TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Politechnika nowych szans

W kwietniu ruszają szkolenia dla pracowników i studentów PWr w ramach projektu „Uczelnia dostępna”. W związku z pandemią koronawirusa będą prowadzone online.

dsc_0553.jpgPrzeszkolenie w ciągu trzech lat ponad dwóch i pół tysiąca studentów oraz pracowników pomagając im lepiej zrozumieć potrzeby osób z niepełnosprawnościami, to jeden z celów projektu „Uczelnia dostępna”, na który PWr otrzymała ponad 14 mln zł dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

- Przygotowujemy szkolenia online na jednej z internetowych platform i chcemy z nimi ruszyć już w kwietniu – opowiada Bartosz Zych ze Stowarzyszenia Twoje Nowe Możliwości. Już w lutym udało się przeszkolić ok. 90 osób. Stowarzyszenie liczy, że dzięki zdalnym szkoleniom uda się zorganizować znacznie więcej warsztatów. Projekt będzie realizowany na Politechnice Wrocławskiej pod nazwą „Politechnika nowych szans”.

- Grant z NCBiR wygraliśmy - to dobre słowo, bo konkurencja była bardzo duża. Program przygotowany przez ministerstwo był dedykowany szkołom wyższym o różnym stopniu zaawansowania – mówi dr inż. Jacek Lamperski, prorektor ds. studenckich.

Dzięki tym pieniądzom będzie można nie tylko przeprowadzić szkolenia i warsztaty, lecz także restrukturyzację i powiększenie sekcji ds. osób z niepełnosprawnością.

- Zatrudnimy koordynatora ds. dostępności cyfrowej i koordynatora ds. dostępności architektonicznej. Przed nami dużo pracy, bowiem każdy nasz serwis internetowy, każda strona będzie musiała spełniać wymogi WCAG2.0, czyli być dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Każda taka osoba będzie mogła skorzystać z naszych stron, serwisów i przeczytać każdy dokument w dogodny dla siebie sposób – opowiada dr Jacek Lamperski.

Uczelnia chce również wprowadzić opracowania dydaktyczne dla osób z niepełnosprawnościami z pięciu przedmiotów, głównie informatycznych.

Pokonywanie barier…mentalnych

dsc_0798.jpg

Według Jerzego Borowca, pełnomocnika rektora ds. osób niepełnosprawnych projekt ma bardzo adekwatną nazwę: „Politechnika nowych szans”. Nowych dlatego, że choć na naszej uczelni zostało zrobione bardzo wiele rzeczy, by wyrównać szanse w procesie edukacyjnym młodzieży z niepełnosprawnościami, to jednak wciąż jeszcze można zrobić więcej.

- Cykl szkoleń rozpoczął się w lutym i muszę powiedzieć, że jestem zaskoczony. Rozmawiałem z naszą pracowniczką, matką niepełnosprawnego dziecka, która brała udział w tych szkoleniach. Uznała je za niezwykle ciekawe i cenne i była mile zaskoczona, że tak wiele robimy dla tych młodych ludzi - opowiada Jerzy Borowiec. - Ta rozmowa dała mi do myślenia, bowiem wydawałoby się, że po 15 latach mojej pracy jako pełnomocnika, pokonaliśmy szereg barier. Jednak stało się dla mnie jasne, że te bariery najtrudniejsze do pokonania, czyli mentalne – wciąż mamy do pokonania. Widać wyraźnie, że nie przebiliśmy się do świadomości wszystkich pracowników - mówi Jerzy Borowiec. 

Odpowiedzialni za uczelnię

Szkolenia mają nie tylko pomóc społeczności akademickiej lepiej zrozumieć potrzeby osób z niepełnosprawnościami, podnieść świadomość jak można pomagać, nie wyręczając ich, ale przede wszystkim uczynić wszystkich bardziej otwartymi na drugiego człowieka.

- To jest moja ogromna nadzieja, że ta świadomość drugiego człowieka, w tym wypadku niepełnosprawnego sprawi, że będziemy mieli większe poczucie odpowiedzialności za tę uczelnię - wyjaśnia dr inż. Jacek Lamperski. - To jest jeden z tych najważniejszych dla mnie elementów. Jesteśmy na różnych stanowiskach, z różną odpowiedzialnością, jednak wszyscy mamy okazję dowiedzieć się, jak pomóc drugiemu człowiekowi i jednocześnie wziąć część odpowiedzialności za uczelnię na siebie – mówi prorektor.

Dlatego szkolenia są przeznaczone dla wszystkich pracowników PWr, bez względu na zajmowane stanowisko, doświadczenie czy staż pracy 

Cztery moduły szkoleń

dsc_0535.jpgW sumie na uczelni zostaną zorganizowane 254 szkolenia oraz warsztaty dla grup 8-12-osobowych w ramach czterech obszarów:

  • moduł świadomościowy, na którym będzie można zdobyć podstawową wiedzę na temat funkcjonowania osób niepełnosprawnych,
  • warsztaty z zakresu pracy z osobami niepełnosprawnymi w procesie dydaktycznym,
  • warsztaty dla kadry administracyjnej i pomocniczej,
  • warsztaty dla kadry zarządzającej.

Powstaną procedury oraz zostaną wypracowane mechanizmy, jak współpracować ze studentami z niepełnosprawnościami i to nie tylko na co dzień, lecz także w chwilach kryzysowych. Chodzi o to, aby dać pracownikom narzędzie w postaci procedur postępowania, jak sobie radzić, gdy dochodzi do jakiegoś kryzysu lub nietypowej sytuacji. Natomiast student z niepełnosprawnością powinien wiedzieć, że istnieją procedury i nie musi liczyć na życzliwość.

Totupointy, udogodnienia i badania

dsc_0551.jpg

W ramach projektu zostanie również wykonanych ponad 50 planów nawigacyjnych, które trafią w kluczowe miejsca PWr. Niepełnosprawny będzie mógł zapoznać się z takim planem, aby dotrzeć bez problemu w docelowe miejsce. Plany będą dostosowane do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami.

Obecnie na uczelni znajduje się 30 znaczników systemu TOTUPOINT. Docelowo będzie ich 130. Dzięki aplikacji, którą instaluje się w telefonie, osoba z dysfunkcją wzroku może dowiedzieć się, jakie jest menu danego dnia w SKS lub jak skorzystać z Polinki. W gmachu głównym aplikacja skieruje do auli, windy czy biblioteki. System posiada opcję wezwania asystenta w razie kłopotów czy zagubienia się przez osobę niepełnosprawną. Powstanie też wirtualny spacer po uczelni i poradnik dla osób, które chciałby współpracować z niepełnosprawnymi. W planach są także prace dostosowujące wnętrza akademików.

Politechnika Wrocławska jest w czołówce polskich uczelni, jeśli chodzi o wsparcie dla studentów z niepełnosprawnościami. Dowodzą tego m.in. badania „Wiedza i świadomość, potrzeby i przygotowanie środowiska akademickiego do współpracy z osobami z niepełnosprawnością”, które w ubiegłym roku przeprowadziły dr inż. Katarzyna Jach i dr Anna Borkowska z Wydziału Informatyki i Zarządzania. Zostały one podzielone na dwie części. W części ilościowej przebadano ponad 200 osób ze wszystkich wydziałów, w tym po 51 studentów i 51 niepełnosprawnych oraz nauczycieli akademickich i pracowników administracji uczelni. W badaniu jakościowym wzięła udział również kadra zarządzająca.

newsletter-promo.png

ula

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję