TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Politechnika Wrocławska i ABB wspólnie dla Przemysłu 4.0

fot. archiwum Firmy ABB, autor Michał Sokołowski

Opracowanie nowych programów dydaktycznych, szkoleń i kursów, przygotowanie nowych stanowisk dydaktycznych w laboratoriach oraz wdrożenie usług chmurowych – to główne założenia umowy o współpracy Wydziału Elektrycznego z firmą ABB.

Inicjatywa „Projekt Edukacja” ma przygotować przyszłych inżynierów do pracy w cyfrowym środowisku, a naukowcom dać szansę na korzystanie z nowoczesnych narzędzi dydaktycznych. Wszystko po to, by młodzi ludzie byli jak najlepiej przygotowani do realiów Przemysłu 4.0.

fot. archiwum Firmy ABB, autor Michał Sokołowski – Który staje się faktem – podkreśla dr inż. Joanna Budzisz, kierownik projektu z Wydziału Elektrycznego PWr. – Z perspektywy przedsiębiorstwa inwestycje w cyfrowe technologie to konieczność, aby zachować konkurencyjność w zmieniającym się dynamicznie otoczeniu rynkowym. Co istotne, czwarta rewolucja przemysłowa nie marginalizuje roli człowieka jako pracownika. Wręcz przeciwnie, brakować będzie specjalistów, potrafiących tworzyć poszczególne elementy inteligentnej fabryki przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi, aparatów elektrycznych czy usług chmurowych – dodaje.

Dlatego właśnie PWr i koncern ABB podpisały umowę o współpracy, w której główny nacisk zostanie położony na rozszerzenie oferty edukacyjnej Laboratorium Nowoczesnych Aparatów Elektrycznych.

To już teraz jedna z najnowocześniejszych tego typu placówek w Polsce. Projekt zakłada m.in. opracowanie nowych programów dydaktycznych, programów szkoleń i kursów przeznaczonych dla szerokiej grupy odbiorców, wyposażenie laboratorium w nowe stanowiska dydaktyczne, wdrożenie usług chmurowych i zastosowanie innowacyjnych metod nauczania.

Szerokie grono odbiorców

fot. archiwum Firmy ABB, autor Michał Sokołowski Wraz z uruchomieniem projektu ustalono także wspólne stanowisko firmy ABB i Politechniki Wrocławskiej w kwestii popularyzowania cyfryzacji, nie ograniczając się do jednej grupy odbiorców.

– Naszą ambicją jest dotarcie z programem do jak najszerszego grona zainteresowanych, uwzględniając różne etapy edukacji, np. szkoły zawodowe, szkoły średnie i oczywiście uczelnie wyższe. Wspólnym celem jest również skupienie się na innowacyjnych metodach nauki – zaznacza dr inż. Joanna Budisz. – Wszystkie materiały i zastosowane metody edukacyjne będą uwzględniały wymogi edukacji spersonalizowanej oraz edukacji włączającej (tutotring rówieśniczy, praca w grupach, tutoring naukowo-rozwojowy). Dzięki temu możliwe jest indywidualne dostosowanie przedstawionego materiału do potrzeb odbiorcy. B

Badaczka zwraca także uwagę, że wybór tego rodzaju systemu pozwala na pracę zgodną z naturalnym procesem uczenia się. Uwzględnienia bowiem rozwój kompetencji manualnych, kreatywnego rozwiązywania problemu, kompetencji miękkich, pracy indywidualnej oraz grupowej.

– Wachlarz możliwości pozwala na połączenie zdobywania wiedzy i kompetencji inżynierskich, technicznych z kompetencjami miękkimi. Dostrzegamy także potrzeby studentów z niepełnosprawnością i umożliwimy edukację na wysokim poziomie wszystkim chcącym zapoznać się z ideą Przemysłu 4.0 – dodaje dr inż. Joanna Budzisz. – Projekt ten może być zatem odpowiedzią na braki i luki pojawiające się w rozwiązaniach edukacyjnych opartych na działaniach systemowych. W obszarze uniwersyteckim i zawodowym widać ogromną potrzebę kształcenia nauk technicznych uwzględniając także naturalne procesy zdobywania wiedzy technicznej równolegle z kompetencjami rozwojowymi oraz miękkimi.

kampaniapwr_2022-banerywww_750x96.jpg

Nowe możliwości dla pracowników

To także szereg możliwości dla kadry dydaktycznej wydziału. Dzięki kursom, szkoleniom i bliskiej współpracy z firmą ABB pracownicy uczelni mają szansę zdobyć dodatkowe, praktyczne umiejętności z zakresu nowych technologii i rynkowych trendów, takich jak cyfrowy bliźniak w chmurze, zarządzanie energią, predykcja w układach elektroenergetycznych i analiza danych w oparciu o rozwiązania internetu rzeczy.

Projekt będzie realizowany do lipca 2023 i jest finansowany z funduszy norweskich i funduszy EOG (Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego). Oprócz dr inż. Joanny Budzisz w jego realizację będą zaangażowani dr inż. Wiktoria Grycan i doktorant Michał Czosnyka.

ABB to międzynarodowy koncern działający m.in. w takich branżach jak energetyka, automaty i robotyka. Zatrudnia 105 tys. pracowników w ponad 100 krajach. W Polsce firma działa od 30 lat, realizując swoje projekty także we współpracy ze szkołami wyższymi.

Więcej informacji na stronie projektu.

fot. archiwum firmy ABB, autor Michał Sokołowski 

mic

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję