nas wszystkich – podkreślił dr inż. Piotr Górski, prorektor ds. studenckich PWr.
W zawodach udział wzięło dziesięciu uczniów z dolnośląskich szkół oraz dziesięcioro uczniów z Kraju Kralovohradeckiego, którzy okazali się najlepsi w przeprowadzonych wcześniej eliminacjach.
– W tych zawodach to właśnie uczniowie są najważniejsi. Na studia przychodzi do nas młodzież ze szkół średnich, bardzo różnych i z całego kraju, podejrzewam, że w Czechach jest tak samo. Na dobrych uczelniach wybieramy najlepszych spośród nich. Tylko tacy się dostają, bo najczęściej o jedno miejsce walczy więcej osób. Tym razem jest odwrotnie. Mamy tutaj uczniów, o których to my musimy zabiegać. Liczę, że nam się to uda i zachęcam – studiujcie u nas – powiedział prof. Andrzej Kucharski, dziekan Wydziału Informatyki i Telekomunikacji PWr.
W stworzenie scenariusza gry i niektórych zadań zaangażowani byli m.in. studenci z koła naukowego White Hats oraz uczniowie z Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego PWr – Jakub Żojdzik, Rafał Włodarczyk, Grzegorz Jagielski i Maciej Opaliński, którzy zwyciężyli w poprzedniej edycji zawodów w Czechach.
– Poprzedni finał był bardzo ciekawy, bo mieliśmy do czynienia z symulacją informatyczną elektrowni atomowej i mogliśmy zobaczyć, jak działa hakowanie urządzeń przemysłowych. Wszystko miało jednak charakter warsztatów, a tym razem zawody polegają na rywalizacji – mówi Rafał Włodarczyk. – Sama idea propagowania konkursów informatycznych oraz przybliżania nas do tego, co dzieje się w branży, jest świetnym pomysłem i czymś, czego brakuje w codziennej edukacji – dodaje.
Uczniowie ALO przygotowali trzy zadania, pomagali szukać błędów w pozostałych wyzwaniach, a w trakcie zawodów pełnili funkcję mentorów dla pozostałych uczestników.
– Konkurs miał formę symulacji, która pozwoliła uczestnikom wcielić się w rolę pracowników firmy zajmującej się bezpieczeństwem. Jednym z kluczowych elementów było przydzielanie właściwych zadań osobom, które mają umiejętności, by sobie z nimi poradzić. Daje to wgląd w rzeczywiste warunki pracy – podkreśla Jakub Żojdzik.
Zwycięzców gry poznaliśmy w niedzielę, a najlepiej z cyfrowymi wyzwaniami poradzili sobie Danylo Kharchenko i Wojciech Szydło (Elektroniczne Zakłady Naukowe Technikum nr 10 i Liceum Ogólnokształcące nr 6 we Wrocławiu), którzy pracowali z czeską parą Mykola Bondar i Lukáš Hájek.
Kolejny etap zawodów zaplanowano za dwa tygodnie w Czechach.
mic
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »