TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Rakieta z PWr na podium konkursu w USA!

Data: 26.06.2023 Kategoria: aktywność studencka, projekty kosmiczne

Członkowie PWr in Space pozują ze swoją rakietą

Stworzona przez koło naukowe PWr in Space rakieta R5 Aurora zajęła drugie miejsce podczas międzynarodowych zawodów Spaceport America Cup. Nasi studenci i studentki wystartowali w kategorii rakiet z napędem hybrydowym, których zadaniem jest polecieć na wysokość 10 tys. stóp.

Prawie rok przygotowań i pracy nad stworzeniem rakiety. Następnie niemal tydzień rywalizacji ze 120 zespołami z całego świata w miejscowości Las Cruces w Nowym Meksyku. Efekt? Drugie miejsce w kategorii 10k SRAD Hybrid.

Konkurencja polega na wyniesieniu rakiety – przy pomocy silnika autorskiej produkcji, zasilanego paliwem hybrydowym – na wysokość dokładnie 10 tysięcy stóp (około 3 048 metrów). Za każdy metr powyżej lub poniżej limitu drużyna otrzymywała punkty karne.

Do USA wybrało się łącznie 15 osób reprezentujących naszą uczelnię. Zabrali ze sobą mierzącą cztery metry długości i ważącą (po zatankowaniu) 33 kg rakietę R5 Aurora. Zbudowana z włókna węglowego konstrukcja różni się trochę od swojej zeszłorocznej poprzedniczki - „Pink Panther”. – Dokonaliśmy kilku zmian w strukturze rakiety, jej butli oraz zmodyfikowaliśmy system elektroniczny. Do tego przebudowaliśmy główny komputer zarządzający całością i stworzyliśmy całkiem nową, 12-metrową wyrzutnię  wyjaśnia Liliya Sizhuk, szefowa KN PWr in Space.

Zdjęcie z rakietąCzłonkowie koła sami zaprojektowali rakietę i samodzielnie zbudowali każdy jej element. Nazwa nawiązuje do zorzy polarnej, dlatego całość została oklejona specjalną, różnokolorową, mieniącą się folią.

Stabilny lot w trudnych warunkach

Amerykańskie zawody trwały tydzień. Całość rozpoczęła się od rejestracji, przeglądu dopuszczającego rakiety do startu oraz dnia informacyjnego. Kolejne dni to próby na tzw. launchpadzie, z którego wystrzeliwuje się rakiety.

Dla wszystkich drużyn sporym utrudnieniem w tym roku była pogoda opowiada Liliya Sizhuk. – Porywisty, momentami huraganowy wiatr, do tego temperatura osiągająca 40 stopni w cieniu nie sprzyjały przygotowaniom. Dlatego tym bardziej jesteśmy dumni, że nasz zespół tak sprawnie przebrnął przez wszystkie konkurencje, a rakieta w trakcie lotu była bardzo stabilna. Chociaż muszę przyznać, że poleciała trochę niżej niż oczekiwaliśmy – dodaje.

Na sumaryczny wynik w zawodach składają się także złożone wcześniej przez wszystkie drużyny raporty techniczne (Progress Update) i marketingowe. Dodatkowo zespoły mogły przeprowadzić w trakcie lotu autorski projekt naukowy. Na pokładzie Aurory umieszczona została specjalna mieszanka, opracowana przy współpracy z Kołem Naukowym M3. Według założeń obu kół naukowych miała się ona wymieszać, a po lądowaniu ma zostać przebadana.

Najwięcej punktów i pierwsze miejsce w kategorii 10k SRAD Hybrid zdobyła – podobnie jak przed rokiem – drużyna Politechniki w Montrealu. W sumie o zwycięstwo w tej grupie walczyło osiem zespołów z Polski, USA i Kanady.

Teraz przed nami czas na wprowadzenie kilku modyfikacji i poprawek w Aurorze, a następnie zabierzemy się za budowanie nowej konstrukcji. Naszym celem jest stworzenie rakiety napędzanej paliwem ciekłym mówi Liliya Sizhuk

Zawody Spaceport America Cup organizują wspólnie Spaceport America – komercyjny port kosmiczny zbudowany przez Virgin Galactic w stanie Nowy Meksyk w USA – oraz stowarzyszenie Experimental Sounding Rocket Association (ESRA)

kampaniapwr_2023_baner_750_x100_2.jpg

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję