TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

AKL nie zwalnia: zwycięstwo w Droniadzie i walka o medal w Monachium

Droniada - zespół PWr w czasie zawodów

Studenci PWr z Akademickiego Klubu Lotniczego dopiero wrócili z katowickiej Droniady, na której zwyciężyli w jednej z kategorii i zajęli 4. miejsce w innej, a już zaczęli rywalizację na kolejnych zawodach – Air Cargo Challenge w Monachium.

Droniada – organizowana na katowickim lotnisku Muchowiec – jest konkursem technologicznym, testującym możliwości technologii przemysłu 4.0 w zakresie ochrony środowiska, budownictwa, rolnictwa precyzyjnego, zarządzania kryzysowego czy bezpieczeństwa publicznego.

Mierzą się w nim przedstawiciele uczelni, firmy rozwijające technologie przemysłu 4.0 i samodzielni innowatorzy.

Dron AKL-u

Studenci Politechniki Wrocławskiej z Akademickiego Klubu Lotniczego na konkurs pojechali ze zbudowanym przez siebie wielowirnikowcem, który przygotowali m.in. dzięki finansowaniu z miejskiego programu FAST.

Droniada - nasi studenci w czasie zawodówZ zawodów wrócili z nagrodą za pierwsze miejsce w kategorii „Drzewo życia”. Zadaniem dla drona było wykrycie i zlokalizowanie chorób roślin. Na potrzeby konkursu te choroby imitowały markery o różnego rodzaju kształtach i kolorach. Misja musiała zostać zrealizowana autonomicznie, czyli maszyna podejmowała decyzje na podstawie obrazu ze specjalnej kamery i własnych algorytmów przetwarzania obrazu oraz algorytmów decyzyjnych.

Ostatnim etapem zadania była neutralizacja patogenów – a zatem dron na wybrane markery zrzucał kulki paintballowe symbolizujące środki ochrony roślin.

– Przez ostatnie miesiące ciężko pracowaliśmy na ten sukces, dlatego bardzo cieszymy się z wygranej – podkreślają studenci z AKL. – Nie było to jednak jedyne wyzwanie, przed którym stanęliśmy. W drugiej konkurencji – „Budowie” – uplasowaliśmy się na czwartej pozycji, ale w przyszłości celujemy w podium. Dostaliśmy to, po co przyjechaliśmy – medal i motywację do dalszej pracy.

W kategorii „Budowa” sprawdzane były umiejętności uczestników zawodów w zakresie fotogrametrii i teledetekcji. Rozegrano ją na symulowanym placu budowy, na którym umieszczono kaski robotnicze i 25 rur kanalizacyjnych (o wysokości 3 m i średnicy 20 cm) symbolizujących słupy hali magazynowej.

Zadaniem drona było sprawdzenie, jaka jest dokładność montażu elementów i czy pracownicy przestrzegali przepisów BHP. W tym celu bezzałogowiec generował odpowiednią trasę przelotu i wykonywał autonomiczny lot, przesyłając dane do serwera i wykonując zdjęcia. Następnie zespół wykrywał obiekty na zdjęciach, tworzył mapę obszaru zadania oraz raport z wynikami swoich pomiarów i różnicami między stanem rzeczywistym a projektem.

Teraz Monachium i Air Cargo Challenge

AKL nie spoczywa jednak na laurach. Kolejni członkowie zespołu są już w Monachium, gdzie właśnie zaczęły się zawody Air Cargo Challenge 2022. Rywalizuje w nich 27 zespołów z Hiszpanii, Chin, Brazylii, Czech, Portugalii, Serbii, Grecji, Turcji, Włoch, Niemiec, Finlandii, Chorwacji, Polski i Meksyku.

Nasi studenci na zawody przygotowali trzy identyczne samoloty (dwa jako rezerwowe, w razie uszkodzenia poprzedniego w czasie testów na miejscu).

– Zadanie, z jakim zmierzą się uczestnicy zawodów, jest bardzo ambitne – podkreśla Bartłomiej Dziewoński, prezes AKL. – Misja polega na symulacji transportu krwi, a zatem samolot będzie przenosić woreczki z cieczą o gęstości zbliżonej do krwi. Do tego musieliśmy go zbudować, mieszcząc się w określonych wymiarach. Organizatorzy zakładają bowiem, że będzie to rozwiązanie mobilne, czyli łatwe w transporcie, niewielkich rozmiarów, szybkie do rozłożenia itd. Nasz samolot ma więc skrzydła o rozpiętości 2,4 m.

Największe wyzwanie wiąże się jednak z tym, że bezzałogowiec musi jak najszybciej wznieść się na wysokość 100 metrów (ma na to 60 sekund, a za każdy metr więcej lub mniej będzie miał odejmowane punkty), a potem przejść w lot „motoszybowy”. Musi więc jak najdłużej utrzymać się w powietrzu, zataczając kręgi i pokonać w ten sposób jak najdłuższy dystans.

Organizator zawodów na każdym samolocie umieści specjalny czytnik GPS, który będzie liczył, ile dokładnie przeleciał bezzałogowiec.

kampaniapwr_2022-banerywww_750x96.jpg

Jak tłumaczy prezes AKL, konkursowe zadanie sprawdza to, jak dobrze drużyny były w stanie dopracować swój samolot pod względem aerodynamiki i energooszczędności. Tym bardziej, że wszystkie drużyny w swoich konstrukcjach musiały użyć takich samych zespołów napędowych (a więc silnika, śmigła i baterii).

– Udowadniamy w tym zadaniu, że jesteśmy w stanie skonstruować nie tylko bardzo szybki samolot, ale i taki który potrafi bardzo długo utrzymać się w powietrzu – dodaje Dziewoński.

Bezzałogowiec AKL jest niemal w całości zbudowany z kompozytów (poza usterzeniem). Jego szczegóły techniczne konstruktorzy opisali w tym wideo:

Nad samolotem pracowali studenci z Wydziału Mechaniczno-Energetycznego z dwóch kierunków lotnictwo i kosmonautyka oraz mechanika i budowa maszyn energetycznych. Co ciekawe, czworo z nich jest dopiero po pierwszym roku studiów, a pozostała dwójka – po drugim.

– Uznaliśmy, że przygotowanie do zawodów Air Cargo Challenge jest projektem, przy którym można się bardzo dużo nauczyć i dzięki niemu nasi młodsi koledzy zdobędą doświadczenie, które zaprocentuje w przyszłym roku, gdy będą już gotowi na udział w najbardziej prestiżowych, z naszego punktu widzenia, zawodów z serii SAE w USA – opowiada prezes AKL. – Dlatego bardziej doświadczona część zespołu była odpowiedzialna za przygotowanie projektu, a młodsi członkowie teamu skupili się na jego wykonaniu. Teraz są na miejscu i powalczą o jak najlepszy wynik.

Szczegóły na temat zawodów na stronie organizatora.

lucy

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2025

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję