TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Wybitnych wspierają tutorzy

Konferencja Debiutanci Nauki - zdjęcie

Rekordowe 99 osób zakwalifikowało się do kolejnej edycji projektu „Wybitnie uzdolnieni na Politechnice Wrocławskiej”. O tym, dlaczego warto wziąć w nim udział i co daje współpraca z tutorem nasi studenci opowiadali uczniom szkół średnich podczas konferencji „Debiutanci Nauki”. 

– W dwunastu dotychczasowych edycjach programu „Wybitnie uzdolnieni na Politechnice Wrocławskiej” wzięło udział niemal tysiąc osób. Myślę, że za chwilę przebijemy tę granicę. W projekt mamy już zaangażowanych ponad 100 tutorów, a mogą w nim wziąć m.in. udział laureaci ogólnopolskich olimpiad i konkursów oraz osoby, które miały wyróżniające się wskaźniki rekrutacyjne – mówił w trakcie konferencji prof. Kamil Staniec, prorektor ds. kształcenia. – Trzeba podkreślić, że laureaci to nie są przypadkowe osoby. Do tego programu nie można się prześliznąć, tutaj trzeba się dostać niełatwą drogą – dodał. 

W tym roku do programu wybrano 99 osób, aż o 15 więcej niż przed rokiem. Zdecydowana większość to absolwenci liceów, a najwięcej laureatów studiuje na Wydziale Informatyki i Telekomunikacji. Wszyscy mogli liczyć na wsparcie w postaci:   

  • stypendium w wysokości od 500 do 900 zł miesięcznie,   
  • miejsca w domu studenckim,   
  • opieki tutora.  

Dla młodych ludzi to właśnie współpraca z tutorem od rozpoczęcia studiów jest jedną z największych zalet programu. Dzięki niej mogą szybko zostać włączeni do prac naukowo-badawczych na uczelni. Do tej pory z tej opcji skorzystało ok. 350 osób.  

– Tutoring to w tym wypadku formuła nauczania, w której nauczyciele wprowadzają swoich wychowanków w świat badań. Nic tak szybko nie rozwija, jak możliwość angażowania się w projekty badawcze, udział w konferencjach i przygotowanie pierwszych publikacji naukowych – zaznaczył prof. Kamil Staniec. 

Prezentacja projektów - zdjęcie

Podczas zorganizowanej już po raz czwarty konferencji „Debiutanci Nauki” biorący udział w programie studenci z PWr, opowiadali o wynikach swoich badań prowadzonych po okiem opiekunów naukowych. Podzielili się też swoimi doświadczeniami z uczniami współpracujących z uczelnią szkół opowiadając o tym, jakie szanse daje indywidualna praca z tutorem. 

Kostiantyn Stambulskyi, student kierunku inżynieria mikrosystemów mechatronicznych na Wydziale Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów w swojej prezentacji mówił o miniaturowym analizatorze gazów oraz innych zastosowaniach światła w mikrosystemach. 

O programie „Wybitnie uzdolnieni na Politechnice Wrocławskiej” dowiedział się w ostatniej klasie szkoły średniej. Zakwalifikował się do niego dzięki świętemu wynikowi maturalnemu z fizyki – zdobył 100 proc. na poziomie rozszerzonym.  

Prezentacja projektu - zdjęcie– Na studiach moje główne zainteresowania są związane z mikrosystemami i ich stroną mechatroniczną. Uważam, że to praca z tutorem jest najważniejszym aspektem całego projektu, tym bardziej, że mogę ją kontynuować także w kolejnych latach nauki – mówi Kostiantyn Stambulskyi. –  W swojej prezentacji przedstawiam dwa główne badania naukowe, które prowadziłem, a jedno z nich dotyczyły spektroskopii optycznej. W planach mam pracę nad miniaturowym spektrometrem optycznym i jeśli nic się nie zmieni, to moja praca inżynierska będzie właśnie z tym związana – dodał. 

Tutorem studenta jest dr hab. inż. Tomasz Grzebyk, prof. uczelni z Katedry Mikrosystemów W12, który w tej roli występował po raz pierwszy.  

– To dla mnie całkiem nowe doświadczenie, ale bardzo przypomina to realizację pracy inżynierskiej, choć pod opieką mamy osobę prosto po szkole średniej – wyjaśnia naukowiec. – Na pierwszym spotkaniu opowiedziałem, czym się zajmujemy i jakie realizujemy projekty. Tematyka bardzo studenta zainteresowała i zaczęliśmy współpracę. Najpierw obserwował naszą pracę, a później otrzymał własne zadania przy jednym z projektów i w tym czasie zrealizował kilka różnych eksperymentów. Myślę, że nauczył się dużo więcej niż gdyby brał udział tylko w zajęciach i do przygotowania pracy dyplomowej będzie startował z dużo wyższego poziomu – podkreśla. 

Ponadto w trakcie konferencji Bartosz Brejna z Wydziału Informatyki i Telekomunikacji mówił o nowej metodzie inicjalizacji algorytmu k-średnich (tutorka dr hab. inż. Adrianna Kozierkiewicz, prof. uczelni), Alicja Musiał i Katarzyna Wilczewska z W12 zaprezentowały projekt „Od proszku do biorobota - druk 3D z kompozytów” (tutorka dr inż. Karolina Laszczyk), a Paweł Nowak z Wydziału Matematyki przedstawił analizę porównawczą algorytmów uczenia maszynowego w kontekście predykcji klasy emisyjności CO2 pojazdów (tutor dr inż. Adam Zagdański). 

W trakcie spotkania dr hab. inż. arch. Joanna Jabłońska, prof. uczelni z Wydziału Architektury wygłosiła także prelekcję „Dlaczego współczesna architektura jest fajna?”.  

newsletter_2023_14.jpg

mic

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję