TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 10.03.2023 Kategoria: nagrody/odznaczenia/medale, popularyzacja nauki, Wydział Inżynierii Środowiska
Politechniczna pasieka, której życie możemy śledzić 24 godziny na dobę, cieszy się sporym zainteresowaniem internautów. Działania edukacyjne i popularyzatorskie związane z Ulopolis zyskały też uznanie w oczach jury ogólnopolskiego konkursu Genius Universitatis. Projekt zdobył pierwsze miejsce w kategorii Genius Ad. Możemy także pochwalić się wyróżnieniem za event wspierający rekrutację – grę terenową PWr Challenge.
Genius Ad jest kategorią, w której nagradzane są niestandardowe działania promocyjne polskich uczelni. Jedną z ośmiu w konkursie Genius Universitatis organizowanym przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy”.
Zgłoszenia oceniają w nim specjaliści z branży marketingu i reklamy – m.in. Katarzyna Dragović, założycielka Szkoły Mistrzów Reklamy, Jacek Szlak, redaktor naczelny serwisu Marketing przy Kawie, Ewa Opach, dyrektor IAB Polska czy Rafał Drzewiecki, kierujący marketingiem w Europie Środkowej w serwisie TikTok.
W tegorocznej – XI – edycji Genius Universitatis swoje kandydatury zgłosiło 35 uczelni i wydziałów uczelni z całej Polski. Nadsyłały zgłoszenia reklam prasowych i eventów wspierających rekrutację, kampanii w mediach społecznościowych, content marketingu, rekrutacyjnego serwisu internetowego, wideo online, gadżetów promocyjnych i działań niestandardowych.
Za najlepszą niestandardową inicjatywę uczelnianą w minionym roku uznano nasze Ulopolis. To projekt naukowy, ale z dużym naciskiem na działania edukacyjne i popularyzatorskie.
Odpowiadają za niego dr hab. Andrzej Szczurek, prof. uczelni i dr hab. inż. Monika Maciejewska, prof. uczelni z Wydziału Inżynierii Środowiska, we współpracy z fundacją Ambasada Pszczół i Wrocławskim Centrum Sieciowo-Superkomputerowym.
Na dachu budynku w kampusie Politechniki Wrocławskiej stanęły trzy ule wyposażone w system urządzeń pomiarowych – dzięki którym naukowcy z Wydziału Inżynierii Środowiska pracują nad nowymi strategiami pozwalającymi walczyć ze zmniejszaniem się populacji pszczół.
Jednocześnie badacze poświęcają dużo energii na edukowanie i popularyzowanie wiedzy m.in. o pszczołach, nowoczesnym pszczelarstwie czy technologiach je wspierających.
Dlatego Ulopolis pozwala m.in. na podglądanie życia pszczół 24 godziny na dobę. Na stronie projektu można śledzić obraz z sześciu kamer zainstalowanych wewnątrz i na zewnątrz uli. Wybrane fragmenty nagrań są też umieszczane jako osobne kilkudziesięciosekundowe wideo i opatrywane kilkoma zdaniami wyjaśnienia. Internauci znajdują tam więc m.in. film z narodzinami pszczoły, pszczelim tańcem czy miodobraniem. Zobaczymy też, jak młoda pszczoła wygryza się z komórki plastra, dzielne strażniczki bronią ula przed osą, a po upalnym letnim dniu pasiaste owady chłodzą się na zewnątrz swojego domu.
Dla ciekawskich są też na bieżąco uzupełniane wyniki z pomiarów temperatury, wilgotności czy zanieczyszczeń w powietrzu. A najmłodsi znajdą tam „okołopszczele” gry, zabawy i krzyżówki.
Częścią Ulopolis jest również wielka całoroczna rabata z różnymi gatunkami roślin, które dla zapylaczy są źródłem pyłku i nektaru. Tworzy ją 38 gatunków bylin i kilka ozdobnych traw. Rabata ma nie tylko służyć pszczołom, ale także zwracać uwagę na problem doboru szaty roślinnej w środowisku miejskim. Władze miast decydują się bowiem często na sadzenie roślin, które nie są pożyteczne dla owadów, a spełniają jedynie funkcje dekoracyjne. Twórcy Ulopolis chcą pokazać, że wśród roślin miododajnych znajdują się takie gatunki, które spełniają zarówno funkcje ozdobne, jak i użytkowe.
Działania edukacyjne naukowców – wspierane przez działania promocyjne ze strony Działu Informacji i Promocji – przynoszą spore zainteresowanie pszczołami i ich badaniem. Do tej pory strona Ulopolis zaliczyła prawie 50 tys. odwiedzin, a o jej istnieniu (i badaniach naukowców) informowały też ogólnopolskie i lokalne media.
– Skala zainteresowania Ulopolis bardzo nas zaskoczyła, a jednocześnie ogromnie nas cieszy – podkreśla prof. Szczurek. – Kiedy zaczęliśmy swoje działania, pytaliśmy – zwłaszcza młodzież – jakie jest ich pierwsze skojarzenie z pszczołą. Spodziewaliśmy się takich słów jak „miód” czy „ul”. Tymczasem najczęściej padało „użądlenie”. To niepokojący problem. Chcemy zmienić takie myślenie, bo nie możemy traktować zapylaczy jako wrogów. W końcu są związane z aż 75 proc. produkcji żywności. Musimy je wspierać i tworzyć dla nich jak najlepsze warunki, by nie wymierały.
Więcej informacji na temat Ulopolis na stronie projektu oraz w zgłoszeniu do konkursu.
Jako uczelnia możemy się też pochwalić wyróżnieniem za event wspierający rekrutację. Jury doceniło w ten sposób naszą ubiegłoroczną, czerwcową grę terenową PWr Challenge. W jej organizację zaangażowane były wszystkie wydziały uczelni oraz wiele kół naukowych i organizacji studenckich. Za logistykę odpowiadał Dział Informacji i Promocji.
Uczestnicy zabawy – uczniowie z dolnośląskich szkół średnich – mieli do wykonania trzynaście różnorodnych zadań i nietypowych wyzwań – takich jak m.in. sterowanie ręką robota stemplującego, budowanie z patyczków mostu Leonarda da Vinci, rozpoznawanie wydrukowanych na drukarkach 3D kości, krzyżówka chemiczna, badanie temperatury kamerą termowizyjną czy łamigłówki matematyczne.
W grze wzięło udział 14 zespołów (3-5-osobowych). Nagrodą było m.in. zwiedzanie superkomputera BEM, przejażdżka symulatorem ciężarówki, pokaz piorunów w laboratorium czy zestaw gadżetów uczelnianych.
Gdy reprezentanci klas zmagali się z wyzwaniami gry terenowej, pozostali uczniowie i nauczyciele uczestniczyli w wykładach popularnonaukowych (m.in. o mierzeniu odległości w Nowym Jorku i w dżungli czy magnetycznej lewitacji) i pokazie informatycznym (praktyczne haki na cyberataki), próbowali sił na ergometrze wioślarskim czy rozwiązywali zagadki językowe.
– Zależało nam na tym, żeby po pandemii i długim okresie nauki zdalnej zorganizować wydarzenie, w którym uczniowie będą mieli okazję „dotknąć” nauki na żywo. Chcieliśmy pokazać młodzieży uczelnię z nieco innej strony, a także włączyć do organizacji wydarzenia studentów z wszystkich wydziałów – opowiada Iwona Szajner, kierująca sekcją promocji w dziale. – Wydarzenie spotkało się z ogromnym zainteresowaniem wśród szkół średnich z Dolnego Śląska. Chęć udziału zgłosiło aż 20 placówek. W sumie przez kampus przewinęło się tego dnia ponad 500 osób ze szkół z: Wrocławia, Brzegu Dolnego, Długołęki, Wałbrzycha, Sycowa, Złotoryi i Świdnicy. Pytaniem, które słyszeliśmy najczęściej, było: „Czy w przyszłym roku też możemy się zgłosić?”. Już teraz mogę zaprosić na drugą edycję PWr Challenge. Widzimy się w czerwcu.
Więcej informacji na temat konkursu Genius Univeristatis na stronie inicjatywy. Nagrody wręczono podczas XXXIX Międzynarodowego Salonu Edukacyjnego 2023 w Warszawie.
Lucyna Róg
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »