TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

LEM Wrocław trzeci na zawodach we Włoszech!

LEM Photon - zdjęcie

Z miejscem na podium wracają studenci Politechniki Wrocławskiej z konkursu Moto Engineering Italy. Zespół świetnie poradził sobie zarówno w konkurencjach statycznych, jak i dynamicznych, ulegając jedynie drużynom gospodarzy.

Zespoł z PWr na zawodach we Włoszech - zdjęcieNa torze Autodromo Enzo e Dino Ferrari di Imola spotkało się dziesięć drużyn z Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Węgier i Polski. Pierwsze dwa miejsca w zawodach zajęli gospodarze – włoskie drużyny Impulse Modena Racing i Unibo Motorsport.

Studenci Politechniki Wrocławskiej z Koła Pojazdów i Robotów Mobilnych najlepiej poradzili sobie w  konkurencji handling (slalom między pachołkami), w której zajęli drugie miejsce. Trzecią pozycję zdobyli w tzw. Tech Talku, czyli prezentacji techniczno-biznesowej na temat swojego elektrycznego motocykla – LEM-a Photona. Z trzecim czasem ukończyli także tzw. paradę, czyli wyścig na torze, a w konkurencjach przyspieszenia i hamowania zajmowali szóste pozycje.

W sumie wypracowali więc trzecie miejsce w konkurencjach statycznych i taką samą pozycję w dynamicznych, co pozwoliło im zająć trzecie miejsce na podium w klasyfikacji generalnej.

LEM Photon- Ogromnie się cieszymy, tym bardziej, że we Włoszech rywalizowała sama czołówka z zawodów hiszpańskich, w których braliśmy udział w lipcu i zajęliśmy szóste miejsce. Wyciągnęliśmy więc wnioski z tego występu i tym razem okazaliśmy się lepsi – zaznacza Michał Skraburski z LEM-a Wrocław. 

Zaproszenie do udziału w Moto Engineering Italy zespół dostał zaledwie trzy miesiące przed konkursem (to pierwsza edycja zawodów i organizatorzy długo czekali na potrzebne zezwolenia). Studenci spędzili więc ten czas intensywnie – na testach i modyfikacjach motocykla.

- Zmieniliśmy m.in. napęd z łańcucha z 520 na 415, co pozwala nam zmniejszyć opory, a w konsekwencji prowadzi do mniejszych strat prądu i przegrzewania się systemu – opowiada Skraburski. – Poprawiliśmy też wysterowanie silnika, dzięki czemu Photon szybciej przyspiesza i hamuje.

newsletter-promo.png

Zespół LEM WrocławStart we Włoszech był drugim i ostatnim konkursem zespołu w tym sezonie. W wakacje studenci PWr rywalizowali w Moto Student na torze Ciudad del Motor de Aragón w hiszpańskim Alcañiz, skąd przywieźli szóste miejsce (na 46 zespołów z elektrycznymi motocyklami) i także najlepiej poradzili sobie ze slalomem między pachołkami (zajęli w nim drugie miejsce).

W obu konkursach startowali z LEM-em Photonem – swoim pierwszym wyścigowym motocyklem szosowym z napędem elektrycznym klasy Moto3. Jego maksymalna prędkość to 195 km/h. Jest wyposażony w baterię, będącą autorską konstrukcją studentów. Składa się z prawie 644 ogniw o mocy maksymalnej 36 kW, gromadząc ponad 6,2 kWh energii.

LEM Photon jest też wyposażony w silnik synchroniczny z magnesami trwałymi o mocy maksymalnej 42 kW. Zasila go w pełni programowalny falownik umożliwiający m.in. zmianę kształtu charakterystyki mechanicznej napędu, wprowadzenie ograniczenia mocy i prędkości maksymalnej, a także zmianę trybu ze sterowania momentem na sterowanie prędkością.

LEM Photon w czasie zawodów we WłoszechOd podstaw studenci zaprojektowali także m.in. poszycie motocykla z włókna węglowego i ramę (typu trellis) z trzech rodzajów wysokowytrzymałościowej stali chromowomolibdenowej. Więcej na temat budowy motocykla tutaj.

Za kierownicą Photona zasiada Krzysztof Borys – 20-letni wrocławian i reprezentant Polski, który może się już pochwalić sporymi sukcesami sportowymi. To m.in. wicemistrz Polski SSP300 i dwukrotny zdobywca Pucharu Polski: w klasach Stock Moto 3 i Open Moto 3.

Zespół, który zbudował LEM-a Photona, tworzy 40 studentów – głównie Politechniki Wrocławskiej, ale także kilku innych uczelni z naszego miasta. Kierują nim: Michał Skraburski (prezes koła), Kamil Malcherek (lider projektu), Andrzej Tatarczuk (lider elektroniki), Alber Iwanicki (lider mechaniki) i 
Piotr Minta (lider konstrukcji).

Koło Naukowe Pojazdów i Robotów Mobilnych działa od 2011 r. i zaczynało od konstruowania pojazdów autonomicznych. Od 2013 r. buduje motocykle elektryczne. Na swoim koncie jego członkowie mają m.in. skutery do rozwożenia żywności, rowery elektryczne, pojazdy policyjne i motocykle terenowe typu motocross, a także masę nagród przywiezionych z prestiżowych zawodów Smartmoto Challenge w Barcelonie.

Więcej o zespole na jego stronie internetowej i profilu na Facebooku.

Lucyna Róg

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję