TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 30.01.2020 Kategoria: aktualności ogólne, Wydział Architektury
Do 23 lutego we wrocławskim Muzeum Architektury możemy oglądać prace wykładowców i studentów z Zakładu Rysunku, Malarstwa i Rzeźby Wydziału Architektury PWr. Wystawa jest rodzajem hołdu dla twórców Bauhausu w stulecie powstania tej wyjątkowej instytucji.
Prezentacja prac artystów z Wydziału Architektury ma już dziesięcioletnią tradycję. W tym roku po raz pierwszy swoje grafiki, obrazy, kolaże, formy przestrzenne i witraże pokazywali także studenci.
- W ubiegłym roku świętowaliśmy setną rocznicę powstania Bauhausu, instytucji, która ogromnie wpłynęła na historię architektury. Bardzo ważna była dla niej dydaktyka, budowanie silnych i trwałych relacji między wykładowcą a jego uczniami oraz kształtowanie ich wrażliwości plastycznej. Idąc tym tropem, postanowiliśmy zaprosić do wspólnego tworzenia prac na wystawę naszych studentów – opowiada dr hab. Karolina Jaklewicz, prof. uczelni. – Każdy z pracowników naszego zakładu na początku semestru przedyskutował ze swoimi podopiecznymi projekt nawiązujący do Bauhausu, jego twórców lub idei, jakie rozwijali, a potem razem realizowali prace na zajęciach. Najlepsze możemy teraz obejrzeć w Muzeum Architektury.
Wystawa „Przestrzeń Architektury / Przestrzeń Sztuki” będzie otwarta do 23 lutego. Zobaczymy na niej m.in. kolaże będące obrazami i artystycznymi wizjami współczesnego Wrocławia. Nawiązują do jednej z cech estetyki Bauhausu, jaką było łączenie rożnych dziedzin sztuki. W ten sposób pokazywano, że architektura, malarstwo i fotografia są naturalnie dopełniającymi się narracjami. Stąd na pracach studentów stolica Dolnego Śląska bywa planetą Małego Księcia, reklamą z katalogu Lego czy… obrazem „Myśliwi na śniegu” wprost spod pędzla Pietera Bruegla.
Wśród prezentowanych prac są także inspirowana twórczością mistrzów Bauhausu aranżacja plastyczna fragmentu Nadodrza (jako wnętrza urbanistycznego), obrazy powstałe w hołdzie dla Lyonela Feiningera – jednego z założycieli Bauhausu, w Polsce artysty mało znanego czy projekty witraży pokazujących stworzenie świata i utracony raj.
Zobaczymy tam również zdjęcia z realizacji prac dr. inż. arch. Piotra Wesołowskiego, który w ubiegłym roku przygotował instalacje m.in. na międzynarodowe wystawy w Chinach, Portugalii i Szwajcarii, oraz fotel dla profesora Zdzisława Jurkiewicza, który jest formą nawiązującą do jego twórczości, ale istniejącą poza płaszczyzną obrazu (to praca przygotowywana na wystawę poświęconą pamięci profesora).
Bauhaus był uczelnią artystyczno-rzemieślniczą, która powstała w 1919 r. w Weimarze z połączenia Akademii Sztuk Pięknych i Szkoły Rzemiosł Artystycznych. W znaczący sposób wpłynęła na rozwój architektury i wzornictwa, promując prostotę i funkcjonalność, kubistyczne formy i otwieranie przestrzeni na światło. Twórcami nurtu byli m.in. Walter Gropius, Ludwig Miese van der Rohe, Wassily Kandinsky i Ernst Neufert.
- Ideą Bauhausu była wielowątkowość dydaktyki. Uczniowie mieli tam zajęcia z tańca, poezji czy pantomimy. To było bardzo nowoczesne myślenie, zakładające, że architekt czy rzemieślnik, który będzie w stanie zobaczyć formę w poezji czy malarstwie, dojrzy ją także w architekturze. Dziś dążymy do wąskiej specjalizacji i myślę, że wiele na tym tracimy – przekonuje prof. Jaklewicz.
Między innymi o dydaktyce Bauhausu będą rozmawiać uczestnicy II Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Twórcze pogranicza / After Bauhaus” towarzyszącej wystawie w Muzeum Architektury. Wydarzenie zaplanowane na 14 lutego ma być okazją do naukowej refleksji nad współczesnym obliczem architektury w kontekście jej związków ze sztukami plastycznymi oraz fenomenem Bauhausu. Naukowcy i artyści będą dyskutować m.in. o roli kształcenia plastycznego architekta oraz o tym, w jaki sposób dzisiaj można twórczo odnosić się do definicji, doświadczeń i dokonań szkoły Bauhausu w różnych zakresach działań plastycznych.
Organizatorzy konferencji podkreślają, że w XXI wieku znaleźliśmy się w podobnej sytuacji jak twórcy Bauhausu. „Rewolucja cyfrowa i komputer zmieniają definicje ponowoczesnej estetyki. Podstawowymi elementami, które implikują jakości estetyczne przestrzeni architektury, są: tworzywo, media i technologia. Dzieła architektury coraz wyraźniej przemawiają językiem sztuki” – pisze w programie konferencji dr inż. arch. Beata Juchniewicz z Wydziału Architektury PWr.
***
Na wystawie „Przestrzeń Architektury / Przestrzeń Sztuki” prezentowane są prace Huberta Bujaka, Ewy Górskiej, Karoliny Jaklewicz, Pawła Jaszczuka, Beaty Juchniewicz, Doroty Łuczewskiej, Leszka Malugi, Barbary Siomkajło, Krzysztofa Skwary, Jacka Walczaka, Piotra Wesołowskiego oraz studentek i studentów z W1.
Lucyna Róg
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »