TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Zanim dojdzie do awarii. System zarządzania naprawami wagonów powstanie na PWr

Data: 12.04.2023 Kategoria: nauka/badania/innowacje, Wydział Mechaniczny

Zespół pracujący nad projektem

Zespół pracujący nad projektem: dr hab. inż. Michał Stosiak, dr hab. inż. Agnieszka Tubis, dr hab. inż. Artur Kierzkowski, prof. uczelni, dr inż. Mateusz Zając, dr inż. Franciszek Restel i dr inż. Jakub Wróbel.

Naukowcy z Wydziału Mechanicznego zamontują systemy czujników na towarowych wagonach pociągów kursujących w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Dane, które zbiorą, pomogą w stworzeniu cyfrowego narzędzia pozwalającego m.in. zarządzać planowymi pracami i naprawami wagonów. Nad rozwiązaniem pracują wspólnie ze szczecińską firmą Tankwagon.

Awaria wagonu towarowego w czasie kursu – zwłaszcza międzynarodowego – to dla firmy zarządzającej taborem duży problem nie tylko finansowy, ale i logistyczny. Szczecińska spółka Tankwagon, która administruje ponad 1,5 tys. kolejowych cystern, węglarek i innych wagonów,  postanowiła więc połączyć siły z naukowcami z Politechniki Wrocławskiej, by wspólnie stworzyć prototyp narzędzia, które pozwalałoby zapobiegać zatrzymaniom składów.

Dane na wagę złota

Wagon kolejowy - cysternaNasi specjaliści z Katedry Eksploatacji Systemów Technicznych zamierzają zamontować czujniki na 81 wagonach wyruszających w długie trasy na torach Europy Środkowej i Wschodniej.

Urządzenia będą przez kilka miesięcy zbierać w czasie rzeczywistym dane m.in. na temat temperatury wybranych elementów zawieszenia czy drgań w różnych płaszczyznach.

Gromadzone na bieżąco informacje pozwolą na monitorowanie stanu taboru, by od razu wykrywać ewentualne niepokojące sygnały mogące wskazywać na zbliżającą się awarię.

Dzięki czujnikom operatorzy zyskają także dane o otoczeniu – czyli stanie torów w różnych częściach Europy.

– Te informacje są bardzo cenne – podkreśla dr inż. Mateusz Zając, kierownik projektu „Innowacyjny system predykcyjnej eksploatacji układu wagon – otoczenie”. – Dzięki nim operator będzie mógł podjąć decyzję, że wagon, u którego system wskazuje nieprawidłowości, powinien przejść prace serwisowe, zanim zostanie mu wyznaczony kolejny kurs. Może też – na podstawie informacji o stanie torów na wyznaczonej trasie – zdecydować, czy dany transport obsłużą wagony w najlepszym stanie technicznym, czy może nie ma przeciwskazań, by był to starszy tabor.

Wagon kolejowyDzięki automatycznej analizie online danych z czujników naukowcy z PWr wspólnie ze specjalistami z Tankwagon opracują bowiem system monitorowania, rejestrowania i raportowania nieprawidłowego zachowania elementów składowych taboru. W efekcie ma powstać „cyfrowy bliźniak”, który będzie wspierał operatorów taboru kolejowego w podejmowaniu decyzji – właśnie na temat m.in. planowania prac serwisowych i napraw czy ustalania składu, który wyjedzie w trasę.

–  Na konieczność szybszego zaplanowania przeglądu wagonu mogą wskazywać różne niepokojące objawy, charakteryzujące się odchyleniem od wzorca – tłumaczy dr Zając. – Np. jeśli w danym składzie łożyska wagonów mają podobną temperaturę, a w jednym jest ona wyższa, to jest to wyraźny sygnał, że dochodzi tam do tarcia i trzeba zareagować. Ale mogą to być także inne objawy, bardziej subtelne – w ich wyłapaniu pomoże wiedza pracowników firmy, m.in. na podstawie dotychczasowych napraw i awarii.

Pierwsze takie rozwiązanie

Dr Zając zaznacza, że będą to pierwsze takie badania stanu wagonów, prowadzone zdalnie i na tak dużą skalę. Naukowcy nie znaleźli w literaturze analiz będących efektem podobnych badań.

System, który badacze opracują wspólnie z firmą Tankwagon, powstanie do końca tego roku.

newsletter_2023_14.jpg

Na PWr prace nad tym projektem prowadzą wspólnie: dr inż. Mateusz Zając, dr hab. inż. Artur Kierzkowski, prof. uczelni, dr inż. Franciszek Restel, dr hab. inż. Agnieszka Tubis, prof. uczelni, dr inż. Tomasz Kisiel, dr inż. Anna Jodejko-Pietruczuk, dr inż. Łukasz Wolniewicz i mgr inż. Szymon Haładyn.

Prace są możliwe dzięki dotacji z programu „Inteligentny Rozwój” Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Lucyna Róg

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję