TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Trwa finał międzynarodowych zawodów sond kosmicznych. Trzymamy kciuki za PWr Aerospace!

Zespół PWr Aerospace w uSA

Nasi studenci po raz trzeci walczą o nagrody w finale zawodów CanSat Competition United States, organizowanych przez Amerykańskie Towarzystwo Astronautyczne i NASA. Rywalizacja zaczyna się w czwartek. Mierzą się w niej 44 zespoły z całego świata.

Finał potrwa cztery dni, w czasie których studenckie zespoły przeprowadzą szereg demonstracji i symulację misji przypominającej lądowanie na Marsie (choć w zdecydowanie mniejszej skali).

Zespół PWr Aerospace w USANa konkurs studenci przylatują z sondami kosmicznymi własnej konstrukcji.

Podczas finału urządzenia zostają wyrzucone ze spadochronem na wysokości 750 metrów.

W czasie opadania sonda ma odrzucić pierwszy ze swoich spadochronów, a następnie uwolnić kolejny na 400 m, by w końcu rozwinąć linkę z ładunkiem naukowym na 300 m i następnie zakończyć transmisję radiową, i uruchomić sygnał dźwiękowy po przyziemieniu.

–  Zawody są rozłożone na kilka dni – opowiada Katarzyna Ignatowicz z PWr Aerospace. – W piątek czekają nas prezentacje gotowych sond. Wtedy też zostaną przeprowadzone testy, na podstawie których oceniane są poszczególne sondy. W sobotę CanSaty będą wystrzeliwane – jest to więc kluczowy moment całego konkursu i do niego przygotowujemy się od wielu miesięcy. Po starcie zbierzemy dane środowiskowe z CanSata, a następnie przygotujemy ich finalną prezentację. Każdy z tych elementów będzie punktowany, a suma wyłoni zwycięzców.

Miesiące prac nad sondą

Studenci z koła naukowego PWr Aerospace biorą udział w konkursie CanSat Competition United States już po raz trzeci. Za każdym razem kwalifikowali się do finału.

Członek zespołu z sondąIch tegoroczna sonda waży około 600 g i mieści się w przestrzeni o średnicy 125 mm i wysokości 400 mm.

Składa się z zasobnika (container) z dwoma spadochronami o różnych wielkościach i ładunku naukowego (payload), który zostanie opuszczony na 10-metrowej lince.

Obie części są odpowiedzialne za nagrywanie lotu, zbieranie danych i przesyłanie ich radiowo do stacji naziemnej.

– W ciągu ostatnich tygodni zbudowaliśmy kilka prototypów naszej sondy – opowiada Tobiasz Puślecki. – W każdym z nich wprowadzaliśmy poprawki, które zmniejszały masę, zwiększały niezawodność mechanizmów lub zwiększały wytrzymałość konstrukcji. Dużo zmian wprowadziliśmy też w związku z trwającymi testami komunikacji. Musieliśmy wybrać, jakich czujników, mikrokontrolerów będziemy używać oraz zaprojektować system, który spełniałby wymagania konkursowe.

W tym roku payload, czyli ładunek naukowy, kształtem przypomina lotkę.

– Taka forma pozwoli zachować stabilność przy opuszczaniu go na dziesięciometrowej lince, a kamera umieszczona na silniku bezszczotkowym będzie nagrywać obszar wskazany przez organizatorów. Payload musi też spełniać szereg innych wymagań dotyczących zbierania danych z czujników i przesyłania ich – opowiada Mateusz Dmitrzak z koła.

kampaniapwr_2022-banerywww_750x96.jpg

Wyniki konkursu w niedzielę

Zespół PWr AerospaceStudenci z PWr mają za sobą wiele testów swoich urządzeń i konstrukcji. Część przeprowadzali w budynkach, sprawdzając czujniki oraz mechanizmy odrzucenia spadochronu i rozwijania linki.

Inne testy wykonywali na zewnątrz, np. weryfikując niezawodność komunikacji radiowej.

– Wykonaliśmy też zrzut z samolotu, żeby sprawdzić zachowanie sondy w prawdziwych warunkach i przetestować stabilność nagrań. Jesteśmy zadowoleni z wyników i liczymy, że będziemy w stanie osiągnąć podobne w finale konkursu – mówi Mateusz Pasierbek.

Studenci podkreślają, że czują niedosyt po stacjonarnych zawodach w 2019 roku i zdalnych w 2020 r. – na których zajęli odpowiednio: 26. i 13. miejsce.

 – Pomimo wielu utrudnień w czasie prac nad sondą, związanych m.in. z brakami w elektronice na rynku, poszło nam bardzo dobrze i czujemy satysfakcję z rezultatu tych prac. Dlatego do USA przyjechaliśmy poprawić wyniki z ubiegłych lat – deklarują członkowie koła.

PWr Aerospace działa na Wydziale Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów. Więcej informacji na temat koła na jego stronie internetowej i profilu na Facebooku.

Lucyna Róg

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję