TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Wyjątkowy rajd Dużych Fiatów i debaty o przyszłości samochodów spalinowych

Data: 16.06.2023 Kategoria: Wydział Mechaniczny

Bicie rekordu prędkości Polskiego Fiata (fot. Irena Komar)

Mija 50 lat od ustanowienia światowych rekordów prędkości fiatem 125p w jeździe długodystansowej. W ten weekend 150 Dużych Fiatów z całej Europy wystartuje w rajdzie będącym częścią obchodów jubileuszu wydarzeń z 1973 r. Wręczenie nagród dla zwycięzców rajdu oraz rozmowy z kierowcami, którzy ustanowili niepobite do dzisiaj rekordy, w niedzielę na Politechnice Wrocławskiej. A od poniedziałku ponad 200 ekspertów od motoryzacji będzie debatować o przyszłości silników spalinowych.

W czerwcu 1973 r. na niewielkim odcinku autostrady A4 pod Wrocławiem, po kilkunastu dniach jazdy non-stop, Polski Fiat ustanowił nowe światowe rekordy prędkości na dystansach 25 tys. km, 25 tys. mil i 50 tys. km.

Bicie rekordu (fot. Irena Komar)Prowadzony przez Sobiesława Zasadę, Andrzeja Jaroszewicza, Roberta Muchę, Marka Varisellę, Andrzeja Dobrzańskiego, Ryszarda Nowickiego i Andrzeja Aromińskiego pobił dotychczasowe wyniki innych światowych producentów.

W 50. rocznicę tego wydarzenia z Kątów Wrocławskich do Zamku Topacz wyruszy 150 załóg z kilku krajów Europy w ramach 1. Rajdu Rekordów Polskiego Fiata. Wystartują w nim kierowcy z Austrii, Luksemburga, Niemiec, Polski, Słowacji i Węgier (co czwarty egzemplarz Fiata 125p z niemal półtoramilionowej produkcji trafiał na eksport i cieszył się sporym powodzeniem). Rajd ma charakter turystyczny i będzie odbywać się w otwartym ruchu drogowym.

W niedzielę Fiaty 125p zaparkują w kampusie Politechniki Wrocławskiej. W Strefie Kultury Studenckiej uhonorowani zostaną zwycięzcy rajdu. Zaplanowano także debatę z Sobiesławem Zasadą, Robertem Muchą, Andrzejem Jaroszewiczem i Andrzejem Aromińskim, wykład prof. Lecha Sitnika na temat eksploatacji pojazdów samochodowych (skumulowane zużycie paliwa oraz perspektywy rozwoju napędów pojazdów samochodowych), pokaz filmu „Ballada o Fiacie i siedmiu wspaniałych” i odsłonięcie rzeźby „Polskiego Fiata w Walce o Rekord”.

Bicie rekordu Polskiego FiataWydarzenie jest otwarte. Szczegółowy program na stronie rekordfiata.org. Organizują je wspólnie Polski Związek Motorowy we Wrocławiu, Politechnika Wrocławska i Fundacja Otwartego Muzeum Techniki przy wsparciu Automobilklubu Wrocław i FSO Autoklubu. Sponsorami wydarzenia są firmy Textar i Stomil Poznań.

Quo Vadis, silniku spalinowy

Natomiast w poniedziałek na uczelni rusza trzydniowy X Międzynarodowy Kongres Silników Spalinowych, organizowany przez Polskie Towarzystwo Naukowe Silników Spalinowych we współpracy z Katedrą Inżynierii Pojazdów Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej.

Weźmie w nim udział ponad 200 naukowców, przedstawicieli przemysłu i prywatnych instytutów badawczych. Kongres jest najważniejszą międzynarodową konferencją naukową dotyczącą problemów motoryzacyjnych, układów napędowych pojazdów i maszyn roboczych, paliw oraz napędów alternatywnych i elektrycznych, odbywającą się w Polsce. Wśród prelegentów będą wybitni eksperci w tej dziedzinie z krajów Unii Europejskiej, USA i Japonii.

- Od 2035 roku na terenie Unii Europejskiej samochody nie będą mogły być już wyposażone w silniki spalinowe. Nie oznacza to jednak, że na całym świecie odejdziemy od takich silników. Jednocześnie trwają intensywne prace nad m.in. rozwiązaniami hybrydowymi czy nowymi paliwami opartymi o węglowodory syntetyczne. Jaka przyszłość czeka więc silniki spalinowe? To dobry moment, by o tym porozmawiać – podkreślają dr hab. inż. Zbigniew Sroka, prof. uczelni i dr hab. inż. Anna Janicka, prof. uczelni z Katedry Inżynierii Pojazdów.

kampaniapwr_2023_baner_750_x100_2.jpg

W programie wydarzenia (organizowanego w języku polskim i angielskim) są m.in. debata „Quo Vadis Combustion Engine”, dyskusje plenarne i liczne sesje techniczne oraz wystąpienia prezesa międzynarodowego stowarzyszenia SAE Europe Society of (Automotive Engineers) i przewodniczącego stowarzyszenia IASTEC (The International Association of Sustainable Drivetrain and Vehicle Technology Research). Szczegółowy harmonogram na stronie kongres.ptnss.pl.

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję