TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 13.10.2021 Kategoria: aktywność studencka, konkursy/stypendia, Wydział Mechaniczny
Z miejscem na podium wracają studenci Politechniki Wrocławskiej z konkursu Moto Engineering Italy. Zespół świetnie poradził sobie zarówno w konkurencjach statycznych, jak i dynamicznych, ulegając jedynie drużynom gospodarzy.
Na torze Autodromo Enzo e Dino Ferrari di Imola spotkało się dziesięć drużyn z Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Węgier i Polski. Pierwsze dwa miejsca w zawodach zajęli gospodarze – włoskie drużyny Impulse Modena Racing i Unibo Motorsport.
Studenci Politechniki Wrocławskiej z Koła Pojazdów i Robotów Mobilnych najlepiej poradzili sobie w konkurencji handling (slalom między pachołkami), w której zajęli drugie miejsce. Trzecią pozycję zdobyli w tzw. Tech Talku, czyli prezentacji techniczno-biznesowej na temat swojego elektrycznego motocykla – LEM-a Photona. Z trzecim czasem ukończyli także tzw. paradę, czyli wyścig na torze, a w konkurencjach przyspieszenia i hamowania zajmowali szóste pozycje.
W sumie wypracowali więc trzecie miejsce w konkurencjach statycznych i taką samą pozycję w dynamicznych, co pozwoliło im zająć trzecie miejsce na podium w klasyfikacji generalnej.
- Ogromnie się cieszymy, tym bardziej, że we Włoszech rywalizowała sama czołówka z zawodów hiszpańskich, w których braliśmy udział w lipcu i zajęliśmy szóste miejsce. Wyciągnęliśmy więc wnioski z tego występu i tym razem okazaliśmy się lepsi – zaznacza Michał Skraburski z LEM-a Wrocław.
Zaproszenie do udziału w Moto Engineering Italy zespół dostał zaledwie trzy miesiące przed konkursem (to pierwsza edycja zawodów i organizatorzy długo czekali na potrzebne zezwolenia). Studenci spędzili więc ten czas intensywnie – na testach i modyfikacjach motocykla.
- Zmieniliśmy m.in. napęd z łańcucha z 520 na 415, co pozwala nam zmniejszyć opory, a w konsekwencji prowadzi do mniejszych strat prądu i przegrzewania się systemu – opowiada Skraburski. – Poprawiliśmy też wysterowanie silnika, dzięki czemu Photon szybciej przyspiesza i hamuje.
Start we Włoszech był drugim i ostatnim konkursem zespołu w tym sezonie. W wakacje studenci PWr rywalizowali w Moto Student na torze Ciudad del Motor de Aragón w hiszpańskim Alcañiz, skąd przywieźli szóste miejsce (na 46 zespołów z elektrycznymi motocyklami) i także najlepiej poradzili sobie ze slalomem między pachołkami (zajęli w nim drugie miejsce).
W obu konkursach startowali z LEM-em Photonem – swoim pierwszym wyścigowym motocyklem szosowym z napędem elektrycznym klasy Moto3. Jego maksymalna prędkość to 195 km/h. Jest wyposażony w baterię, będącą autorską konstrukcją studentów. Składa się z prawie 644 ogniw o mocy maksymalnej 36 kW, gromadząc ponad 6,2 kWh energii.
LEM Photon jest też wyposażony w silnik synchroniczny z magnesami trwałymi o mocy maksymalnej 42 kW. Zasila go w pełni programowalny falownik umożliwiający m.in. zmianę kształtu charakterystyki mechanicznej napędu, wprowadzenie ograniczenia mocy i prędkości maksymalnej, a także zmianę trybu ze sterowania momentem na sterowanie prędkością.
Od podstaw studenci zaprojektowali także m.in. poszycie motocykla z włókna węglowego i ramę (typu trellis) z trzech rodzajów wysokowytrzymałościowej stali chromowomolibdenowej. Więcej na temat budowy motocykla tutaj.
Za kierownicą Photona zasiada Krzysztof Borys – 20-letni wrocławian i reprezentant Polski, który może się już pochwalić sporymi sukcesami sportowymi. To m.in. wicemistrz Polski SSP300 i dwukrotny zdobywca Pucharu Polski: w klasach Stock Moto 3 i Open Moto 3.
Zespół, który zbudował LEM-a Photona, tworzy 40 studentów – głównie Politechniki Wrocławskiej, ale także kilku innych uczelni z naszego miasta. Kierują nim: Michał Skraburski (prezes koła), Kamil Malcherek (lider projektu), Andrzej Tatarczuk (lider elektroniki), Alber Iwanicki (lider mechaniki) i
Piotr Minta (lider konstrukcji).
Koło Naukowe Pojazdów i Robotów Mobilnych działa od 2011 r. i zaczynało od konstruowania pojazdów autonomicznych. Od 2013 r. buduje motocykle elektryczne. Na swoim koncie jego członkowie mają m.in. skutery do rozwożenia żywności, rowery elektryczne, pojazdy policyjne i motocykle terenowe typu motocross, a także masę nagród przywiezionych z prestiżowych zawodów Smartmoto Challenge w Barcelonie.
Więcej o zespole na jego stronie internetowej i profilu na Facebooku.
Lucyna Róg
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »