TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Nowy bolid PWR Racing Team gotowy na zawody Formuły Student

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Zespół PWR Racing Team oficjalnie zaprezentował bolid RTX. Studenci samodzielnie go zaprojektowali i wykonali, wykorzystując najnowsze rozwiązania technologiczne. Teraz samochód będą testować przed startem w międzynarodowych zawodach.

pwr_rtx_2019_1.jpgPrace nad nowym bolidem rozpoczęły się pod koniec września ubiegłego roku. Studenci w kilku grupach zadaniowych opracowywali koncepcję i sprawdzali różne pomysły. W sumie w projekt zaangażowanych było blisko 60 osób. Wsparcia merytorycznego udzielili im opiekunowie: dr Marcin Tkaczyk i dr Damian Derlukiewicz.

– To jest nasz dziesiąty bolid, dlatego przy jego budowie staraliśmy się wykorzystać całe doświadczenie, które jako zespół zdobyliśmy w ciągu ostatnich dziesięciu lat – mówi Tomasz Lejczak, lider PWR Racing Team.

Najpierw model 3D

Studenci podzielili pracę nad nowym projektem na kilka etapów. Na początku roku akademickiego omawiali główny koncept, zastanawiając się nad tym, co wymaga zmiany względem poprzedniego bolidu. – Po zakończeniu sezonu zawsze staramy się wyciągnąć wnioski i poprawić to, co zawiodło. Cały czas się szkolimy i zbieramy doświadczenie, żeby nasz bolid osiągał lepsze wyniki na zawodach – dodaje Tomasz Lejczak.

W kolejnych fazach pracy studenci projektowali poszczególne części, a następnie złożyli całość w wirtualny model 3D. Przeprowadzili szereg symulacji, aby sprawdzić, czy wszystko do siebie pasuje i działa tak, jak powinno. Dopiero wtedy mogli przystąpić do kolejnego etapu – wykonania pojazdu. – To, co mogliśmy, robiliśmy sami w naszym garażu, niektóre części jednak musiały wykonać dla nas  zaprzyjaźnione firmy, oczywiście według naszych wskazówek i planów – tłumaczy lider zespołu.

Finał ich wielomiesięcznej pracy można było zobaczyć podczas oficjalnej premiery bolidu RTX, która obyła się 6 czerwca w auli gmachu głównego Politechniki Wrocławskiej.

Nieco cięższy, ale wygodniejszy

Struktura nośna RTX  składa się z monokoku z włókna węglowego z przekładką aluminiową oraz ze stalowej ramy, która pełni funkcję klatki na silnik. W bolidzie zastosowano dwuwahaczowe zawieszenie typu push-rod z trzema amortyzatorami w układzie T-bar dla przedniej osi. Na osi tylnej zastosowano stabilizator typu U-bar. Samochód wyposażony jest w niskoprofilowe 16-calowe opony Hoosier, które zostały osadzone na felgach z włókna węglowego.

pwr_rtx_2019_3.jpgSercem bolidu jest silnik Honda CBR 600RR o mocy 85 KM i o momencie obrotowym 63 Nm. Do tego studenci wykorzystali zaprojektowany przez siebie układ dolotowy oraz kolektor wydechowy z tytanu.

Pojazd waży 190 kg – nieco więcej niż poprzedni bolid RT09. – Zdecydowaliśmy się na trochę większy monokok, po to, aby kierowca miał więcej miejsca w kokpicie. Skupiliśmy się na lepszej ergonomii bolidu. Dodatkowe kilogramy poprawią komfort kierowcy, a z naszych symulacji wynika, że zmiana masy nie wpłynie na rezultaty. Kierowca będzie też siedział w trochę innej pozycji, dzięki czemu będzie lepiej „czuł” samochód  – tłumaczy Tomasz Lejczak.

Do tego studenci sami zrobili kierownicę, wyposażoną w czterocalowy wyświetlacz o wysokim kontraście. – Modułowa wiązka elektryczna została stworzona z elementów używanych w samolotach wojskowych, aby zapewnić jej niską masę oraz niezawodność. Pneumatyczna zmiana biegów zajmuje mniej niż 80 milisekund – dodaje student.

Na podstawie danych zebranych w poprzednim sezonie startowym zmienione zostały też niektóre parametry zawieszenia, aby zwiększyć osiągi pojazdu. Wprowadzono także możliwość zmiany geometrii pakietu aerodynamicznego, co ma polepszyć dopasowanie jazdy bolidu do konkretnego toru.

Lepiej przygotowani

Studenci mają już doświadczenie w startach na różnych torach, bo brali udział w zawodach m.in. w Niemczech, Włoszech, Czechach, Wielkiej Brytanii, a niedawno w Stanach Zjednoczonych. I to właśnie ten ostatni konkurs w ramach Formuły Student dostarczył im nowego spojrzenia na wiele kwestii związanych nie tylko z konstrukcją samochodu, ale też pracą samego zespołu.

– Postanowiliśmy zmienić nasze podejście przede wszystkim do zarządzania. Pobyt w Stanach uzmysłowił nam, że musimy brać pod uwagę ogromnie dużo czynników jeszcze przed startem, chodzi o takież rzeczy, jak zapasowy sprzęt, warunki atmosferycznebolid_usa19_02a.jpg na torze czy logistyka – uważa Anna Mycek, liderka działu marketingu i zarządzania PWR Racing Team.

Dodaje, że do Michigan pojechali w okrojonym składzie i z mniejszym bagażem ze względu na transport lotniczy. – Mieliśmy trzy razy mniej rzeczy niż na zawodach w Europie, a i tak świetnie daliśmy sobie radę. Przekonaliśmy się, co jest nam niezbędne, a bez czego spokojnie można się obejść. Musieliśmy też być bardziej elastyczni w podziale obowiązków w zespole – opowiada studentka PWr. Zaznacza, że wiele ich ten wyjazd nauczył, ale był też okazją do zaprezentowania przedstawicielom amerykańskiej branży motoryzacyjnej własnych pomysłów.

– Byliśmy dla nich ciekawostką. Ciągle ktoś przychodził i robił naszemu bolidowi zdjęcia. Pod względem wizualnym odznaczał się on od pozostałych pojazdów. Jurorzy chwalili też nasze pomysły technologiczne, dziwili się, że zdecydowaliśmy się na tak zaawansowane rozwiązania – mówi Anna Mycek.

Studenci zauważyli, że amerykańska wersja Formuły Student przebiega nieco inaczej. – Testy techniczne nie są tak restrykcyjne jak w Europie, wszystko odbywa się w dużo luźniejszej atmosferze. Poznaliśmy też wiele nowych osób. W europejskiej edycji zawodów praktycznie w większości się już znamy. A w USA było 120 ekip, z czego tylko kilka z Europy – opowiadają młodzi konstruktorzy. W nadchodzącej edycji europejskich zawodów postanowili wykorzystać doświadczenia zdobyte za oceanem.

Wakacje na torze

pwr_rtx_2019_8.jpgPrzed zespołem PWR Racing Team pracowity sezon, praktycznie całe wakacje spędzą na torach Formuły Student. W lipcu startują na Węgrzech i we Włoszech, a w sierpniu – w Niemczech i Czechach.

Bolidem RTX będą jeździć Michał Cieślak, Kamil Kotów i Dawid Skalny. Swoje umiejętności szlifowali m.in. podczas zawodów w USA jeszcze na poprzednim bolidzie RT09. – Zależy nam, aby nowy samochód był tak świetnie przygotowany od strony technicznej, żeby nasi kierowcy mieli komfort jazdy. Podczas zawodów to oni odczuwają największą presję. W końcu w konkurencjach dynamicznych wszystko zależy od tego, jak oni pojadą. Chcemy, żeby jeszcze przed startem mieli świadomość w pełni sprawnego pojazdu, takiego, który jest w stanie wygrać – wyjaśnia Tomasz Lejczak.

Niestety studenci nie mają za dużo możliwości testowania bolidu przed zawodami. Wiąże się to z transportem na tor w Krzywej, godzinę drogi od Wrocławia. Planują jednak jak najlepiej wykorzystać czas przed pierwszym startem na Węgrzech. – Auto będzie dopracowane od strony technicznej tak, żeby nic nie mogło nas zaskoczyć. Liczymy więc, że będzie to udany sezon. Pamiętajmy, że z roku na rok poprzeczka na Formule Student stawiana jest coraz wyżej, dlatego my też musimy się stale rozwijać – mówi lider PWR Racing Team.

W powstaniu bolidu RTX studentów wspierała finansowo Politechnika Wrocławska oraz 130 firm (polskich i zagranicznych). Koszt całego projektu to około 1 mln zł.

PWR Racing Team jest pierwszą drużyną z Polski, która zaczęła rywalizować w zawodach Formuły Student. W 2009 r. zadebiutowali na wyścigach w Wielkiej Brytanii, prezentując wirtualny model bolidu, a od 2010 r. regularnie budują pojazdy i startują nimi na torach w Europie i USA. 9 razy stawali już na podium Formuły Student w różych konkurencjach. Zawody organizuje Międzynarodowe Stowarzyszenie Inżynierów Przemysłu Motoryzacyjnego.

ISZ

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2025

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję