TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Klasa bez barier? Tak zaprojektowali ją studenci

Data: 14.07.2022 Kategoria: Wydział Architektury, życie uczelni

Zwycięski projekt - wizualizacja

Projekt szkolnej sali służącej do nauki matematyki, a do tego wyposażonej w aneks kuchenny i strefę relaksu był wyzwaniem konkursowym dla studentów Politechnik Wrocławskiej i Śląskiej. Wygrały studentki Wydziału Architektury PWr: Julia Pogoda i Aleksandra Szczębara.

- Nasze sale lekcyjne wymagają szczególnych funkcjonalności. Mamy uczniów ze specjalnymi potrzebami i z niepełnosprawnościami – tłumaczy Magda Marczuk, nauczycielka matematyki w Zespole Szkół nr 6 na Nowym Dworze we Wrocławiu, gdzie projekt będzie realizowany.

Zwycięski projektW szkole funkcjonują podstawówka, liceum i technikum, a z klasy, której projekt był przedmiotem studenckiego konkursu, korzystają głównie licealiści.

– Ponieważ budynek nie jest do końca przyjazny dla osób z większymi potrzebami, często w tej sali uczniowie przygotowują sobie herbatę czy prosty posiłek – dodaje nauczycielka i tłumaczy, że uczniowie z niepełnosprawnościami mają utrudniony dostęp do stołówki, bo szkoła nie jest optymalnie dostosowana do potrzeb osób np. mających kłopoty z poruszaniem się czy korzystających z wózków.

Szkoła zwróciła się więc o pomoc w przygotowaniu projektu zmian w sali matematycznej do Politechniki Wrocławskiej. – Nie mogliśmy trafić lepiej! – cieszy się Magda Marczuk.

Projekty ośmiu zespołów zachwyciły uczniów i nauczycieli. W jury mieli równoprawny głos. Oprócz nich w komisji znalazły się m.in. dr inż. arch. Natalia Ratajczak-Szponik oraz mgr inż. arch. Agnieszka Marek-Kwocz z Działu Dostępności i Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami PWr, organizatorki konkursu. Jury w ocenie brało pod uwagę realizację zgłoszonych uczniów i nauczycieli potrzeb oraz dostosowanie projektów dla osób z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami.

Trapezy pełne możliwości

Zwycięski projekt - wizualizacjaJury w zwycięskim projekcie zachwyciły ławki w kształcie trapezów które można łączyć na wiele sposobów. – Odpowiednio wycięty blat ze sklejki i dostępne w sklepach regulowane, pojedyncze nogi pozwalają na szybkie i niskobudżetowe wykonanie – wyjaśniają autorki projektu Julia Pogoda i Aleksandra Szczębara, studentki pierwszego roku studiów magisterskich na Wydziale Architektury PWr.

Julia Pogoda w ramach swojej pracy dyplomowej prowadziła badania na temat projektowania dla osób w spektrum, a Aleksandra Szczębara skupiła się na projektowaniu miejsc pracy w zgodzie z naturą. Oba spojrzenia wyraźnie widać w nagrodzonym projekcie. Strefa z tyłu sali jest rozróżniona nie tylko kolorami ścian, ale także twardością posadzki, dzięki czemu zmiana funkcji jest wyczuwalna wieloma zmysłami. Drewniana zabudowa ma zapewnić funkcje wyciszenia w miękkiej wnęce oraz nauki indywidualnej. Część socjalną studentki zaplanowały w postaci dużego wysuwanego blatu, za którym zostanie umieszczony potrzebny sprzęt. Ważnym elementem projektu jest regulowana wolnostojąca tablica ułatwiająca pracę uczniom z niepełnosprawnością.

– Wybrane kolory i materiały moją tworzyć spójną przestrzeń, która nie będzie przytłaczać, a jednocześnie pozwoli na dostarczenie bodźców sensorycznych – podsumowują autorki.

Tablicówka i papierowe tuleje

Projekt, który zajął drugie miejsceAutorki i autorzy dwóch kolejnych nagrodzonych projektów to Gloria Kosiek i Aleksandra Kupczyk (II miejsce – PŚl) oraz Bianka Łomnicka, Chiara Solbiati, Wiktor Sawoch i Irmina Kazimierczak (III miejsce – PWr).

Pierwszy zespół w twórczy sposób wykorzystał farbę tablicową na meblach, tworząc dodatkową przestrzeń do ekspresji uczniów i ewentualnego wykorzystania podczas lekcji. Jury podobały się także: siedzisko-miejsce do wyciszenia, kolorowy element dekoracyjny w postaci „drzewa matematycznego” oraz system przesuwnych tablic, będący ułatwieniem dla osób z niepełnosprawnością.

Projekt, który zdobył trzecie miejsceLaureaci trzeciego miejsca, faworyci uczniów, urzekli jury kolorystyką projektu i wykorzystaniem elementów wyposażenia wnętrza wykonanych z papieru. Były to m.in. systemy pozwalające na podwieszenie pomocy dydaktycznych np. figur przestrzennych nad głowami uczniów.

Wszystkie projekty jury oceniło wysoko. – Bardzo chcielibyśmy zrealizować każdy z nich, ale na tę chwilę nie mamy na to środków. Szukamy możliwości sfinansowania - tłumaczy Magda Marczuk. Klasa matematyczna będzie więc swego rodzaju kompilacją najlepszych pomysłów kilku zespołów projektowych.

Zbuduj meblościankę

Niektóre elementy wyposażenia, w tym zabudowa tylnej ściany klasy, na której mają znaleźć się strefa wyciszenia, aneks kuchenny i miejsce do przechowywania, powstaną podczas studenckich warsztatów Protolab w lipcu i sierpniu. Uczestnicy konkursu będą mogli stworzyć je własnoręcznie.

 – To kolejny po Cafe Równik projekt, który powstanie z myślą o osobach z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami – mówi dr inż. arch. Jerzy Łątka, organizator warsztatów. – Mamy nadzieję, że powstanie coś fantastycznego, co przy okazji będzie dowodem, że architektura ma przede wszystkim ułatwiać nam codzienne życie.


Projekt Klasa bez barier jest częścią porozumienia zawartego między Zespołem Szkół nr 6 we Wrocławiu a Politechniką Wrocławską. Dokument zakłada m.in. stworzenie projektu sali matematycznej na potrzeby szkoły. Autorkami pomysłu na studencki konkurs są dr inż. arch. Natalia Ratajczak-Szponik oraz mgr inż. arch. Agnieszka Marek-Kwocz, z Działu Dostępności i Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami Politechniki Wrocławskiej.

kk

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję