TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 19.07.2021 Kategoria: aktualności ogólne, aktywność studencka, Wydział Mechaniczny
Puchar dla najlepszych debiutantów i 6. miejsce w klasyfikacji generalnej. Studenci PWr i ich Lekki Motocykl Elektryczny Photon znakomicie spisali się w międzynarodowych zawodach Moto Student w hiszpańskim Alcañiz.
LEM Photon to pierwszy elektryczny motocykl szosowy zbudowany przez polskich studentów. Jego maksymalna prędkość wynosi 195 km/h. Został wyposażony w silnik synchroniczny z magnesami trwałymi o mocy maksymalnej 42 kW.
Młodzi konstruktorzy z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych od podstaw zaprojektowali baterię, układ telemetryczny składający się m.in. z czujnika ugięcia amortyzatorów, żyroskopu i modułu GPS, a także poszycie motocykla. Autorską konstrukcją jest również tylne zawieszenie pojazdu – oparte na systemie dźwigni. Niektóre jego elementy studenci wykonali z aluminium lotniczego, by zmniejszyć masę motocykla.
Zawody Moto Student trwały cztery dni, a rywalizacja toczyła się na torze Ciudad del Motor de Aragón w hiszpańskim Alcañiz. W konkursie wzięło udział 70 studenckich zespołów z czterech kontynentów (z czego 46 przyjechało z elektrycznymi motocyklami). Poza wspólnym wyścigiem punktowane były m.in. prezentacje techniczne i biznesowe, testy dynamiczne i tzw. rain test (czyli polewanie motocykla wodą w celu sprawdzenia jego szczelności i bezpieczeństwa pod kątem ewentualnych przebić prądu).
W trakcie zawodów Photona prowadził Krzysztof Borys – 20-letni wrocławian i reprezentant Polski, który może się już pochwalić sporymi sukcesami sportowymi. To m.in. wicemistrz Polski SSP300 i dwukrotny zdobywca Pucharu Polski: w klasach Stock Moto 3 i Open Moto 3.
Zanim motocykl został jednak dopuszczony do rywalizacji, musiał przejść przegląd techniczny, tzw. scrutineering. Ciężka praca w warsztacie opłaciła się i nasz zespół otrzymał pozytywny wynik jako pierwsza drużyna w całych zawodach. Podobnie było dzień później, gdy nadszedł czas na testy praktyczne. Kierowcy z organizacji Moto Student sprawdzali wszystkie zgłoszone maszyny, oceniając m.in. przyspieszenie, hamowanie i działanie motocykla podczas jazdy.
Trzeciego dnia rozpoczęła się rywalizacja o punkty. W konkurencjach dynamicznych należało m.in. przejechać trzy okrążenia w jak najkrótszym czasie. Motocykl musiał również przejść test hamowania, który polegał na ocenie odległości potrzebnej do zatrzymania pojazdu z minimalnej prędkości 80 km/h i przyspieszenia, podczas którego należało pokonać jak najszybciej 150 metrowy odcinek trasy.
Najlepiej nasi studenci poradzili sobie jednak w teście Gymkhany. Polegała na precyzyjnym pokonaniu toru sprawnościowego oznaczonego pachołkami, złożonego ze slalomów i różnych figur, w jak najkrótszym czasie i z jak najmniejszą ilością błędów. Poszło im świetnie i ostatecznie uplasowali się na drugim miejscu.
Kulminacyjnym punktem zawodów był wspólny wyścig, który nasz zespół zakończył na 10. miejscu. Po podliczeniu wszystkich punktów studenci PWr znaleźli się na wysokiej, szóstej pozycji w klasyfikacji generalnej i zostali najlepszą drużyną wśród debiutantów.
Zespół, który zbudował LEM-a Photona, tworzy 40 studentów – głównie Politechniki Wrocławskiej, ale także kilku innych uczelni z naszego miasta. Koło Naukowe Pojazdów i Robotów Mobilnych działa od 2011 r. i zaczynało od konstruowania pojazdów autonomicznych. Od 2013 r. buduje motocykle elektryczne. Na swoim koncie jego członkowie mają m.in. skutery do rozwożenia żywności, rowery elektryczne, pojazdy policyjne i motocykle terenowe typu motocross, a także masę nagród przywiezionych z zawodów w Barcelonie.
Więcej o zespole na jego stronie internetowej i profilu na Facebooku.
mic
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »