TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 29.10.2024 Kategoria: aktualności ogólne, konferencje/seminaria/wykłady, studia
Rekordowe 99 osób zakwalifikowało się do kolejnej edycji projektu „Wybitnie uzdolnieni na Politechnice Wrocławskiej”. O tym, dlaczego warto wziąć w nim udział i co daje współpraca z tutorem nasi studenci opowiadali uczniom szkół średnich podczas konferencji „Debiutanci Nauki”.
– W dwunastu dotychczasowych edycjach programu „Wybitnie uzdolnieni na Politechnice Wrocławskiej” wzięło udział niemal tysiąc osób. Myślę, że za chwilę przebijemy tę granicę. W projekt mamy już zaangażowanych ponad 100 tutorów, a mogą w nim wziąć m.in. udział laureaci ogólnopolskich olimpiad i konkursów oraz osoby, które miały wyróżniające się wskaźniki rekrutacyjne – mówił w trakcie konferencji prof. Kamil Staniec, prorektor ds. kształcenia. – Trzeba podkreślić, że laureaci to nie są przypadkowe osoby. Do tego programu nie można się prześliznąć, tutaj trzeba się dostać niełatwą drogą – dodał.
W tym roku do programu wybrano 99 osób, aż o 15 więcej niż przed rokiem. Zdecydowana większość to absolwenci liceów, a najwięcej laureatów studiuje na Wydziale Informatyki i Telekomunikacji. Wszyscy mogli liczyć na wsparcie w postaci:
Dla młodych ludzi to właśnie współpraca z tutorem od rozpoczęcia studiów jest jedną z największych zalet programu. Dzięki niej mogą szybko zostać włączeni do prac naukowo-badawczych na uczelni. Do tej pory z tej opcji skorzystało ok. 350 osób.
– Tutoring to w tym wypadku formuła nauczania, w której nauczyciele wprowadzają swoich wychowanków w świat badań. Nic tak szybko nie rozwija, jak możliwość angażowania się w projekty badawcze, udział w konferencjach i przygotowanie pierwszych publikacji naukowych – zaznaczył prof. Kamil Staniec.
Podczas zorganizowanej już po raz czwarty konferencji „Debiutanci Nauki” biorący udział w programie studenci z PWr, opowiadali o wynikach swoich badań prowadzonych po okiem opiekunów naukowych. Podzielili się też swoimi doświadczeniami z uczniami współpracujących z uczelnią szkół opowiadając o tym, jakie szanse daje indywidualna praca z tutorem.
Kostiantyn Stambulskyi, student kierunku inżynieria mikrosystemów mechatronicznych na Wydziale Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów w swojej prezentacji mówił o miniaturowym analizatorze gazów oraz innych zastosowaniach światła w mikrosystemach.
O programie „Wybitnie uzdolnieni na Politechnice Wrocławskiej” dowiedział się w ostatniej klasie szkoły średniej. Zakwalifikował się do niego dzięki świętemu wynikowi maturalnemu z fizyki – zdobył 100 proc. na poziomie rozszerzonym.
– Na studiach moje główne zainteresowania są związane z mikrosystemami i ich stroną mechatroniczną. Uważam, że to praca z tutorem jest najważniejszym aspektem całego projektu, tym bardziej, że mogę ją kontynuować także w kolejnych latach nauki – mówi Kostiantyn Stambulskyi. – W swojej prezentacji przedstawiam dwa główne badania naukowe, które prowadziłem, a jedno z nich dotyczyły spektroskopii optycznej. W planach mam pracę nad miniaturowym spektrometrem optycznym i jeśli nic się nie zmieni, to moja praca inżynierska będzie właśnie z tym związana – dodał.
Tutorem studenta jest dr hab. inż. Tomasz Grzebyk, prof. uczelni z Katedry Mikrosystemów W12, który w tej roli występował po raz pierwszy.
– To dla mnie całkiem nowe doświadczenie, ale bardzo przypomina to realizację pracy inżynierskiej, choć pod opieką mamy osobę prosto po szkole średniej – wyjaśnia naukowiec. – Na pierwszym spotkaniu opowiedziałem, czym się zajmujemy i jakie realizujemy projekty. Tematyka bardzo studenta zainteresowała i zaczęliśmy współpracę. Najpierw obserwował naszą pracę, a później otrzymał własne zadania przy jednym z projektów i w tym czasie zrealizował kilka różnych eksperymentów. Myślę, że nauczył się dużo więcej niż gdyby brał udział tylko w zajęciach i do przygotowania pracy dyplomowej będzie startował z dużo wyższego poziomu – podkreśla.
Ponadto w trakcie konferencji Bartosz Brejna z Wydziału Informatyki i Telekomunikacji mówił o nowej metodzie inicjalizacji algorytmu k-średnich (tutorka dr hab. inż. Adrianna Kozierkiewicz, prof. uczelni), Alicja Musiał i Katarzyna Wilczewska z W12 zaprezentowały projekt „Od proszku do biorobota - druk 3D z kompozytów” (tutorka dr inż. Karolina Laszczyk), a Paweł Nowak z Wydziału Matematyki przedstawił analizę porównawczą algorytmów uczenia maszynowego w kontekście predykcji klasy emisyjności CO2 pojazdów (tutor dr inż. Adam Zagdański).
W trakcie spotkania dr hab. inż. arch. Joanna Jabłońska, prof. uczelni z Wydziału Architektury wygłosiła także prelekcję „Dlaczego współczesna architektura jest fajna?”.
mic
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »