TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 06.07.2021 Kategoria: aktualności ogólne
PWr razem z Siecią Badawczą Łukasiewicz i firmą Marigold pracuje nad zwiększeniem odporności układów podwozia pojazdów terenowych i specjalnych na obciążenia wynikające z ciężkich warunków pracy wynikających z jazdy po bezdrożach.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wraz z konsorcjum ŁUKASIEWICZ – PIMOT, Marigold.Mariusz Tarka oraz Politechniką Wrocławską podpisały umowę o dofinansowanie kwotą ponad 5 mln zł projektu „Zastosowanie nowoczesnych technologii materiałowych w podniesieniu właściwości mechanicznych i odporności trakcyjnej układu zawieszenia pojazdów terenowych”. Projekt realizowany jest w ramach programu na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa „Rozwój nowoczesnych, przełomowych technologii służących bezpieczeństwu i obronności państwa” pod kryptonimem „SZAFIR”.
W ramach projektu zostaną opracowane technologie, które zapewnią zmniejszenie poziomu obciążeń dynamicznych oraz zwiększenie wytrzymałości elementów zawieszenia i układu napędowego terenowych pojazdów wieloosiowych. Projekt obejmuje badania materiałów konstrukcyjnych oraz prace konstrukcyjne. Zastosowanie w praktyce planowanych rezultatów zapewni zwiększenie niezawodności wieloosiowych pojazdów terenowych m.in. budowlanych, wojskowych oraz rolniczych. Czas trwania projektu wynosi 30 miesięcy.
- Tematyka projektu jest odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby i problemy zaobserwowane podczas eksploatacji terenowych, wieloosiowych pojazdów ciężarowych. Stosowane aktualnie komponenty układu zawieszenia, charakteryzują się niewystarczającą trwałością w terenie. W ramach realizacji projektu przebadane zostaną nowe rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe, a uzyskane wyniki stanowić będą podstawę do opracowania nowych wyrobów o zwiększonej trwałości. Poprzez udział w projekcie przyczyniamy się do rozwoju i doskonalenia krajowej myśli technicznej – mówi dr hab. inż. Witold Luty, dyrektor Łukasiewicz – PIMOT.
- Naszym celem jest zwiększenie trwałości układów zawieszenia, poprzez zastosowanie nowoczesnych technik wytwarzania do produkcji resorów - mówi dr hab. inż. Artur Iluk z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej. - Chcemy też poprawić niezawodność pojazdów używanych przez polską armię, poprzez zastosowanie nowego typu zawieszenia opartego na naszych patentach i wynikach badań. Pojazdy wojskowe wyposażone w takie zawieszenia będą w stanie pokonywać przeszkody terenowe z większą prędkością przy mniejszym zużyciu elementów zawieszenia. Takie działania doskonale wpisują się w strategiczne cele związane z bezpieczeństwem transportu i zapewnieniem bezpieczeństwa kraju, zgodnie ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Efektem projektu ma być rozpoczęcie w Polsce produkcji nowoczesnych układów zawieszenia, które teraz są w dużej części importowane. Umożliwi to zwiększenie procentowego udziału części zaprojektowanych i produkowanych w Polsce, w odniesieniu do całkowitej wartości produkowanych pojazdów oraz wytworzy nowe miejsca pracy w kraju.
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »