TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Zostań szefem wirtualnej firmy. Przetestuj aplikację naukowców z W10

Chcesz się sprawdzić w roli szefa firmy produkcyjnej? Lubisz gry komputerowe i masz trochę wolnego czasu? Zgłoś się do testów nowego programu związanego z zrządzaniem produkcją, nad którą pracują naukowcy z Wydziału Mechanicznego PWr we współpracy z komercyjną firmą.

Studenci, którzy zaangażują się w projekt, będą brali udział w rozgrywkach i przy okazji zbiorą doświadczenia z użycia aplikacji.

Rozgrywka solo lub multi

bs1_3672_nik.jpgW grze dostępne są dwa warianty rozgrywki. Pierwszy pt. „Samotnik”, to tak naprawdę wirtualny sprawdzian wiedzy. W tej opcji nie ma bezpośredniej rywalizacji pomiędzy graczami, a jej celem jest wskazanie ewentualnych braków, które można uzupełnić w trakcie planowanych szkoleń. Drugi wariant o nazwie „Wolna konkurencja” ma formę rozgrywek wieloosobowych. Gracze wcielają się w szefów firm produkcyjnych i najpierw rywalizują ze sobą o zlecenia na rynku, a następnie muszą je w odpowiedni sposób realizować.

– W słowie „odpowiedni” ukryty został sprawdzian wiedzy z zakresu zarządzania produkcją. W trakcie rozgrywki okaże się, czy gracze są w stanie przygotować odpowiedni harmonogram, a później go zrealizować. Gra pokaże także, jakie błędy popełnili i czy potrafią sobie z nimi poradzić. Wyzwanie nie jest więc tak proste, jak pierwotnie może się to wydawać – zaznacza dr inż. Joanna Gąbka z Wydziału Mechanicznego PWr, kierownik projektu.

Gra toczy się w trzydziestominutowych turach symbolizujących jeden dzień, ale by zobaczyć efekty swoich działań gracze muszą rozegrać minimum 20 tur. Łatwo więc przewidzieć, jak długo może trwać cała rozgrywka.

– Szacowaliśmy, że nasza gra może być optymalnie wykorzystana podczas 2-3 dniowych szkoleń. System jest jednak bardzo elastyczny i może być zmieniony np. na wariant uczelniany. Wówczas rozgrywka może trwać cały semestr, a jedna tura realizowana jest wtedy raz na tydzień – dodaje badaczka.

Dwa warianty współpracy

Obecnie rozpoczęły się już pierwsze testy programu, które polegają na sprawdzaniu gry według podanych wskazówek. Po zakończeniu testu konieczne jest wypełnienie dokumentu opisującego ewentualne błędy oraz wpisanie uwag i pomysłów dotyczących usprawnienia oprogramowania, dodania nowych funkcjonalności i rozwiązań, które mogłyby zostać zaimplementowane w przyszłości.

W testach mogą wziąć udział wszyscy chętni studenci. Nie jest wymagane żadne doświadczenie w zakresie testowania aplikacji, ani szczegółowa znajomość kwestii związanych z zarządzaniem produkcją.

– Gra jest mocno sprofilowana i pojawiają się w niej specjalistyczne terminy, dlatego osoby niemające wcześniej do czynienia z tego typu tematami zostaną wcześniej odpowiednio przeszkolone – zapowiada dr inż. Joanna Gąbka.

pulpit_gracza_2.jpg

Studenci mają też możliwość wzięcia udziału w projekcie poprzez podjęcie tematu pracy dyplomowej, który byłby związany z grą. Obecnie do wykorzystania są dwa tematy robocze:

  • opracowanie dokumentacji architektury oprogramowania z wykorzystaniem wybranej notacji;
  • opracowanie drzew decyzyjnych i/lub algorytmów dla bota w grze.

– Zwłaszcza ten drugi temat jest niezwykle ciekawy, bo wiąże się z tematami sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. W jego ramach można choćby wstępnie budować algorytmy, rozwiązania i pomysły, które być może zostaną w przyszłości zaimplementowane w samej grze – wyjaśnia koordynatorka.

Zgłoszenia do udziału w testach można przesyłać na adres: joanna.gabka@pwr.edu.pl.

Prace nad grą mają się zakończyć najpóźniej w październiku, a kolejnym etapem będzie jej komercjalizacja. Gra szkoleniowa jest skierowana przede wszystkim do firm szkoleniowych i zajmujących się HR lub rekrutacją pracowników.

– Liczymy na zainteresowanie naszym pomysłem. Nasza aplikacja pozwala bowiem na sprawdzenie wiedzy w dużo lepszy sposób niż np. bezpośrednia rozmowa z rekrutrem. Dodatkowo narzędzia do zdalnej edukacji i rekrutacji okazują się niezwykle przydatne zwłaszcza w obecnej sytuacji epidemiologicznej – podkreśla dr inż. Joanna Gąbka.

newsletter-promo.png

Gra powstaje w ramach projektu pt. "Discovery Ventures / Bridge Alfa wypełnienie luki podażowej projektów w obszarze Quality of life poprzez inwestycje w projekty w fazie PoP i PoC” realizowanego w ramach poddziałania 1.3.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój: "Wsparcie projektów badawczo-rozwojowych w fazie preeseed przez fundusze typu proof of concept - Bridge Alfa.

mic

Politechnika Wrocławska © 2025

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję