TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Sztuczna inteligencja i edukacja – co przyniesie przyszłość?

Data: 06.09.2024 Kategoria: aktualności ogólne, nauka/badania/innowacje

Zdjęcie ilustracyjne

W czwartek, 5 września, w Karpaczu zakończyło się 33. Forum Ekonomiczne. W tym jednym z najważniejszym wydarzeń na styku polityki, nauki i biznesu uczestniczył prof. Arkadiusz Wójs, rektor Politechniki Wrocławskiej, który m.in. wziął udział w debatach poświęconych przyszłości sztucznej inteligencji i edukacji. 

Forum Ekonomiczne w Karpaczu to cykliczne wydarzenia, w trakcie którego politycy, naukowcy, przedsiębiorcy i liderzy z całego świata spotykają się, aby dyskutować o najważniejszych wyzwaniach współczesności.  

W trakcie trzech dni odbyło się ponad 500 wydarzeń, w których uczestniczyło w sumie ponad 6 000 gości. Hasłem przewodnim tegorocznego spotkania było „Czas nowych liderów: razem kształtując przyszłość”.  

Wyzwania dla Polski i Europy 

Pierwszego dnia forum prof. Arkadiusz Wójs został zaproszony do udziału w debacie o sztucznej inteligencji, którą organizował Uniwersytet Warszawski

O strategiach i wyzwaniach, z jakimi Europa musi radzić sobie w tym strategicznym obszarze, rozmawiał wspólnie z prof. Alojzym Z. Nowakiem, rektorem Uniwersytetu Warszawskiego, prof. Jerzym Lisem, rektorem Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie, prof. Andrzejem Szaratą, rektorem Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki oraz dr. inż. Jarosławem Homym, zastępcą dyrektora Centrum Cyberbezpieczeństwa na Politechnice Śląskiej. Cały panel poprowadziła Grażyna Żebrowska. 

Uczestnicy debaty wymieli poglądy i strategie na temat przyszłości AI w Polsce i Europie, zgadzając się przy tym, że rozwój sztucznej inteligencji to nie tylko wyzwanie, ale przede wszystkim ogromna szansa dla całego kontynentu. 

Zdjęcie ilustracyjne

Prof. Arkadiusz Wójs zwrócił uwagę m.in. na kwestie doktorantów prowadzących badania z zakresu AI, podkreślając też, że na Politechnice Wrocławskiej zbudowaliśmy największy pod kątem liczby doktoratów, studentów i wykładowców w kraju wydział (Wydział Informatyki i Telekomunikacji) zajmujący się tą tematyką. 

Dodatkowo wskazał też na kolejne wyzwania związane z kształceniem i utrzymaniem kadry akademickiej. – Trudno jest zwiększać liczbę doktorantów, stypendia nie są zachęcające, a rynek przecież potrzebuje świetnie wykształconych studentów, dlatego tutaj potrzebne są zmiany – mówił prof. Arkadiusz Wójs. 

Pokolenie liderów a studia 

Kolejnym kluczowym tematem poruszonym podczas forum była kwestia zmieniającej się roli edukacji w kształtowaniu młodych liderów. Z inicjatywy przedstawicieli Wrocławia dyskutowano o tym drugiego dnia forum podczas panelu „Czy nowe pokolenie liderów znajdzie czas na pięcioletnie studia?”

W debacie prowadzonej przez Tomasza Janosia, dyrektora Biura ds. Współpracy z Uczelniami Wyższymi Urzędu Miejskiego Wrocławia, udział wzięli: prof. Arkadiusz Wójs, prof. Bogumiła Kaniewska, rektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, prof. Socrates Karidis, Pro-Vice-Chancellor and CEO Uniwersytet w Coventry, Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia oraz Maria Mrówczyńska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. 

Zdjęcie grupowe uczestników debaty

Wrocław jako miasto akademickie zwraca uwagę na potrzebę dostosowania systemu edukacyjnego do oczekiwań młodego pokolenia, które coraz częściej rezygnuje z tradycyjnych pięcioletnich studiów  

Według najnowszych badań rozpoczęcie studiów planuje niewiele ponad połowa maturzystów w Polsce, a jeszcze klika lat temu taką chęć wyrażało 95 procent z nich. Ubywa też osób zamierzających kontynuowanie nauki na studiach II stopnia. To sprawia, że przed wrocławskimi uczelniami oraz całym systemem edukacji pojawiają się nowe wymagania. 

Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia zasugerował, że uczelnie powinny oferować kierunki pod konkretne branże, a nawet pod konkretnego pracodawcę, jako przykład pokazując firmę Intel. 

Z kolei prof. Arkadiusz Wójs stwierdził, że rolą uczelni jest nie tylko edukacja, ale również rozwój nauki, dlatego trzeba wspomóc naukowców, którzy często mają za mało czasu na prowadzenie istotnych badań. Według rektora Politechniki Wrocławskiej odpowiedzi na zmieniające się potrzeby młodych ludzi należy szukać w uelastycznieniu podejścia uczelni.  

–  Widzimy, że młodzi nie chcą, aby studia magisterskie były prostym przedłużeniem studiów licencjackich. Chcą badań, poszerzania horyzontów, kontaktów międzynarodowych – mówił prof. Arkadiusz Wójs. I dodał, że mniejsza liczba chętnych na studia II stopnia, to też mniej doktorantów w przyszłości. – A bez tej silnej i licznej grupy na uczelni nie można liczyć na sukcesy naukowe w przyszłości. 

Mat. Forum Ekonomiczne w Karpaczu/Uniwersytet Warszawski/portal Wroclaw.pl 

Autorem zdjęć z Forum AIjest Mirosław Kaźmierczak (Uniwersytet Warszawski). Autorem zdjęć z debaty o pokoleniu liderów jest Marek Księżarek (wroclaw.pl).

newsletter

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję