TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 14.06.2024
Miejsce wydarzenia: bud. C-13, kampus PWr
Godzina: 09:30
- 13:00
Organizator: Dział Informacji i Promocji
Kontakt: Natalia Michalska, tel. 71 320 42 20
challenge@pwr.edu.pl
Cena wejścia: wstęp wolny
Uczniowie szkół średnich, chcecie przez jeden dzień poczuć się jak studenci Politechniki Wrocławskiej? Zapraszamy na trzecią edycję PWr Challenge. Jesteście gotowi zmierzyć się z wykładami i warsztatami przygotowanymi przez naszych naukowców?
Zbierzcie ekipę i podejmijcie wyzwanie! Czeka was fenomenalna rozgrywka. Zapisy startują 20 maja.
Zarówno wy, jak i wasi nauczyciele będziecie mieli okazję ciekawie spędzić czas poza murami szkoły i lepiej poznać naszą uczelnię. Szykujcie się na 14 czerwca, startujemy o 9.30, a kończymy ok. 13.00.
W tym roku zmieniliśmy nieco zasady, żeby było jeszcze ciekawej. Tegorocznej edycji nadaliśmy temat: Fenomeny, nawiązując do naszego cyklu filmów popularnonaukowych o tym samym tytule.
Światło, woda, energia – co wybierasz?
Gra edukacyjna składa się z udziału klasy w wykładzie, warsztacie projektowym i warsztatach dodatkowych. W wykładzie uczestniczy cała kasa, na warsztat projektowy idzie wytypowany wcześniej zespół 10-osobowy, a pozostali uczniowie zdobywają punkty dla klasy, wykonując zadania dodatkowe rozmieszczone na terenie kampusu Politechniki.
Przygotowaliśmy dla was 3 bloki tematyczne do wyboru – światło, woda, energia. Zgłaszając swój udział w wydarzeniu, musicie określić, który temat najbardziej was interesuje (jeden blok). Żeby ułatwić wybór, zamieszczamy opisy wykładów i dopasowane do nich tytuły warsztatów projektowych.
„W dobrym świetle”
dr hab. inż. Grzegorz Soboń, prof. uczelni (Wydział Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów)
Światło i ciemność to historia wszystkiego, co wiemy o Wszechświecie, i wszystkiego, czego wciąż o nim nie wiemy.
Niemal wszystko, co nas otacza, powstało dzięki zrozumieniu natury światła. Co ma wspólnego światło laserowe z twoim smartfonem i komputerem? Co ma wspólnego światło z tym, która jest teraz godzina? Jak możemy za pomocą światła wykrywać raka, albo zmierzyć odległość między Ziemią a Księżycem z dokładnością do milimetra?
Poznaj tajniki światła: czym ono właściwie jest, jak je wytwarzać, i w jaki sposób ujarzmienie światła umożliwiło postęp technologiczny.
Tematy warsztatów projektowych w bloku „Światło”:
„Kiedy zabraknie nam wody?”
dr inż. Piotr Jadwiszczak (Wydział Inżynierii Środowiska)
W zasadzie żyjemy na planecie Woda, a nie Ziemia, bo woda pokrywa ponad 70 proc. naszego globu.
- Jakie jest nieoczywiste zużycie wody w naszym życiu (o którym większość z nas nie ma pojęcia, a ma na nie wpływ)?
- Co to jest otwarty i zamknięty obieg wody (czy pijemy wodę zużytą wcześniej przez kogoś innego)?
- Jak rozwój cywilizacyjny kradnie nam wodę (walka o wodę w gospodarce oraz nowe zanieczyszczenia wody i jak temu przeciwdziałać)?
Na te i wiele innych pytań poszukamy odpowiedzi wspólnie na Politechnice Wrocławskiej.
Tematy warsztatów projektowych w bloku „Woda”:
„Na początku była energia, czyli co napędza nasz świat?”
dr inż. Maciej Mulak, prof. uczelni (Wydział Podstawowych Problemów Techniki)
Przyjrzymy się energii, centralnemu konceptowi fizyki, który wiąże wszechświat w zrozumiałą żywą całość i jest walutą w kosmicznej buchalterii. Opowiemy o kilku mitach związanych z energią: np. czym naprawdę jest ciepło i praca? Zastanowimy się, dlaczego fizycy ograniczają się tylko do energii kinetycznej i potencjalnej - i co zatem oznaczają inne formy energii, jak energia chemiczna? Jak ludziom udało się w końcu odkryć prawo zachowania energii i jakie są jego zadziwiające powiązania z upływem czasu. Wreszcie, co tak naprawdę znaczy słynny wzór Einsteina?
Tematy warsztatów projektowych w bloku „Energia”:
Na początku wydarzenia przedstawiciel klasy wylosuje jeden z zaproponowanych warsztatów projektowych, w którym weźmie udział zespół 8-10 uczniów. Warsztat trwa od 45 do 60 minut, w tym czasie zespół będzie musiał wykonać konkretne zadanie, za które otrzyma punkty. Maksymalnie może otrzymać 10 punktów.
Pozostali uczniowie klasy mogą zdobywać punkty dodatkowe podczas wykładu (warto uważnie słuchać!), a także poprawnie wykonując zadania w ramach warsztatów dodatkowych.
Dla uczestników, którzy nie wezmą udziału w warsztatach projektowych, ani nie będą wykonywać dodatkowych zadań, przewidzieliśmy kinowy pokaz serii filmów "Fenomeny" (bez punktów).
Jak wielką rolę w otaczającym nas świecie odgrywa światło, woda, energia? Jak zmieniała się wiedza na przełomie wieków oraz jak znane odkrycia wpływały na rozwój cywilizacji? Badacze i badaczki z Politechniki Wrocławskiej tłumaczą otaczające nas zjawiska fizyczne, pokazują, jak przez wieki próbowaliśmy je zrozumieć i ujarzmić, oraz opowiadają, w jaki sposób mogą nas doprowadzić do technologicznych przełomów. Przewodnikiem po fascynującym świecie nauki jest prof. Maciej Mulak.
Każdy z 3 filmów trwa ok. 30 minut.
Wygrywa klasa, która zbierze najwięcej punktów (suma: wykład+warsztat projektowy+warsztat dodatkowy) w swoim bloku tematycznym. Dla zwycięzców przygotowaliśmy wyjątkowe nagrody w formie atrakcyjnych voucherów dla całej klasy. Będzie można je zrealizować w dniu wydarzenia albo w późniejszym terminie.
Żeby wziąć udział w PWr Challenge. Fenomeny trzeba wcześniej zgłosić swój udział. Zapisy startują 20 maja o godz. 10.00 i potrwają do 28 maja do godz. 23.59. O przyjęciu do gry decyduje kolejność zgłoszeń. Z jednej szkoły mogą się zgłosić maksymalnie 2 klasy. Zakwalifikowane klasy zostaną poinformowane mailowo.
Więcej informacji: challenge@pwr.edu.pl i tel. 71 320 42 20.
Program wydarzenia [ .pdf ] | |
Regulamin wydarzenia [ .pdf ] | |
Regulamin gry [ .pdf ] |
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »