TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Naukowi debiutanci zaprezentowali swoje projekty. Czekamy na kolejnych

Zdjęcie ilustracyjne z konferencji

Kolejne 85 osób zakwalifikowało się do projektu „Wybitnie uzdolnieni na Politechnice Wrocławskiej”. Podczas konferencji „Debiutanci Nauki” opowiedzieliśmy młodzieży z wrocławskich i dolnośląskich szkół co zrobić, by wziąć udział w programie i jakie są efekty współpracy z tutorem.

– Korzyści z tego projektu mamy wszyscy, bo nie tylko wy jesteście jego beneficjentami, ale my jako uczelnia również. Zyskujemy, jako wykładowcy, błyskawiczny dostęp do najzdolniejszych i najbardziej utalentowanych młodych ludzi, a to często nie jest łatwe do wychwycenia w trakcie zajęć – mówił podczas wydarzenia prorektor ds. kształcenia prof. Kamil Staniec. – Zatem przy realizacji projektu nigdy nie mówię o kosztach, bo to jest nasza inwestycja w was i uczelnię – dodał.

Zdjęcie przemawiającego prorektora prof. Kamila StańcaDo tej pory w projekcie wzięło udział ponad 800 osób. Jets on skierowany do najbardziej uzdolnionych kandydatów, którzy podejmują studia na PWr: laureatów ogólnopolskich olimpiad i konkursów oraz osób, które miały wyróżniające się wskaźniki rekrutacyjne.

Każdy z takich kandydatów może starać się o dołączenie do programu. W tym roku z 94 chętnych do programu wybrano 85 osób - najwięcej, bo aż 52, pochodzi z Wydziału Informatyki i Telekomunikacji. Każda z nich mogła liczyć na wsparcie w postaci:  

  • stypendium w wysokości od 500 do 900 zł miesięcznie,  
  • miejsca w domu akademickim,  
  • opieki tutora. 

Podczas zorganizowanej już po raz trzeci konferencji „Debiutanci Nauki” uzdolnieni studenci z PWr, biorący udział w programie „Wybitnie uzdolnieni na Politechnice Wrocławskiej”, opowiadali o wynikach swoich badań prowadzonych po okiem opiekunów naukowych. Podzielili się też swoimi doświadczeniami z uczniami i uczennicami współpracujących z uczelnią szkół z regionu Dolnego Śląska, Wielkopolski i województwa lubuskiego, opowiadając o tym, jakie szanse daje indywidualna praca z tutorem. 

– Na uczelni mamy kilka celów. Dwa szczególnie ważne to prowadzenie badań naukowych oraz kształcenie. I bardzo istotne w tym programie jest to, że jego laureaci mają od razu możliwość włączenia się w działalność badawczo-rozwojową, a co za tym idzie mogą swoje osiągnięcia opisać i publikować  wyjasniał prof. Kamil Staniec

Drzwi szeroko otwarte

Jedną z największych zalet programu jest dla studentów współpraca z tutorem. Dzięki niej mogą szybko zostać włączeni do prac naukowo-badawczych na uczelni. Do tej pory z tej opcji skorzystało ponad 300 studentów i studentek. Podczas konferencji efekty swoich pierwszych prac badawczych zrealizowanych na PWr przedstawiła czwórka z nich.

Zdjęcie studentki Alicji Musiał i jej tutorki dr Karoliny Laszczyk

W tym gronie znalazły się Alicja Musiał i Katarzyna Wilczewska, które studiują na kierunku inteligentna elektronika na Wydziale Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów. Ich opiekunką w uczelnianym programie została dr inż. Karolina Laszczyk, a w ramach tutoringu studentki prowadziły m.in. prace badawcze związane z technologią druku 3D materiału kompozytowego na bazie grafenu i ceramiki. 

– To jest mój debiut w tym programie i duże wyzwanie, bo objęłam opieką dwie osoby. Na pierwszym spotkaniu powiedziałam im, że powinny mieć cel, do którego będziemy dążyć albo przez ten czas wspólnej pracy mają go znaleźć. I cieszę się, że nam się udało to osiągnąć – opowiada dr inż. Karolina Laszczyk z Wydziału Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów.

Alicję Musiał, która jest jednocześnie absolwentką Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego PWr, do udziału w programie skłonił jej świetny wynik maturalny – osiągnęła bowiem 100% na poziomie rozszerzonym z matematyki. – Szczególną zachętą była dla mnie możliwość skorzystania ze wsparcia tutora i sprawdzenia, co uczelnia oferuje w kwestiach bardziej praktycznych – mówi Alicja Musiał.

Obie studentki z W12 szybko zaangażowały się też w działalność w Kole Naukowym M3, gdzie razem z kolegami i koleżankami przygotowały projekt miniaturowego robota-gąsienicy, na który otrzymali grant od Ministra Edukacji i Nauki. 

– Ja też postawiłam sobie zadanie, by zapoznać je z uczelnią, laboratorium, pokazać jak zarządzać czasem, otwierać drzwi do wielu miejsc i poszerzać ich horyzonty. Pod tym względem mogę śmiało powiedzieć, że czuję się spełniona – dodaje dr Laszczyk i zaznacza, że obie studentki zaangażowały się też w badania prowadzone przez jej zespołu. 

W trakcie konferencji Alicja Musiał stacjonarnie oraz Katarzyna Wilczewska zdalnie (przebywa obecnie na uczelni w Walencji w ramach programu Erasmus) zaprezentowały projekt „Od proszku do biorobota - druk 3D z kompozytów”.

Zdjęcie studenta Dawida Kroku– Oprócz części naukowej skupiłyśmy się też na tym, by opisać nasze początki w tutoringu, pokazać, że wiedziałyśmy bardzo niewiele o uczelni i to właśnie wsparcie doktor Laszczyk pomogło nam krok po kroku zaznajomić się z Politechniką. A potem, za jej zachętą, spróbować sił w swojej pierwszej pracy badawczej, poznać sprzęt w laboratorium i coraz bardziej się angażować – wyjaśnia Alicja Musiał i dodaje, żeby osoby zgłaszające się do programu, nie zadowalały się tylko stypendium – Koniecznie spróbujcie pracy z tutorem, bo to naprawdę pomaga, otwiera wiele możliwość, a do tego to świetna przygoda – mówi studentka W12.  

Ponadto Dawid Krok z Wydziału Mechanicznego mówił o „Signs into Speach i innych aspektach tutoringu personalnego” (tutorka dr inż. Anna Woźna), a Mikołaj Kapica (Wydział Informatyki i Telekomunikacji) przedstawił „Metody optymalizacji problemów TSP i TTP" (tutor dr inż. Paweł Myszkowski).

Zgromadzeni w auli gmachu głównego uczniowie i uczennice ze współpracujących z PWr szkół średnich wysłuchali także dwóch prelekcji. O roli umiejętności miękkich w zawodzie inżyniera opowiedziała Oliwia Frankiewicz z organizacji studenckiej TuTech, a dr hab. inż. Mateusz Kwaśnicki, prof. uczelni z Wydziału Matematyki wygłosił krótką prezentację „Einstein, kapelusz i duchy”.

newsletter

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję