TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Żyjemy w czasach szybkich zmian. Naucz się nimi zarządzać! Nowa specjalność na PWr

Data: 20.06.2023 Kategoria: rekrutacja, studia, Wydział Zarządzania

Zdjęcie ilustracyjne

W październiku studenci zarządzania na drugim stopniu zaczną zajęcia w ramach nowej specjalności. Zarządzanie zmianą będzie jako jedna z nielicznych w Polsce studiami w całości opartymi na metodzie Challenge Based Learning. Rekrutować mogą się zarówno inżynierowie, jak i osoby z tytułem licencjata.

Studia na tej specjalności potrwają cztery semestry. Rekrutacja trwa do 20 lipca. Zgłoszenia mogą wysyłać zarówno absolwenci studiów technicznych, jak i osoby, które mają za sobą wykształcenie zakończone tytułem licencjata.

Jak przekonują twórcy specjalności, duże zróżnicowanie studentów pod względem doświadczenia i skończonych wcześniej kierunków będzie atutem tych studiów. Wiele kursów oprze się o pracę grupową, research w różnorodnych tematach, korzystanie z wiedzy ekspertów i poszerzanie własnej w nowych dziedzinach.

Dlatego im bardziej niejednorodne grupy projektowe, tym większa szansa na szerokie spojrzenie na realizowany projekt, a jednocześnie okazja do własnego rozwoju na wielu polach.

Jak się zarządza zmianą?

Prof. Agnieszka Bieńkowska– Ta specjalność to nasza odpowiedź na potrzeby rynku pracy. Współczesne przedsiębiorstwa i organizacje funkcjonujące w warunkach ekstremalnie turbulentnego otoczenia potrzebują coraz większej liczby specjalistów od zarządzania zmianą – podkreśla prof. Agnieszka Bieńkowska, kierownik Katedry Systemów Zarządzania i Rozwoju Organizacji na Wydziale Zarządzania, która razem z zespołem jest odpowiedzialna za uruchomienie tej specjalności. – Szybkie i często gwałtowne zmiany w światowej gospodarce, sytuacji społeczno-politycznej czy trendach technologicznych sprawiają, że przedsiębiorstwa i organizacje muszą na nie od razu reagować, przekształcać swoje struktury albo realizowane procesy, a nawet rekonfigurować ofertę czy kompleksowo zmieniać modele biznesowe, wychodząc naprzeciw pojawiającym się wyzwaniom. Dlatego poszukiwane są osoby, które potrafią proaktywnie identyfikować i reagować na pojawiające się możliwości. Bez tych umiejętności sukces zawodowy nie jest możliwy.

Zgadza się z tym dr Jagoda Mrzygłocka-Chojnacka z zespołu pracującego z kolei nad opracowaniem programu specjalności:

– Dziś organizacje zmieniają się szybciej niż kiedykolwiek w historii, bo szybko zmienia się świat. Stajemy przed nowymi wyzwaniami, ale i nowymi możliwościami. By im sprostać, niezbędna jest nie tylko wiedza, ale przede wszystkim kompetencje pozwalające aktywnie kreować przyszłość swoją i swojego otoczenia, budować stabilne organizacje oraz samemu kreować te zmiany – być ich aktywnym inicjatorem i uczestnikiem – przekonuje.

Zmierzyć się z wyzwaniem

W przygotowaniu do takiej roli studentom ma pomóc nowa formuła studiów – w całości bazująca na metodzie Challenge Based Learning (CBL), czyli uczeniu się opartemu na wyzwaniach. To wyzwanie stanie się tematem dużego projektu, do którego studenci będą przygotowywać się i opracowywać go przez całe studia.

Zdjęcie ilustracyjne– Wyzwania nie należy mylić z problemem – tłumaczy prof. Bieńkowska. – Rozwiązywania problemów w skali organizacji uczymy studentów od dawna, już na pierwszym stopniu studiów. To metoda project based learning sprowadza się do radzenia sobie z problemami w skali np. przedsiębiorstwa. To może być choćby wprowadzenie systemu oceny okresowej, którego organizacja nigdy nie miała, redefinicja systemu wynagradzania, albo implementacja różnych metod i technik czy innych rozwiązań w poszczególnych obszarach zarządzania w tym finansach, marketingu, produkcji, logistyce czy IT. Natomiast wyzwanie – o którym mowa w naszej metodzie – dotyczy kwestii w skali makro. Studenci będą pracować nad odpowiedzią na duże wyzwania, z którymi mierzymy się jako całe społeczeństwo bądź jego części (np. branże). Ich zadaniem będzie identyfikacja i analiza wyzwań oraz zaproponowanie rozwiązań pozostających w zakresie zarządzania (np. reorganizacja istniejącej organizacji, powołanie nowej organizacji bądź zmiana modelu biznesowego), które staną się częścią rozwiązania określonego wyzwania.

Czym mogą być te wyzwania? Prof. Bieńkowska podaje wiele różnych przykładów: rosnące zapotrzebowanie na energię na świecie, ryzyka związane z cyberbezpieczeństwem, zwiększające się zasolenie wód, brak konkretnych specjalistów na rynku pracy czy choćby spadająca liczba studentów decydujących się na kontynuowanie edukacji na studiach magisterskich.

– To są często wyzwania globalne albo dotyczące tylko naszego kraju lub konkretnej branży. Nasi studenci w kilkuosobowych zespołach będą pracować nad ich rozwiązaniami, które mogą być wprowadzone wewnątrz konkretnej organizacji, na której się skupią bądź wymagać powołania do życia nowej organizacji (np. start-upu) – opowiada prof. Bieńkowska. – Innymi słowy: nie będą opracowywać nowej technologii, która pomogłaby np. w zażegnaniu problemu środowiskowego, ale będą opracowywać pomysł na środowisko biznesowe (w postaci nowego startupu bądź zmienionego modelu biznesowego istniejącej organizacji) pozwalające takie technologie rozwijać.

Uczenie przez zanurzenie

Challenge Based Learning jest więc aktywnym modelem nauczania, który stawia studentów przed poważnymi, realnymi wyzwaniami, pozwalając im zdobywać wiedzę i umiejętności z określonych obszarów merytorycznych.

Sławomir Borkowski, prezes Fidiasz Entrepreneurial Venture Capital i członek Rady Społecznej Wydziału Zarządzania, podkreśla: – Tak jak nie da się nauczyć pływać, tylko czytając książki, tak nie sposób zdobyć umiejętności menedżerskich na wykładzie. Metoda CBL jest nauką, którą zaczynamy od wejścia do basenu. To podejście innowacyjne i zarazem naturalne w świecie zarządzania.

Oparcie o tę metodę całego programu studiów (a nie tylko pojedynczych przedmiotów) oznacza, że studenci będą przygotowywali się do stworzenia swojego projektu na każdym etapie studiów, realizując logicznie ułożone bloki kursów.

Czeka ich m.in. grupa zajęć określonych jako laboratorium zmiany – a także metody i narzędzia zarządzania zmianą, zaawansowane zarządzanie projektami, blok społeczny, blok psychologiczny, badania operacyjne, pomiar i utrwalanie efektów zmian, moduł analityczny, warsztat badacza, zarządzanie ciągłością działania czy blok CSR.

W programie studiów będą mieli także kursy na temat dylematów współczesnej cywilizacji, koncepcji zarządzania zmianą, marketingu nowoczesnego, controllingu, zarządzania własnością intelektualną czy strategicznego zarządzania organizacją.

Program studiów - tabela

– Przeważają przedmioty praktyczne – zaznacza prof. Bieńkowska. – Poprowadzą je praktycy biznesu  oraz nauczyciele akademiccy. Co istotne, studenci tej specjalności będą ściśle współpracowali z przedstawicielami świata biznesu wspierającymi nas w rozwijaniu tej specjalności. Tworzymy bowiem, we współpracy z dr. Piotrem Kubińskim, prezesem Stowarzyszenia Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce, tzw. ekosystem innowacji, co sprowadza się do tego, że uczący się na tej specjalności będą mieli częsty kontakt z ekspertami z branż wiążących się z wyzwaniem, jakiego się podejmą. Będą mogli liczyć na ich wsparcie, dzielenie się wiedzą, podpowiedzi i pokierowanie we właściwą stronę, np. na etapie poznawania szczegółów wyzwania, realiów sytuacji czy dotychczas podejmowanych rozwiązań.

kampaniapwr_2023_baner_750_x100_2.jpg

Przewidywać i reagować

Prof. Bieńkowska zaznacza, że Zarządzanie zmianą oprócz metody CBL oprze się także o koncepcję dynamicznych zdolności. Wykładowcy będą pokazywać studentom, że kompetencje, które już zdobyli, w sytuacji tak dynamicznych zmian w otoczeniu są punktem wyjścia, a nie „stacją końcową”. – Konieczne jest stałe dostosowywanie ich do zmieniających się warunków pracy i pojawiających się, nowych możliwości. Nasi absolwenci będą potrafili adaptować się do zachodzących zmian, a przede wszystkim nauczą się zauważać ich potrzebę, co jest pierwszym krokiem do rozwiązywania problemów, kreowania rozwiązań i odpowiadania na pojawiające się wyzwania – tłumaczy prof. Bieńkowska.

Oprócz konkretnych narzędzi studenci Zarządzania zmianą nauczą się więc tego, jak zbierać informacje i je analizować oraz jakie sygnały z otoczenia wskazują na pewne trendy wymagające działania.

Więcej informacji na temat specjalności także w szczegółowej prezentacji przygotowanej przez Wydział Zarządzania.

Szczegóły na temat rekrutacji na stronie Działu Rekrutacji PWr. Na pierwszy rok studiów magisterskich na tę specjalność zostanie przyjętych 30 osób.

Zarządzanie zmianą to jedna z dwóch specjalności oferowanych kandydatom na pierwszy rok studiów magisterskich na zarządzaniu. Drugą jest Zarządzanie procesami biznesowymi.

29 czerwca o godz. 11 Wydział Zarządzania zaprasza na webinar na temat swoich nowych specjalności - organizowany na kanale YouTube.

Lucyna Róg

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję