TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 09.09.2024 Kategoria: ludzie politechniki, medycyna, rekrutacja, Wydział Medyczny
Chcesz już od pierwszego semestru uczyć się medycyny, obserwując ją w praktyce, wykorzystywać na zajęciach najnowsze technologie i rozwijać swoje zainteresowania naukowe? Już teraz możesz aplikować na kierunek lekarski na Politechnice Wrocławskiej. A jeśli chcesz na własne oczy przekonać się, jak wygląda nauka na Wydziale Medycznym, 11 września zapraszamy na Dzień Medycyny.
Politechnika Wrocławska to pierwsza uczelnia techniczna w Polsce, która otworzyła kierunek lekarski. W październiku 2023 roku rozpoczęliśmy kształcenie pierwszego rocznika studentów na nowo utworzonym Wydziale Medycznym.
19 sierpnia 2024 r. otrzymaliśmy pozytywną opinię Polskiej Komisji Akredytacyjnej dotyczącą kształcenia przyszłych lekarzy. W związku z tym oficjalnie rozpoczynamy nabór studentów na rok akademicki 2024/2025.
W Polsce dopiero zaczynamy takie tradycje, ale w innych krajach, m.in. w Niemczech – na Politechnice w Monachium i Politechnice w Dreźnie, dzieje się tak od lat.
Przynosi to świetne efekty dla rozwoju technologii medycznych i pozwala absolwentom lepiej przygotować się do korzystania z nowoczesnego sprzętu w praktyce klinicznej.
My idziemy ich śladem. Studia na kierunku lekarskim na PWr to zatem klasyczne kształcenie medyczne wzbogacone o rozszerzony program nauk podstawowych i technicznych.
Na naszym Wydziale Medycznym będziesz uczyć się od wybitnych lekarzy specjalistów, którzy mają duże doświadczenie w pracy z pacjentami i na co dzień korzystają z najnowszych technologii. Ich zdaniem rozwijanie wiedzy i umiejętności technologicznych to dla dzisiejszych lekarzy konieczność.
Neuroradiolog prof. Joanna Bladowska jest mentorką studentów kierunku lekarskiego na Wydziale Medycznym Politechniki Wrocławskiej i przewodniczącą Sekcji Neuroradiologii Polskiego Lekarskiego Towarzystwa Radiologicznego.
Podkreśla, że dzisiejsze badania radiologiczne, takie jak tomografia komputerowa czy rezonans magnetyczny, pozwalają na dostęp do nieporównywalnie większej ilości danych, wychodząc daleko poza czarno-białe obrazowanie anatomiczne. A zaawansowane techniki obrazowe umożliwiają ocenę zmian strukturalnych, metabolicznych i czynnościowych na poziomie niemalże komórkowym.
– Lekarz może już na tym etapie wykluczyć lub potwierdzić chorobę, ale także zarekomendować najlepszą terapię – tłumaczy prof. Joanna Bladowska z Wydziału Medycznego PWr. – Wciąż jednak możemy uzyskać więcej. Uważam, że sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe są przyszłością diagnostyki obrazowej. AI jest w stanie wspomóc specjalistę w rozpoznaniu choroby. Już dziś intensywnie nad tym pracujemy.
Profesor zaznacza, że oczywiście nic nie zastąpi lekarza, którego wiedza i doświadczenie, muszą zweryfikować opinię nawet najmądrzejszej maszyny. – Na uczelni łączymy oba światy. W technologii zaczyna się przyszłość medycyny – dodaje prof. Bladowska.
Dlatego Politechnika Wrocławska, tworząca interdyscyplinarne środowisko, w którym masz szansę współpracować z inżynierami, to doskonałe miejsce, by zacząć swoją podróż z medycyną.
Zgadza się z tym prof. Waldemar Banasiak, krajowy konsultant ds. kardiologii, który podkreśla, że bardzo wspiera Wydział Medyczny na Politechnice Wrocławskiej.
– Dobrze jest uczyć się zawodu lekarza w miejscu, gdzie powstają technologie, mogące odmienić życie naszych pacjentów. Tylko razem lekarze i inżynierowie mogą rozwijać medycynę – przekonuje prof. Waldemar Banasiak i dodaje: – W ciągu kilkudziesięciu lat pracy jako lekarz widziałem niebywały rozwój technologii medycznych, szczególnie dotyczący nieinwazyjnej diagnostyki. Dziś u większości pacjentów jesteśmy w stanie rozpoznać chorobę w pierwszych godzinach kontaktu. Pamiętam, że na początku mojej kariery proces ten trwał zdecydowanie dłużej i nie zawsze kończył się sukcesem. Nie mam wątpliwości, że zawdzięczamy to wynalazkom tworzonym przez inżynierów.
Na Politechnie Wrocławskiej zdajemy sobie sprawę, że technologia jest istotna, ale to człowiek jest w medycynie najważniejszy. Żeby stawiać pacjenta w centrum, trzeba mieć z nim kontakt. Dlatego zapewniamy warunki, żeby uczyć się tej relacji już od pierwszego semestru.
Służy temu przede wszystkim program indywidualnego mentoringu. Na czym on polega? Możesz liczyć na indywidualną opiekę – pracownika akademickiego i jednocześnie praktykującego lekarza. Zaczniesz już od pierwszego semestru, a co pół roku będziesz mógł wybrać nowego opiekuna i zobaczyć pracę w nowej specjalizacji.
– Przyglądając się pracy mentorów, studenci kierunku lekarskiego już od pierwszego roku mogą doświadczać wszystkiego, o czym czytali w podręcznikach. Większość pacjentów akceptuje obecność studentów w szpitalach, a niektórzy nawet cieszą się, ze swojego wkładu w ich kształcenie – opowiada o swoich doświadczeniach prof. Dorota Zyśko specjalistka medycyny ratunkowej, kardiolog, nauczycielka anatomii.
Profesor zaznacza, że medycyny uczy się w przede wszystkim przez kontakt z pacjentem. Jednak jeśli z jakiegoś powodu nawiązywanie kontaktu z ludźmi nie przychodzi komuś naturalnie, to nie przekreśla jego marzenia o zostaniu lekarzem.
Odpowiedniego budowania relacji i pracy z chorym będzie się stopniowo uczyć właśnie podczas studiów. Nauka do zawodu lekarza nie jest łatwa i nie kończy się z chwilą uzyskania dyplomu. Lekarz uczy się całe życie i ciągle staje przed nowymi wyzwaniami – dodaje prof. Dorota Zyśko.
Przyglądanie się codziennej pracy mentorów w szpitalu, kontakt z pacjentami oraz możliwość dyskutowania z lekarzami o ich pracy, podejmowanych decyzjach i przyszłości danej specjalizacji bardzo doceniają studenci pierwszego roku kierunku lekarskiego na Wydziale Medycznym Politechniki Wrocławskiej.
– Te studia są dla mnie strzałem w dziesiątkę. To tutaj już od początku miałam możliwość obserwować pracę lekarzy. Z własnej inicjatywy spędziłam ponad 300 godzin, ucząc się od najlepszych specjalistów – opowiada Iga Minta, studentka kierunku lekarskiego na PWr. – Dzięki wsparciu mentorów i zajęciom w szpitalach nauczyłam się właściwej komunikacji z pacjentem, mogłam się również przyglądać pracy na bloku operacyjnym.
Iga skupiła się na specjalizacjach zabiegowych. Mogła obserwować m.in. transplantację nerki, mastektomię czy lobektomię. - Jestem wdzięczna lekarzom, których spotykam na swojej drodze. Tego, czego mnie uczą, nie jest w stanie zastąpić żadna książka – podkreśla.
Doświadczenie w trakcie zajęć klinicznych, wpisanych w tok studiów będziesz zdobywać na wielu oddziałach i klinikach.
Politechnika Wrocławska współpracuje obecnie z siedmioma szpitalami i jednym ośrodkiem medycznym we Wrocławiu, a także ze szpitalami w Jeleniej Górze i Bolesławcu. Na studia u nas będziesz się uczyć w małych sześcioosobowych grupach ćwiczeniowych i klinicznych.
Oprócz praktyki medycyna to również solidne podstawy teoretyczne. Dbamy o to, by tę wiedzę przekazywać w najbardziej przystępny sposób.
– Najważniejszym przedmiotem na pierwszym roku była anatomia – opowiada Sylwia Popek, studentka kierunku lekarskiego na PWr. – Zgłębialiśmy jej zagadnienia na wiele sposobów. Angażowaliśmy nie tylko wzrok podczas zajęć prosektoryjnych na ludzkim materiale, na plastynatach czy w prosektorium cyfrowym. Mieliśmy też możliwość dotknięcia narządów, a to pozwoliło nam zrozumieć ich układ w przestrzeni. Wiedzę uzupełnialiśmy także, badając zwierzęce narządy czy wyszukując odpowiednie struktury przy pomocy USG we własnym ciele.
Sylwia dodaje, że do dyspozycji uczestników zajęć były też trójwymiarowe modele i programy obrazujące ciało w trójwymiarze.
– Taka różnorodność możliwości ogromnie nas wspiera w nauce. Bo bardzo zależy nam na tym, żeby się nauczyć, a nie tylko zdać – zaznacza. – Anatomii uczyliśmy się także „na żywo”, podczas mentoringu, kiedy towarzyszyliśmy lekarzom, przyglądając się prowadzonym przez nich badaniom czy operacjom.
Dr hab. n. med. Mirosław Sopel, prof. uczelni, nauczyciel histologii i embriologii, opiekun 1. roku kierunku lekarskiego na Wydziale Medycznym Politechniki Wrocławskiej opowiada, że podczas jego zajęć studenci korzystają z najlepszych technologii mikroskopowych dostępnych aktualnie w dydaktyce.
– Aż sam zazdroszczę im tego, że już na tym etapie edukacji mają dostęp do materiałów naukowych, sprzętu i swobodnego kontaktu z najlepszymi specjalistami – podkreśla. I dodaje, że bardzo ceni sobie to, że na Politechnice Wrocławskiej duży nacisk kładziemy na stworzenie warunków dla rozwijania się relacji mistrz-uczeń.
– Mała grupa pozwala nawiązać lepsze relacje studenta z nauczycielem. Wielokrotnie zostaję po zajęciach, żeby porozmawiać indywidualnie z osobami, chcącymi pogłębić właśnie omówiony temat – opowiada prof. Mirosław Sopel z Wydziału Medycznego. – Studenci mają też do dyspozycji koła naukowe, mentoring i inne formy, które pozwalają im rozwijać indywidualne zainteresowania. To daje ogromne możliwości, żeby się rozwijać. Kiedy patrzę na swoich studentów, widzę sześćdziesięcioro niezwykle zaangażowanych, inteligentnych, żądnych wiedzy młodych ludzi.
Trudniejsze procedury medyczne będziesz mógł najpierw trenować na zajęciach w nowoczesnym Centrum Symulacji Medycznej. Czekają tam realistycznie odwzorowane sale szpitalne z nowoczesnym sprzętem medycznym i symulatorami, ćwiczenia w wirtualnej rzeczywistości, a nawet zajęcia z udziałem aktorów, odgrywających rolę pacjentów.
Studiujący na naszym kierunku lekarskim mogą liczyć na elastyczność prowadzących. Zdanie studentów, którzy właśnie zakończyli pierwszy rok nauki, wpływa na to, jak będzie wyglądała nauka kolejnych roczników.
– Na wielu przedmiotach, jeśli potrzebowaliśmy pogłębienia czy powtórzenia przerabianego tematu, wykładowcy zgadzali się nam pomóc. Nieco modyfikowali zajęcia albo indywidualnie omawiali z nami konkretne aspekty – opowiada Sylwia Popek. – To pokazuje, że możemy liczyć na duże wsparcie wykładowców. Jako pierwsza przewodnicząca Samorządu Studenckiego Wydziału Medycznego, brałam udział w wielu spotkaniach z władzami wydziału, które prosiły nas o informację zwrotną, co można udoskonalić. Nasze studenckie zdanie także tu się liczy.
Nauka na kierunku lekarskim kończy się Lekarskim Egzaminem Końcowym (LEK), który decyduje o uzyskaniu pełnego prawa do wykonywania zawodu lekarza w Polsce i o szansach na dostanie się na poszczególne specjalizacje. W programie studiów już od piątego roku przewidujemy specjalne zajęcia przygotowujące do tego egzaminu.
Więcej o programie nauczania na stronie internetowej Wydziału Medycznego.
Już pierwszy rocznik kierunku lekarskiego na Wydziale Medycznym PWr aktywnie rozwija swoje zainteresowania w kołach naukowych. Obecnie działa ich pięć i wciąż pojawiają się inicjatywy powstania kolejnych. Dla uczących się są dużą szansą, żeby rozszerzyć wiedzę i zdobyć nowe doświadczenia.
– Medycyna sądowa na I roku? Jasne, dzięki kołom naukowym! – mówi Jonatan Michalski, student kierunku lekarskiego na PWr. – Pozwalają nam eksplorować medycynę i szukać specjalizacji, która najbardziej nas interesuje. Jako przewodniczący Koła Naukowego Medycyny Sądowej i Toksykologii „Cerber”, miałem np. okazję wziąć udział w sekcji zwłok. Szukając przyczyny zgonu pacjenta, trzeba sprawdzić wszystkie możliwości. Dlatego poznawanie tej dziedziny pozwala mi spojrzeć na człowieka jako całość.
Jonatan dodaje, że wybrał kierunek lekarski na Politechnice Wrocławskiej, bo lubi „widzieć szerszy obraz”, patrzeć interdyscyplinarnie. – Zanim zdecydowałem się na medycynę, zastanawiałem się nad podjęciem studiów inżynierskich. Uważam, że łączenie analitycznego, inżynierskiego spojrzenia z ludzkim wymiarem medycyny jest bardzo ważne. Na PWr takie połączenie jest naturalne – wyjaśnia.
Żeby móc wziąć udział w rekrutacji, musisz mieć zdaną maturę z biologii na poziomie rozszerzonym. Pod uwagę będą brane również wyniki obowiązkowo z matematyki, do wyboru z fizyki lub chemii, a także z języka polskiego i z języka obcego.
Szczegółową informację, jak zostaną obliczone Twoje punkty rekrutacyjne, znajdziesz na stronie Działu Rekrutacji. Minimalna wartość wskaźnika, który musisz osiągnąć, żeby w ogóle wziąć udział w rekrutacji, wynosi 300 pkt.
Trwa już nabór dla kandydatów chcących rozpocząć naukę w roku akademickim 2024/2025. Zapisy odbywają się za pośrednictwem systemu Internetowej Rejestracji Kandydatów.
Przyjmowanie chętnych będzie trwało, aż do wypełnienia limitu miejsc, dlatego warto na bieżąco śledzić informacje na stronie internetowej rekrutacji.
Jeśli masz pytania dotyczące procesu kwalifikacji na studia, skontaktuj się z Działem Rekrutacji PWr.
Chcesz zobaczyć uczelnię i porozmawiać ze studentami i nauczycielami na żywo?
Przyjdź na Dzień Medycyny na PWr w środę, 11 września. Czekamy w budynku C-13 (Wybrzeże Wyspiańskiego 23-25) w godz. 10-13.
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »