TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Studenci chcą zbudować pierwszego w Polsce elektrycznego buggy’ego. Trwa zrzutka

Data: 09.08.2021 Kategoria: aktywność studencka, Wydział Mechaniczny

Wyjątkowy pojazd ma startować w ogólnopolskich rajdach, rywalizując z samochodami spalinowymi. LEM SSV – bo taką nazwę będzie nosił – to nowy projekt Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych.

Rama do LEM-a SSVBuggy są pojazdami bardzo charakterystycznymi, ze względu na swoją budowę: mają duże koła i szerokie opony, otwarte nadwozie i odsłonięty silnik. Zaprojektowano je do rekreacyjnej jazdy po pustyniach i plażach, a obecnie startują w międzynarodowych wyścigach po pustynnych terenach.

Ramę do takiego samochodu (a konkretnie model RZR 1000 XP) studenci Politechniki Wrocławskiej z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych dostali od opolskiego oddziału amerykańskiej firmy Polaris, z którą współpracują. Stanie się ona podstawą dla LEM-a SSV, czyli elektrycznego buggy’ego. Będzie to pierwszy taki pojazd w Polsce.

Rama do LEM-a SSV– Mamy już duże doświadczenie w konstruowaniu elektrycznych jednośladów – jako że od lat projektujemy i konstruujemy Lekkie Motocykle Elektryczne i możemy pochwalić się wieloma nagrodami w międzynarodowych konkursach. Teraz chcemy tę wiedzę i umiejętności wykorzystać w budowie pojazdu czterokołowego – podkreśla Wiktoria Polczyńska, liderka projektu LEM SSV. –  Tym bardziej, że takie samochody to przyszłość – dla przykładu: w rajdzie Dakar 2022 zostanie otwarta osobna konkurencja dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Skoro cały świat idzie w tym kierunku, my na pewno nie chcemy zostawać w tyle, a wręcz przeciwnie – być pionierami.

Studenci rozpoczęli internetową zbiórkę – można ich wesprzeć TUTAJ. W ten sposób chcą pozyskać pierwsze środki na zakup jednostki sterującej i silnika.

Jednocześnie szukają sponsorów i sprawdzają możliwości finansowania z uczelni, by kupić pozostałe niezbędne elementy – w tym m.in. ogniwa litowo-jonowe z baterii samochodu Nissan Leaf.

newsletter-promo.png

Rama do LEM-a SSV–  Wybraliśmy ten model ze względu na niższe koszty, a także na fakt, że jego ogniwa mają bardzo dobrą pojemność - opowiada liderka. – Oczywiście kupno takich elementów oznacza dla nas dopiero początek prac nad baterią. Będziemy musieli m.in. odpowiednio połączyć wszystkie te ogniwa i opracować system chłodzenia, by uzyskać jak najmniejsze straty energii i wydłużyć żywotność baterii. A to wszystko przy bardzo ograniczonej przewidzianej na nią przestrzeni. Znajdzie się ona pod siedzeniami buggy’ego i każdy centymetr będzie miał dla nas znaczenie. Trzeba pamiętać, że sam moduł ogniw ma wymiary 30 na 3,5 na 20 cm, a tych modułów mamy 48.

Rama do LEM-a SSVStudenci zaplanowali, że elektryczna jednostka napędowa pojazdu będzie generować 110 koni mechanicznych. Duży moment obrotowy (wynoszący 254 Nm) zapewni buggy’emu doskonałe przyspieszenie w każdym terenie, a użytkownicy pojazdu będą mieli także możliwość przełączenia napędu 4x4 na napęd 2x4, by dostosować styl jazdy do różnych warunków terenowych.

Aktualnie członkowie koła są w trakcie projektowania wszystkich komponentów. Chcą je kupić do końca października i skupić się już na pracy w warsztacie – tak by pod koniec stycznia pojazd był gotowy.

W planach mają starty z LEM-em SSV w rajdzie Orlen Super Race i w prologach rajdów takich jak: Baja Poland czy Poland Breslau. Buggy będzie w stanie przejechać na baterii o pojemności 24 kWh około 80 km, dlatego w tych dwóch ostatnich zawodach pełne trasy byłyby dla niego zbyt długie. We wszystkich tych wyścigach LEM SSV ma rywalizować z pojazdami spalinowymi.

Młodzi konstruktorzy zakładają też, że jeżeli uda im się zebrać większą kwotę, dodatkowo rozbudują dashboard (czyli deskę rozdzielczą) buggy’ego – dodając dotykowy ekran pokazujący na bieżąco wszystkie parametry pojazdu, np. stan baterii, nagrzania silnika czy pozostały dystans. Możliwe byłoby wtedy także wprowadzenie różnych trybów jazdy buggy’ego (zależnie od warunków) – tak jak w ostatnim Lekkim Motocyklu Elektrycznym zespołu.

Lucyna Róg

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję