TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 18.01.2021 Kategoria: aktualności ogólne, aktywność studencka, popularyzacja nauki, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
Jak z sukcesem przeprowadzić inwestycję budowlaną? Jakie dokumenty są potrzebne, aby uzyskać pozwolenie na budowę? To tylko niektóre pytania, z którymi trzeba się zmierzyć w grze edukacyjnej „Zaprojektuj, wybuduj” opracowanej przez studentów PWr.
Nazwa gry pochodzi od jednej z formuł prowadzenia budowlanego procesu inwestycyjnego, jakim jest system „zaprojektuj, wybuduj”. W ostatnich latach formuła ta staje się jedną z najpopularniejszych form realizacji większych inwestycji budowlanych. Polega ona na zleceniu przez inwestora realizacji przedsięwzięcia budowlanego jednemu przedsiębiorstwu, które jednocześnie przygotowuje projekt i zajmuje się jego wykonaniem. Dzięki temu rozwiązaniu oszczędzany jest czas – niezwykle ważny podczas realizacji przedsięwzięć budowlanych.
Wyzwanie stworzenia gry edukacyjnej na temat tego typu inwestycji budowlanej podjęli studenci z Koła Naukowego „Młodzi Menadżerowie Budownictwa” działającego na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej.
– Jeden z naszych prowadzących podrzucił nam pomysł pokazania, jak wygląda proces inwestycyjny i od tego się zaczęło. Chcieliśmy stworzyć grę, która będzie edukacyjna, ale jednocześnie bardzo przyjemna i ciekawa – mówi Aleksandra Daczyszyn, główna koordynatorka projektu. – W trakcie rozgrywki chcemy pokazać, o jakich aspektach procesu inwestycyjnego należy pamiętać i na jakie problemy można się natknąć. Pod czujnym okiem naszych prowadzących opracowaliśmy zestaw zróżnicowanych pytań i problemów – dodaje.
Gra w przystępny sposób pokazuje, ale też uczy, o czym trzeba pamiętać podczas całego procesu inwestycyjnego, począwszy od samego początku – fazy przygotowania inwestycji czy ubiegania się o uzyskanie decyzji pozwolenia na budowę, przechodząc przez każdy etap budowy do uzyskania pozwolenia na użytkowanie.
W jednej partii udział może wziąć maksymalnie pięciu graczy. Główny celem jest zdobycie jak największej liczby punktów, a każdy gracz musi poprowadzić proces inwestycyjny zważając na trzy kryteria: czas, jakość, koszt. Trzeba się zastanowić, jaka decyzja będzie najlepsza na danym etapie inwestycji, a przy okazji popisać się także wiedzą teoretyczną, bowiem w trakcie rozgrywki pojawiają się także pytania na kartach.
Pojedyncza rozgrywka trwa minimum pół godziny, a gra podzielona jest na dwa etapy. Pierwszy z nich polega na skompletowaniu pięciu kart, które odpowiadają pięciu dokumentom potrzebnym do uzyskania pozwolenia na budowę. Później rozpoczyna się druga część gry.
– Na środku leży kolejna talia kart, która jest podzielona na siedem etapów, każdy odpowiada kolejnym etapom budowy, czyli na przykład: roboty przygotowawcze, roboty ziemne czy roboty fundamentowe. Każdy etap rozgrywa się po kolei – wyjaśnia Aleksandra Daczyszyn. – Obok talii kart znajduje się plansza z informacjami dodatkowymi. Przedstawiliśmy tam, jak ma wyglądać planowana inwestycja, jej rzut, przekrój, wymiary. Po drugiej strony planszy umieściliśmy tabelki z cenami, które mogą się przydać podczas gry, jak na przykład koszt wynajmu barakowozu czy koszt wywozu urobku. Są to dane dodatkowe, które mogą pomóc w podjęciu decyzji – tłumaczy.
Gracze mają również do dyspozycji książeczkę z instrukcją oraz z wyjaśnieniami do każdego z pojawiających się na kartach pytań. – Gdyby cokolwiek było niejasne, bądź ktoś byłby ciekawy, dlaczego w danym przypadku taka, a nie inna odpowiedź jest punktowana, może znaleźć odpowiedź właśnie w tej książeczce – dodaje studentka.
Gra skierowana jest przede wszystkim do studentów budownictwa, architektury i kierunków pokrewnych, ale nawet osoby niemające na co dzień do czynienia z arkanami procesu inwestycyjnego, będą się przy niej dobrze bawić.
Jest to bowiem świetna forma sprawdzenia swojej wiedzy oraz nauczenia się czegoś nowego. Na kartach do gry znajdują się zarówno pytania ogólne, ale i też te bardziej szczegółowe, nad którymi niejeden z graczy będzie się musiał chwilę zastanowić.
Po wydaniu pierwszego egzemplarza testowego twórcy gry chcą, aby gra trafiła do większego grona odbiorców, a więc już teraz rozpoczynają kolejny etap prac. W planach jest wydanie gry na szerszą skalę tak, aby inny studenci (również z innych uczelni) mogli skorzystać z niej i poszerzać swoją wiedzę z zakresu budownictwa.
Gra została opracowana pod patronatem Politechniki Wrocławskiej oraz Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego przez zespół w składzie: Aleksandra Daczyszyn, Nikola Jakubowska, Sylwia Łuczyńska, Mateusz Psiuk, Maciej Stan, Małgorzata Zielińska, pod nadzorem opiekunów KN MMB: dr. inż. Marka Sawickiego i dr. inż. Mariusza Szóstaka.
Koło Naukowe „Młodzi Menadżerowie Budownictwa” działa na PWr od 2010 r. Jego główne zadania to m.in. wykorzystanie wiedzy zdobytej na zajęciach do pogłębiania problemów metod projektowania i realizacji budowy obiektów budowlanych, zdobywanie wiedzy z zakresu kosztorysowania oraz zarządzania w budownictwie i organizacja szkoleń z programów do kosztorysowania i planowania budów.
mic
fot. Mateusz Górski
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »