TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Wirtualne laboratoria dla studentów W7

Wirtualne laboratorium - grafika

Wydział Inżynierii Środowiska przygotowuje wirtualne centrum szkoleniowe, w którym na studentów będą czekać zadania wspierające edukację przyszłych inżynierów. Projekt powstaje we współpracy z Sekcją ds. E-learningu.

Twórcy aplikacji - zdjęcie– Na kierunku inżynieria środowiska przychodzi moment, gdy na zajęciach ze studentami zaczynamy omawiać instalacje, systemy czy obiekty inżynierskie, których nie możemy odwiedzić czy pokazać im w rzeczywistości. Są to na przykład obiekty o znaczeniu strategicznym lub niedostępne czy wręcz niebezpieczne podczas działania. Może to być przelew burzowy, wnętrze kotła ciepłowniczego czy komora ciepłownicza – opowiada dr inż. Piotr Jadwiszczak, prodziekan ds. finansowych i organizacyjnych na Wydziale Inżynierii Środowiska. –  Dzięki wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości (VR) studenci mogą mieć te wszystkie obiekty dosłownie na wyciągniecie ręki. Umiejętne zastosowanie tej technologii może wzbogacić dydaktykę i być atrakcyjne dla młodych ludzi, ale kluczowa jest tutaj poprawność merytoryczna scenariuszy edukacyjnych i zadań stawianych przed studentami– podkreśla.

Wspólnie z Sekcją ds. E-Learningu Działu Informatyzacji władze wydziału zdecydowały więc o rozpoczęciu pilotażowego projektu tworzenia autorskich scenariuszy edukacji inżynierskiej w środowisku wirtualnej rzeczywistości.

– Tworząc scenariusze VR od podstaw zapewniamy poprawność merytoryczną zadań, dostosowując je do obowiązujących przepisów i norm. Tworzymy wirtualne światy, które w bardzo dobry sposób oddają rzeczywistości środowiska i warunków pracy przyszłych absolwentów inżynierii środowiska – podkreśla Jarosław Krysiak z Sekcji ds. E-learningu. – Docelowo z opracowanej przez nas aplikacji będzie można korzystać na każdym urządzeniu posiadającym akcelerometr, ale pełną imersję osiągnie się, wykorzystując oczywiście sprzęt do wirtualnej rzeczywistości – dodaje.

Trzy scenariusze

Twórcy aplikacji - zdjęciePierwszy projekt Centrum Szkoleniowego VR Wydziału Inżynierii Środowiska dotyczy systemów zaopatrzenia budynków w wodę wodociągową i związanych z tym wymagań technicznych, prawnych oraz rozliczania zużycia wody. Po założeniu gogli VR, włożeniu kontrolerów na dłonie i uruchomieniu programu użytkownik przenosi się do wirtualnego laboratorium, gdzie czekają na niego trzy scenariusze o rosnącym stopniu trudności.

Pierwszy z nich ma formę instruktażu i jest skierowany do osób, które z tym tematem spotykają się po raz pierwszy. Narrator wyjaśnia wszystkie kluczowe zagadnienia, a na koniec można spróbować rozwiązać test sprawdzający z budowy układu wodomierzowego. Jest to doskonała forma samokształcenia studentów i uzupełnienie szczególnie dla zadań projektowych w czasie studiów. Kolejny scenariusz jest już w pełni zadaniowy. Użytkownicy układają w nich wszystkie elementy zestawu wodomierzowego w wymaganej prawem i przepisami kolejności tak, żeby zapewnić poprawność dostawy wody i rozliczeń konsumenta.

W trzecim, najtrudniejszym scenariuszu studenci sami muszą zbudować układ, dobierając rodzaj i średnicę armatury na podstawie dostępnych danych o zapotrzebowaniu wody. Co ważne, system za każdym razem podaje inne parametry i dane obliczeniowe, dlatego każde podejście będzie nieco inne. Po zakończeniu ćwiczenia algorytm ocenia poprawność wykonania zadania w formie protokołu odbioru robót – czyli jak w rzeczywistości. System wyświetli procent poprawnego wykonania zadania, ale nie wskaże, w którym miejscu został popełniony błąd – do tego użytkownik musi dojść samodzielnie.

– Wirtualna rzeczywistość sprawdza się w wypadku takich zadań fantastycznie. Naprawdę możemy poczuć, że projektujemy i montujemy wszystkie elementy i poprawne rozwiązanie ćwiczenia daje dużą satysfakcję – zaznacza dr Jadwiszczak. – Postaraliśmy się o to, żeby pomieszczenia były jak najbardziej podobne do tych, z którymi przyszli inżynierowie spotkają się w swojej pracy. Żeby ich wyposażenie było zgodne z wymogami prawa, co również jest elementem edukacji inżynierskiej. Są więc kratki wentylacyjne, przewody innych instalacji, pierścienie uszczelniające czy kratki spustowe w podłodze. Dodatkowo wykonywaniu czynności towarzyszą naturalne dźwięki otoczenia pomieszczeń technicznych. Bez zastosowania VR nie bylibyśmy w stanie stworzyć tak dobrej symulacji środowiska pracy – dodaje.

Dużą zaletą programu jest możliwość uruchomienia dowolnej liczby stanowisk jednocześnie, co pozwala na zaangażowanie w zajęcia wszystkich studentów biorących udział w kursie.

Wirtualne laboratorium - zdjęcie

To dopiero początek

Pierwsze prace nad programem rozpoczęły się w listopadzie 2024 r., a za jego kodowanie odpowiadał Bartosz Barbarzak z Sekcji ds. E-learningu, absolwent Politechniki Wrocławskiej. Podkreśla on, że tworzenie środowiska VR różni się od pracy nad tradycyjnymi aplikacjami, np. grami, choć w obu przypadkach wykorzystywany jest dokładnie ten sam silnik.

– Praca w środowisku VR ma swoje zasady, których trzeba przestrzegać, bo inaczej może się pojawić sporo problemów, które trudno później rozwiązać – wyjaśnia. – Teraz, gdy mamy gotowy szkielet całej aplikacji, prace nad kolejnymi scenariuszami będą trwały o wiele krócej – dodaje.

Testy programu będą prowadzone do wakacji i jeśli zakończą się pozytywnie, to od października z wirtualnego laboratorium będą już mogli korzystać studenci Wydziału Inżynierii Środowiska. Nie jest także wykluczone, że w przyszłości powstaną scenariusze międzywydziałowe, łączące np. wyzwania z takich kierunków jak budownictwo, architektura, inżynieria środowiska czy górnictwo i geologia.

– Chcielibyśmy też wyjść z tym projektem poza uczelnię. Jako wydział współpracujemy ze szkołami średnimi, które już mają laboratoria VR, ale korzystają z komercyjnych i niedoskonałych produktów. Nasza aplikacja jest na bardzo wysokim poziomie merytorycznym i technicznym, dlaczego więc nie udostępnić jej wszystkim, którzy w przyszłości myślą o studiach na Politechnice Wrocławskiej – mówi dr Jadwiszczak.

W założeniu aplikacja będzie systematycznie aktualizowana (np. wraz ze zmieniającymi się przepisami czy rozwojem technologii). Dzięki temu projektowi będziemy mogli to robić sami i szybko. Sekcja ds. E-learningu stara się również o dodatkowe środki na rozbudowę stanowisk do projektowania programów VR.

newsletter_2023_14.jpg

Utworzenie pierwszego na Politechnice Wrocławskiej stanowiska do projektowania programów VR w Sekcji ds. E-Learningu było możliwe dzięki projektowi „Cyberbezpieczeństwo dla gospodarki przyszłości” realizowanemu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój III.

mic

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2025

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję