TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Konferencja ArtTechScience: Warsztaty, pokaz, spacer

Warsztaty

Warsztat nr 1 - Bioinspiracje, biomimikra i rozwiązania wzorowane na naturze 

Co by było, gdyby nasze budynki żyły i rosły naśladująć żywe organizmy?

Warsztaty spekulatywne to przestrzeń eksperymentu, fantazji i odwagi projektowej. Celem jest tworzenie wizji obiektów, przestrzeni i struktur, które – wzorem żywych organizmów – reagują na otoczenie, zmieniają się w czasie, adaptują się do potrzeb użytkowników i środowiska. Uczestnicy, pracując w interdyscyplinarnych zespołach, opracują koncepcje wybranego typu projektu – od mebla, przez instalację multisensoryczną, po „żyjący" materiał lub budynek.Inspiracją będą procesy zachodzące w naturze: wzrost, ewolucja, cykliczność, reakcja na bodźce. Uczestnicy stworzą plansze ilustrujące swoje wizje za pomocą szkiców, zdjęć, map myśli i materiałów wizualnych.Nie liczy się techniczna wykonalność, lecz zdolność do wyobrażenia radykalnie innych, zaskakujących, a może nawet utopijnych pomysłów projektowych. Moderatorzy zapewnią krótkie wprowadzenie, inspiracje wizualne oraz wsparcie merytoryczne w trakcie pracy grupowej.

Maksymalna liczba uczestników: 25 osób. 

Uczestnicy będą proszeni o przygotowanie drukowanych materiałów (np. kolorowych magazynów lub innych publikacji branżowych), z których będzie można wyciąć zdjęcia do stworzenia wspólnych plansz koncepcyjnych.

Prowadzący:

dr hab. inż. arch. Barbara Widera - Politechnika Wrocławska, Wydział Architektury, członkini Zarządu Misji EU Adaptacja do zmian klimatu, Komisja Europejska
barbara wideraProfesor Politechniki Wrocławskiej, ekspertka Komisji i Parlamentu Europejskiego, specjalizująca się w estetyce Nowego Europejskiego Bauhausu oraz strategiach środowiskowych dla budynków. Współautorka raportu Horizon Europe and NEB NEXUS oraz metodologii ewaluacji programów FP4–Horyzont 2020. Autorka monografii habilitacyjnej o relacjach między architekturą a środowiskiem.

Dyrektorka PLEA 2024, organizatorka Forum UE ds. Adaptacji do Zmiany Klimatu. Uczestniczka COP27.



dr inż Małgorzata Bartyna-Zielińska, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Katedra Architektury Krajobrazu
Adiunkt w Katedrze Architektury Krajobrazu, w Zakładzie Adaptacji do Zmian Klimatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Z wykształcenia architektka i urbanistka, absolwentka Politechniki Wrocławskiej. Zawodowo od wielu lat związana z Urzędem Miejskim Wrocławia, gdzie kieruje działem Kształtowania Środowiska i Przyrody w „zielonym departamencie”. W jej kompetencjach leży m.in. adaptacja miasta do zmian klimatu oraz realizacja projektów związanych z błękitnozieloną infrastrukturą. Jest członkiem Zarządu Głównego Towarzystwa Urbanistów Polskich oraz wiceprezesem wrocławskiego oddziału TUP.
dr inż. arch. Jakub Onyszkiewicz - Politechnia Wrocławska, Wydział Architektury
Jakub OnyszkiewiczArchitekt IARP, adiunkt w Katedrze Architektury i Sztuk Wizualnych Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej. W swojej pracy doktorskiej opracował i sprawdził kryteria ewaluacji obiektów architektonicznym pod kątem biomimetyki. Swoje zainteresowania badawcze i projektowe koncentruje na modelowaniu informacji o architekturze pod kątem cyrkularności z poszanowaniem ograniczenia zużycia zarówno wbudowanej jak i operacyjnej energii oraz przy użyciu technologii BIM i BEM. Członek IASS (International Association for Shell and Spatial Structures) i partner w jednej z wrocławskich pracowni architektonicznych.



dr inż. arch. Kajetan Sadowski - Politechnika Wrocławska, Wydział Architektury
Kajetan SadowskiArchitekt IARP oraz certyfikator energetyczny, pracujący także jako adiunkt na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej.

W pracy naukowej i zawodowej koncentruje się na zagadnieniach efektywności energetycznej budynków, certyfikacji energetycznej budynków, obliczaniem ich wbudowanego i operacyjnego śladu węglowego a także certyfikacją wielokryterialną budynków. Promuje nowoczesne i zrównoważone technologie w architekturze.



mgr Aleksandra Sitek - Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, Katedra Architektury Wnętrz
Aleksandra SitekProjektantka wnętrz i obiektów interaktywnych, związana z Pracownią Projektowania Uważnego Przestrzeni i Obiektów Interaktywnych ASP we Wrocławiu. Swoją działalność koncentruje wokół dizajnu empatycznego, w którym nowe technologie i interakcja służą budowaniu uważności. W pracy badawczo-projektowej szczególnie zainteresowana poszanowaniem i twórczym wykorzystaniem materii. Laureatka Grand Prix Tubądzin Design Awards 2023 za projekt adaptacji ruin kościoła ewangelickiego we Wrocławiu, poruszający temat kultury przestrzeni.



Warsztat nr 2 - Biofonia - warsztat kompozycji kolektywnej

Warsztat poświęcony jest praktycznemu doświadczeniu biofonii, rozumianej jako całokształt dźwięków wytwarzanych przez organizmy żywe w ich środowisku. Uczestnicy, pracując z materiałami biologicznymi, potraktują je jako źródła akustyczne i narzędzia kompozytorskie. Zajęcia obejmą ćwiczenia świadomego słuchania inspirowane praktyką Pauline Oliveros, eksplorację różnych metod wydobywania dźwięku oraz zapoznanie się z możliwościami ich rejestracji przy użyciu zróżnicowanych typów mikrofonów. Prowadząca wprowadzi uczestników w swoją praktykę artystyczną, prezentując przykłady twórczości oraz własnoręcznie skonstruowane instrumenty wykorzystujące elementy biologiczne jako podstawę brzmienia. Proces twórczy zostanie zwieńczony przygotowaniem kompozycji kolektywnej, w której działania uczestników zostaną precyzyjnie zorganizowane w spójną całość, odzwierciedlającą złożoność biofonicznego krajobrazu akustycznego.

Maksymalna liczba uczestników: 10 osób

Prowadząca:

mgr Agata Zemla, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, I wydział - Wydział Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii
Agata ZemlaUrodzona w 1994 w Rybniku - kompozytorka, performerka i artystka dźwiękowa. Jej twórczość łączy muzykę współczesną i elektroakustyczną z inspiracjami biologicznymi, ekologicznymi i psychoakustycznymi. Interesuje ją kondycja człowieka i jego relacja ze środowiskiem naturalnym, a jej muzyka określana jest mianem sztuki zaangażowanej. W 2024 roku ukończyła z wyróżnieniem kompozycję w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz teorię muzyki, wcześniej studiowała biologię. Jej utwory wykonywane były przez zespoły takie jak Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, NeoQuartet, Kompopolex czy Sinfonietta Cracovia i prezentowane na festiwalach m.in. Warszawska Jesień, Sacrum Profanum i World Music Days. W 2024 stworzyła dla Muzeum Narodowego w Warszawie utwór What Field Whispers, a w 2025 otrzymała stypendium Prezydenta Wrocławia. Obecnie rozwija się w zakresie kompozycji akuzmatycznej w Wiedniu.

Warsztat nr 3 - Zrównoważony rozwój czy rozwijanie równowagi? Jak w świecie napędzanym przez technologię, poprzez społecznie wrażliwe i partycypacyjne projektowanie, wprowadzać pozytywne zmiany, a jednocześnie nie oszaleć.

W świecie napędzanym przez technologię łatwo ulec iluzji, że AI i narzędzia cyfrowe rozwiążą wszystkie nasze problemy. Tymczasem grozi nam wtórny analfabetyzm – uzależnienie od szybkich, poprawnych, ale schematycznych rozwiązań, które osłabiają nasze zdolności myślenia krytycznego i kreatywnego.

Podczas warsztatu zastanowimy się, jak nie dać się „ogłupić” technologii oraz jak wzmocnić i odzyskać siłę wspólnoty poprzez projektowanie partycypacyjne i społecznie wrażliwe. Będziemy rozmawiać o tym, jak nie bać się zmian, jak twórczo współpracować oraz dlaczego przyzwolenie na błędy i współtworzenie mogą być skutecznym remedium na cyfrową monotonię.

Maksymalna liczba uczestników: 18 osób

Prowadzące

mgr Joanna Burska, Uniwersytet SWPS, Katedra Grafiki
Joanna Burska-KopczykProjektantka komunikacji i usług, strateżka i badaczka, wielka entuzjastka i facylitatorka warsztatów strategicznych i kreatywnych. Wierzy w projektowanie z ludźmi, o ludziach i dla ludzi (human centered design), którzy potrzebują środowiska do życia i przeżycia (sustainable design). W praktyce projektowej i naukowej koncentruje się na innowacjach społecznych (social design), projektowaniu partycypacyjnym (co-design) i badaniach w projektowaniu (design research). W tych obszarach na przestrzeni ostatnich lat wspierała projektowo, badawczo i edukacyjnie wiele organizacji (sektor publiczny i prywatny).

Od prawie dekady jako wykładowczyni na kierunku Grafika Uniwersytetu SWPS uczy osoby studiujące jak poprzez empatyczne, ko-kreatywne i iteracyjne projektowanie mogą wywierać pozytywny wpływ w dzisiejszym, tak złożonym i skomplikowanym świecie, a jednocześnie budować autentyczne i zachwycające portfolio w obszarze komunikacji wizualnej. Od 2024 jako koordynatorka kierunku dba o jakość dydaktyki, aktualizacje programu studiów oraz współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
mgr Martyna Mrozek, Uniwersytet SWPS, Katedra Grafiki
Martyna MrozekProjektantka, doktorantka Instytutu Projektowania Szkoły Doktorskiej SWPS, wykładowczyni akademicka, mentorka młodych talentów i startupów (m.in. w programie Startup Booster for Social Impact, Perspektywy Women in Tech), dyrektorka kreatywna.

Pełni funkcję Head of Product Design w CSHARK oraz dydaktyczki w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS, gdzie uczy projektowania produktów cyfrowych. Współtwórczyni i współkierowniczka studiów podyplomowych Sustainable Digital Design.

Projektantka wielu produktów cyfrowych z obszarów EdTech, MedTech, Pharma i DeepTech. Obecnie koncentruje się na działalności badawczej i zawodowej związanej z włączaniem celów Agendy Zrównoważonego Rozwoju – szczególnie równości, inkluzywności i ekologii – w projektowanie produktów opartych na najnowszych technologiach cyfrowych, a także na innowacjach i prognozowaniu trendów projektowych. Zajmuje się również budowaniem interdyscyplinarnych zespołów i rozwijaniem kompetencji przyszłości w środowisku akademickim oraz biznesowym.

Pokaz immersyjny

Pokaz przedstawi powody stosowania systemów zmiennej akustyki. Omówione zostaną technologie realizacji zmiennej akustyki. Na przykładach istniejących obiektów widowiskowych zaprezentowane zostaną systemy pasywnego zmniejszania czasu pogłosu przy pomocy banerów akustycznych, a także systemy aktywnej akustyki, które wspierają naturalną akustykę, w tym wydłużanie czasu pogłosu.

Zaprezentowany zostanie system dźwięku immersyjnego, umożliwiający uzyskanie równomiernie nagłośnionej przestrzeni, w której wszyscy słuchacze mają możliwość poprawnego odbierania położenia obiektów dźwiękowych, a nie tylko ci znajdujący się w centralnym obszarze, jak ma to miejsce w stereofonii dwukanałowej.

Prezentacje dźwiękowe przy wykorzystaniu systemu Amadeus Acoustics, zainstalowanego w komorze akustycznej PWr, pozwolą na słuchowe zapoznanie się z możliwościami przestrajania akustyki wnętrza przy pomocy systemu aktywnej akustyki oraz umieszczania obiektów dźwiękowych w przestrzeni 3D za pomocą dźwięku immersyjnego.

Maksymalna liczba uczestników: 60 osób

Twórca:

dr inż. Piotr Z. Kozłowski, Politechnika Wrocławska, Wydział Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów
Piotr KozłowskiPracownik Katedry Akustyki Multimediów i Przetwarzania Sygnałów. Zajmuje się akustyką wnętrz, systemami elektroakustycznymi, technologią sceniczną obiektów widowiskowych, zrozumiałością mowy. Jest autorem kilkudziesięciu publikacji naukowych dot. projektowania, modelowania i poprawy jakości w wyżej wymienionych dziedzinach. Członek Polskiego Towarzystwa Akustycznego oraz Audio Engineering Society.

Założyciel i główny projektant PAK Pracownia Akustyczna Kozłowski odpowiedzialnej za projekty technologiczne (ochrona przeciwdźwiękowa, akustyka wnętrz, nagłośnienie, oświetlenie, mechanika) dziesiątek obiektów widowiskowych w tym m.in.: NOSPR (Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach), Opera Wrocławska, Opera na Zamku w Szczecinie, Teatr Wielki w Poznaniu, Muzeum Historii Polski, Muzeum Wojska Polskiego i wielu innych. Konsultuje warstwę akustyczną i dźwiękową spektakli i wystaw.

Spacer interdyscyplinarny

Trasa: Kampus Politechniki Wrocławskiej - Most Grunwaldzki - wybrzeże Wyspiańskiego - Most Zwierzyniecki - Park Szczytnicki - kampus Politechniki Wrocławskiej

Spacer będzie składał się z dwóch części: 

  • część 1: Inżynieria lądowa i pejzaże dźwiękowe Wrocławia 
  • część 2: Bioróżnorodność Parku Szczytnickiego 

Podczas spaceru przyjrzymy się wybranym budynkom i przestrzeniom Kampusu Politechniki Wrocławskiej. Zatrzymamy się również przy dwóch słynnych mostach: Moście Zwierzynieckim – jednej z najstarszych zachowanych przepraw we Wrocławiu – oraz Moście Grunwaldzkim – jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli Wrocławia.

W trakcie spaceru poznamy także florę miejską, ze szczególnym uwzględnieniem dendroflory – drzew i krzewów rosnących w warunkach miejskich. Omówimy wpływ działalności człowieka na ich rozwój, a także rolę roślinności w łagodzeniu skutków zmian klimatu. Zobaczymy, jak rośliny przystosowują się do zjawiska miejskiej wyspy ciepła oraz innych specyficznych warunków dużej aglomeracji.

Spacer będzie również okazją do eksploracji krajobrazu dźwiękowego miasta. Posłuchamy Wrocławia z nowej perspektywy – przez mikrofony i rejestratory – rozmawiając o dźwiękach „hi-fi” i „lo-fi”, a także o tym, jak postrzegamy hałas w przestrzeni publicznej, szczególnie w sąsiedztwie wody.

Maksymalna liczba uczestników: 20 osób 

Przewodnicy: 

prof. dr hab. inż. Przemysław Bąblewski, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wydział Przyrodniczo Technologiczny
Przemysław BąblewskiPracownik UPWr dd 2004 roku. Od początku pracy naukowej jest wykładowcą dendrologii, szkółkarstwa ozdobnego oraz przedmiotów z zakresu roślin ozdobnych i zielonej infrastruktury. Powołał pierwsze w Polsce studia podyplomowe na kierunku „ogrodnictwo miejskie”. Jego zainteresowania naukowe obejmują zagadnienia ekologii roślin drzewiastych w środowisku miejskim szczególnie problematyki wpływu miejskiej wyspy ciepła i rodzaju zabudowy dużych aglomeracji miejskich na rośliny drzewiaste. Zajmuje się również badaniami dendroflory zabytkowych parków oraz ich rewitalizacją i pielęgnacją, rozmnażaniem i doborem drzew i krzewów rodzimych i introdukowanych dla środowiska miejskiego.
prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk, Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
Jan BiliszczukSpecjalista w dziedzinie budownictwa mostowego. Współautor ponad 50 projektów, w tym mostu Rędzińskiego i kładki w Sromowcach Niżnych. Laureat wielu nagród naukowych i inżynierskich, odznaczony m.in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Propagator polskiej inżynierii, aktywny także w mediach i filmach dokumentalnych.




dr inż. Grzegorz Chrobak, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wydział Gospodarki Przestrzennej i Architektury Krajobrazu
Grzegorz ChrobakBadacz systemów złożonych. Łączy inteligentne bazy danych, technologie i teorię grafów, by zrozumieć, jak naprawdę działają miasta - od ukrytych powiązań między danymi po złożone zależności w przestrzeni miejskiej. Specjalizuje się w ekoinformatyce, czyli wykorzystaniu danych i narzędzi cyfrowych do analizy środowiska miejskiego.

Pracuje na styku nauki i praktyki, pomagając podejmować trafniejsze decyzje oparte na analizie danych. Na co dzień związany z Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu i międzynarodowymi projektami, w których bada, jak zmieniają się miasta i jak lepiej je planować.

Kierownik projektu WRO4digITal ze strony UPWr. Oferuje kompleksowe wsparcie w procesie transformacji cyfrowej MŚP, szczególnie w zakresie technologii AI.
dr inż. arch. Joanna Majczyk, Politechnika Wrocławska, Wydział Architektury
Joanna MajczykZajmuje się historią i teorią architektury XX wieku, szczególnie modernizmem i socrealizmem, relacjami architektury i polityki oraz rolą kobiet w architekturze. Autorka monografii Miasta, migracje, modernizmy poświęconej twórczości Andrzeja Frydeckiego.




Politechnika Wrocławska © 2025

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję