TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 14.12.2021 Kategoria: aktualności ogólne, życie uczelni
Nowa jednostka będzie promować nowoczesne metody nauczania, szkolić, wspierać i motywować dydaktyków wprowadzających na swoich zajęciach najnowsze techniki edukacji. Znamy już członków rady i komitetu Centrum.
– Centrum Doskonałości Dydaktycznej ma być jednym z kilku elementów całego systemu działań na naszej uczelni, które wprowadzamy po to, by podnosić jakość dydaktyki akademickiej – opowiada dr Anna Borkowska, dyrektor Centrum Doskonałości Dydaktycznej. – Widzimy potrzebę unowocześnienia sposobów nauczania i wprowadzenia pewnych standardów, bo świat idzie do przodu i edukacja nie może zostawać w tyle. Dlatego stworzyliśmy jednostkę, która będzie promować nowoczesne metody nauczania, ale przede wszystkim wspierać nauczycieli akademickich, dając im wiedzę i narzędzia, z których będą mogli korzystać, przygotowując zajęcia i kursy.
Centrum ma m.in. promować dobre praktyki dydaktyczne, które już są stosowane na Politechnice Wrocławskiej, ale także w innych ośrodkach akademickich, w tym zagranicznych. Będzie organizować kursy, warsztaty, seminaria i szkolenia – m.in. ze specjalistami z zagranicy – oraz poprzez pracę zespołową przedstawicieli wszystkich wydziałów uczelni tworzyć materiały dla dydaktyków.
– Nauczyciel zyska w centrum m.in. wsparcie w przygotowaniu nowoczesnych zajęć, skryptów czy materiałów e-learningowych – tłumaczy dr Borkowska. – A to zaledwie część zadań, jakie przed sobą stawiamy. Chcemy tak szybko, jak to tylko możliwe wejść na inny poziom, zmieniając dydaktykę na uczelni.
Dr Borkowska dodaje: – Możemy np. przygotować razem sylabusy, dzieląc się dobrymi praktykami i pomysłami na unowocześnienie zajęć, z pożytkiem dla studentów. Myślimy też m.in. o zmianie formy hospitacji zajęć. Chcielibyśmy, by odbywała się w formule Peer-to-peer, a więc dydaktyka ocenialiby inni dydaktycy na podobnym etapie kariery zawodowej i zostawiali rzetelny feedback. W ten sposób nauczyciel prowadzący zajęcia zyskiwałby ocenę deskryptywną i zalecenia a nie ewaluacyjną, czyli dostawałby informacje o tym, co warto zmienić w swoich zajęciach, a co jest rozwiązaniem wartym rozwijania.
Centrum Doskonałości Dydaktycznej przeprowadziło już badania studentów dotyczące ich potrzeb dydaktycznych. Wynika z nich, że poziom i jakość edukacji są bardzo zróżnicowane na naszej uczelni. Wśród wniosków najczęściej zgłaszanych był jednak postulat: „mniej teorii, więcej praktyki!”.
Studenci podkreślali, że w wielu przypadkach mają do czynienia ze świetnymi, cenionymi badaczami, ale równocześnie ze słabszymi dydaktykami, którzy nie potrafią przekazać swoją wiedzę tak, aby zaangażować słuchaczy. Studenci chcieliby uczyć się w sposób bardziej aktywny, a mniej odtwórczy. Brakuje im nowoczesnych form nauczania – takich jak np. learning by doing.
– Chcemy odchodzić od modelu podawczego w edukacji na rzecz modeli opartych o rozwiązywanie problemów i mierzenie się z wyzwaniami – deklaruje dr Borkowska. – Oczywiście w przypadku uczelni technicznej taka forma nauczania nie jest łatwym wyzwaniem, dlatego przed nami dużo pracy, by wspólnie uczyć się tego, czerpać ze sprawdzonych europejskich rozwiązań, dzielić dobrymi praktykami i stale szukać nowych.
Jednostka ma teraz w planach badanie potrzeb i potencjału dydaktycznego, ale tym razem pracowników naukowo-dydaktycznych. Przedstawiciele Centrum przeprowadzą także rozmowy m.in. ze specjalistami ds. jakości kształcenia, przedstawicielami władz wydziałów, osobami planującymi rozdział zajęć w jednostkach, członkami komisji hospitacyjnych i reprezentantami biznesu, które pokażą, jakie priorytety i potrzeby ma każda z tych grup.
Centrum stawia też sobie za cel opracowanie i wprowadzenie systemu motywowania kadry w zakresie doskonałości dydaktycznej.
– Zdajemy sobie sprawę, że oferta uczelni dla nauczycieli, dydaktyków musi zostać poszerzona o narzędzia motywacyjne i klarowny system awansów, a ścieżka dydaktyczna najczęściej nie jest pierwszym wyborem dla naszych naukowców – mówi prof. Agnieszka Bieńkowska, prorektor ds. kształcenia, inicjatorka powstania Centrum. – Chcemy to zmienić. O konkretnych rozwiązaniach powiemy, jak już dokładnie przeanalizujemy sytuację i nasze możliwości. W tym momencie bezdyskusyjna jest przede wszystkim konieczność otwarcia kształcenia w PWr na Europę, poszukiwanie możliwości współpracy z uniwersytetami europejskimi w obszarze kształcenia, a także przenoszenie dobrych wzorców na grunt naszej uczelni. Centrum ma tu odegrać kluczową rolę.
Nowa jednostka ma w planach m.in. stworzenie Szkoły Liderów Edukacji – czyli wyszkolenie z nowoczesnych technik edukacji grupy około 20-40 nauczycieli akademickich, którzy następnie będą szkolić innych zainteresowanych dydaktyków na PWr.
Na liście zadań Centrum są także stworzenie platformy internetowej CDD, która będzie repozytorium materiałów dla dydaktyków, ale także narzędziem komunikacji, networkingu i wymiany doświadczeń.
Raz do roku Centrum zamierza współorganizować Kongres Edukacji , na który zapraszani będą przedstawiciele innych Centrów Doskonałości Dydaktycznych z polskich uczelni i zagranicznych partnerów. Tu mamy pewne doświadczenie – w czerwcu 2021 r. odbył się Kongres #zdalnapwr.
Natomiast już na początku 2022 r. jednostka planuje tydzień kompetencji pod hasłem „EduAkcja”. Będzie to cykl warsztatów z udziałem dydaktyków z PWr, którzy podzielą się swoim doświadczeniem w wykorzystywaniu nowoczesnych technik edukacji. Będą wśród nich m.in. tutorzy uczestniczący w programie „Mistrzowie Dydaktyki”.
Uczelnia stara się o dofinansowanie działalności Centrum z różnych źródeł zewnętrznych, ale niezależnie od tych działań Centrum będzie działało i realizowało swój program – zapewnia prof. Bieńkowska.
– Jeśli nie uda nam się pozyskać ministerialnego finansowania, poszukamy innych funduszy. Najistotniejsze jest dla nas to, by Centrum w rzeczywisty sposób wpływało na jakość dydaktyki na naszej uczelni, promowało dobre wzorce i stało się jednostką służącą dydaktykom, jednostką dla nich i wspólnie z nimi działającą – podkreśla prorektor.
Radę Centrum Doskonałości Dydaktycznej PWr tworzą dr hab. inż. Agnieszka Bieńkowska, prof. uczelni – jako przewodnicząca, dr hab. inż. Piotr Rutkowski, prof. uczelni, dr hab. inż. Bartosz Kaźmierczak, prof. uczelni, prof. Daoud Robert Iskander, dr inż. Karolina Laszczyk, Honorata Poturaj (Rada Doktorantów) i Wiktoria Weichbrodt (Samorząd Studencki).
W Komitecie Wykonawczym Centrum pracują natomiast dr Anna Borkowska – dyrektor Centrum, dr inż. arch. Andrzej Sobolewski, prof. uczelni – Wydział Architektury, dr inż. Tomasz Gorzelańczyk – Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego, dr inż. Elżbieta Zienkiewicz – Wydział Chemiczny, dr inż. Wojciech Thomas – Wydział Informatyki i Telekomunikacji, dr inż. Piotr Derugo – Wydział Elektryczny, dr inż. Dariusz Woźniak – Wydział Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii, dr inż. Piotr Kowalski - Wydział Inżynierii Środowiska, dr Katarzyna Zahorodna – Wydział Zarządzania, dr inż. Michał Pomorski – Wydział Mechaniczno-Energetyczny, dr inż. Marcin Korzeniowski – Wydział Mechaniczny, prof. Antoni Mituś – Wydział Podstawowych Problemów Techniki, dr inż. Wojciech Kijaszek – Wydział Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów, dr inż. Paulina Frej – Wydział Matematyki, dr hab. inż. Renata Krzyżyńska, prof. uczelni - Szkoła Doktorska, Agnieszka Florczyk – Studium Języków Obcych i Magdalena Lewandowska – Studium Wychowania Fizycznego i Sportu.
Lucyna Róg
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »