TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 24.10.2023 Kategoria: aktywność studencka, konferencje/seminaria/wykłady, popularyzacja nauki
Kolejne 85 osób zakwalifikowało się do projektu „Wybitnie uzdolnieni na Politechnice Wrocławskiej”. Podczas konferencji „Debiutanci Nauki” opowiedzieliśmy młodzieży z wrocławskich i dolnośląskich szkół co zrobić, by wziąć udział w programie i jakie są efekty współpracy z tutorem.
– Korzyści z tego projektu mamy wszyscy, bo nie tylko wy jesteście jego beneficjentami, ale my jako uczelnia również. Zyskujemy, jako wykładowcy, błyskawiczny dostęp do najzdolniejszych i najbardziej utalentowanych młodych ludzi, a to często nie jest łatwe do wychwycenia w trakcie zajęć – mówił podczas wydarzenia prorektor ds. kształcenia prof. Kamil Staniec. – Zatem przy realizacji projektu nigdy nie mówię o kosztach, bo to jest nasza inwestycja w was i uczelnię – dodał.
Do tej pory w projekcie wzięło udział ponad 800 osób. Jets on skierowany do najbardziej uzdolnionych kandydatów, którzy podejmują studia na PWr: laureatów ogólnopolskich olimpiad i konkursów oraz osób, które miały wyróżniające się wskaźniki rekrutacyjne.
Każdy z takich kandydatów może starać się o dołączenie do programu. W tym roku z 94 chętnych do programu wybrano 85 osób - najwięcej, bo aż 52, pochodzi z Wydziału Informatyki i Telekomunikacji. Każda z nich mogła liczyć na wsparcie w postaci:
Podczas zorganizowanej już po raz trzeci konferencji „Debiutanci Nauki” uzdolnieni studenci z PWr, biorący udział w programie „Wybitnie uzdolnieni na Politechnice Wrocławskiej”, opowiadali o wynikach swoich badań prowadzonych po okiem opiekunów naukowych. Podzielili się też swoimi doświadczeniami z uczniami i uczennicami współpracujących z uczelnią szkół z regionu Dolnego Śląska, Wielkopolski i województwa lubuskiego, opowiadając o tym, jakie szanse daje indywidualna praca z tutorem.
– Na uczelni mamy kilka celów. Dwa szczególnie ważne to prowadzenie badań naukowych oraz kształcenie. I bardzo istotne w tym programie jest to, że jego laureaci mają od razu możliwość włączenia się w działalność badawczo-rozwojową, a co za tym idzie mogą swoje osiągnięcia opisać i publikować – wyjasniał prof. Kamil Staniec
Jedną z największych zalet programu jest dla studentów współpraca z tutorem. Dzięki niej mogą szybko zostać włączeni do prac naukowo-badawczych na uczelni. Do tej pory z tej opcji skorzystało ponad 300 studentów i studentek. Podczas konferencji efekty swoich pierwszych prac badawczych zrealizowanych na PWr przedstawiła czwórka z nich.
W tym gronie znalazły się Alicja Musiał i Katarzyna Wilczewska, które studiują na kierunku inteligentna elektronika na Wydziale Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów. Ich opiekunką w uczelnianym programie została dr inż. Karolina Laszczyk, a w ramach tutoringu studentki prowadziły m.in. prace badawcze związane z technologią druku 3D materiału kompozytowego na bazie grafenu i ceramiki.
– To jest mój debiut w tym programie i duże wyzwanie, bo objęłam opieką dwie osoby. Na pierwszym spotkaniu powiedziałam im, że powinny mieć cel, do którego będziemy dążyć albo przez ten czas wspólnej pracy mają go znaleźć. I cieszę się, że nam się udało to osiągnąć – opowiada dr inż. Karolina Laszczyk z Wydziału Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów.
Alicję Musiał, która jest jednocześnie absolwentką Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego PWr, do udziału w programie skłonił jej świetny wynik maturalny – osiągnęła bowiem 100% na poziomie rozszerzonym z matematyki. – Szczególną zachętą była dla mnie możliwość skorzystania ze wsparcia tutora i sprawdzenia, co uczelnia oferuje w kwestiach bardziej praktycznych – mówi Alicja Musiał.
Obie studentki z W12 szybko zaangażowały się też w działalność w Kole Naukowym M3, gdzie razem z kolegami i koleżankami przygotowały projekt miniaturowego robota-gąsienicy, na który otrzymali grant od Ministra Edukacji i Nauki.
– Ja też postawiłam sobie zadanie, by zapoznać je z uczelnią, laboratorium, pokazać jak zarządzać czasem, otwierać drzwi do wielu miejsc i poszerzać ich horyzonty. Pod tym względem mogę śmiało powiedzieć, że czuję się spełniona – dodaje dr Laszczyk i zaznacza, że obie studentki zaangażowały się też w badania prowadzone przez jej zespołu.
W trakcie konferencji Alicja Musiał stacjonarnie oraz Katarzyna Wilczewska zdalnie (przebywa obecnie na uczelni w Walencji w ramach programu Erasmus) zaprezentowały projekt „Od proszku do biorobota - druk 3D z kompozytów”.
– Oprócz części naukowej skupiłyśmy się też na tym, by opisać nasze początki w tutoringu, pokazać, że wiedziałyśmy bardzo niewiele o uczelni i to właśnie wsparcie doktor Laszczyk pomogło nam krok po kroku zaznajomić się z Politechniką. A potem, za jej zachętą, spróbować sił w swojej pierwszej pracy badawczej, poznać sprzęt w laboratorium i coraz bardziej się angażować – wyjaśnia Alicja Musiał i dodaje, żeby osoby zgłaszające się do programu, nie zadowalały się tylko stypendium – Koniecznie spróbujcie pracy z tutorem, bo to naprawdę pomaga, otwiera wiele możliwość, a do tego to świetna przygoda – mówi studentka W12.
Ponadto Dawid Krok z Wydziału Mechanicznego mówił o „Signs into Speach i innych aspektach tutoringu personalnego” (tutorka dr inż. Anna Woźna), a Mikołaj Kapica (Wydział Informatyki i Telekomunikacji) przedstawił „Metody optymalizacji problemów TSP i TTP" (tutor dr inż. Paweł Myszkowski).
Zgromadzeni w auli gmachu głównego uczniowie i uczennice ze współpracujących z PWr szkół średnich wysłuchali także dwóch prelekcji. O roli umiejętności miękkich w zawodzie inżyniera opowiedziała Oliwia Frankiewicz z organizacji studenckiej TuTech, a dr hab. inż. Mateusz Kwaśnicki, prof. uczelni z Wydziału Matematyki wygłosił krótką prezentację „Einstein, kapelusz i duchy”.
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »