TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Stypendia Ministra KiDN dla badaczek z W1

Połączone zdjęcie obu laureatek konkursu

Dwie nasze badaczki z Wydziału Architektury zostały laureatkami konkursu o stypendia twórcze oraz stypendia z zakresu upowszechniania kultury. Na swoje projekty dr hab. inż. arch. Marta Rusnak i doktorantka Agata Woźniczka otrzymały roczne stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN) w wysokości 5 tys. zł miesięcznie.

Stypendia ministerialne przyznawane są osobom zajmującym się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami. Wsparcie na realizację określonego przedsięwzięcia w dwóch konkursowych kategoriach otrzymały łącznie 292 osoby. W gronie laureatów i laureatek znalazły się dwie badaczki z Wydziału Architektury PWr: dr hab. inż. arch. Marta Rusnak i doktorantka Agata Woźniczka.

Jak zobaczyć zabytki na nowo

Stypendium na przedsięwzięcie związane z upowszechnianiem kultury w dziedzinie zarządzanie kulturą i wspieranie rozwoju kadr dr hab. inż. arch. Marta Rusnak otrzymała na „Eksperymentarium anastylozy”.

Zdjęcie dr Marty Rusnak na tle katedry w UlmDziś często ciężko sobie wyobrazić, jak wyglądałby zabytek odtworzony z fragmentów odnalezionych na stanowisku archeologicznym. Nawet ponownie złożone fragmenty w muzeach czy na wykopaliskach bywają trudne w odbiorze, zwłaszcza dla zwykłych ludzi. Dzięki nowoczesnym technologiom, takim jak eye-tracking, skanowanie i druk 3D, badaczka z W1, wraz ze swoim zespołem, zbada estetykę uzupełnień i ich wpływ na widzów.

– Anastyloza to ponowne zestawienie obiektu z istniejących elementów – wyjaśnia dr hab. inż. arch. Marta Rusnak, która swoimi działaniami chce ułatwiać dialog pomiędzy odbiorcami i ekspertami z zakresu ochrony zabytków.  – Wierzę, że mój pomysł stanie się początkiem zrównoważonego społecznie projektowania, którego najważniejsze aspekty to wytyczne konserwatorskie i atrakcyjność wizualna – dodaje.

Wyróżniony przez ministerstwo projekt naszej badaczki ma trzy kluczowe cele. – To popularyzacja wiedzy o konserwacji zabytków, rozwój narzędzi edukacyjnych i badawczych, takich jak „puzzle” muzealno-konserwatorskie oraz przeprowadzenie badań wstępnych, jako fundament dla większego projektu wyjaśnia laureatka z W1.  Takie „puzzle” 3D przydadzą się np. przy prowadzeniu zajęć dla dzieci i młodzieży, ale też urozmaicą zajęcia o tematyce konserwatorskiej dla studentów i studentek architektury, a także pomogą przy organizacji kolejnych interdyscyplinarnych warsztatów na uczelni.

​Dr hab. inż. arch. Marta Rusnak pracuje w Katedrze Konserwacji Architektury i Rewaloryzacji Krajobrazu Kulturowego Wydziału Architektury. Ma za sobą praktykę projektową w Irlandii, staż naukowy na Politechnice Warszawskiej oraz Uniwersytecie w Ulm. Specjalizuje się w projektowaniu architektonicznym, inwentaryzacji konserwatorskiej, muzealnictwie, optometrią, modelowaniem numerycznym i eyetrackingiem. Na PWr stworzyła i kieruje interdyscyplinarnym laboratorium okulograficznym Let's Go. Jest laureatką m.in. Lwa Politechniki Wrocławskiej, grantu Miniatura Narodowego Centrum Nauki i Nagrody Naukowej im. D. Smoleńskiego.

Aktualizacja ważnego podręcznika

Drugą laureatką z Politechniki Wrocławskiej jest doktorantka Agata Woźniczka. Stypendium twórcze w dziedzinie sztuki wizualne przyznano jej na projekt „Aneks hydroplanistyczny. W dialogu z Kazimierzem Wejchertem".  To dodatek do „Elementów kompozycji urbanistycznej” z 1974 r., podręcznika akademickiego dla studentów architektury, którego autorem jest Kazimierz Wejchert  wyjaśnia Agata Woźniczka.

Zdjęcie Agaty WoźniczkiProjektant w przystępny sposób omawia w nim elementy kompozycji urbanistycznej. W elementarzu brakuje jednak zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz nową funkcją przestrzeni publicznych  łagodzeniem skutków zmian klimatu.

– Podręcznik potrzebował aktualizacji, dlatego w swoim projekcie stypendialnym założyłam opracowanie aneksu do podręcznika wyjaśnia laureatka z W1.  Chcę w nim połączyć polską historię projektowania urbanistycznego z dobrymi praktykami współczesności, a także ponowne zwrócić uwagę na zasady, które powinny projektowaniu przewodzić.

Aneks zostanie poświęcony „hydroplanistyce”, czyli wprowadzaniu, przechowywaniu i odprowadzaniu wody z terenów publicznych. Dla kolejnych elementów kompozycji urbanistycznej Wejcherta, w aneksie znajdą się propozycje uzupełnienia ich o zróżnicowane obiekty wodne.  Do pomysłu na stworzenie aneksu zainspirowały mnie badania, które prowadzę do pracy doktorskiej. Analizuję w nich współczesne przestrzenie publiczne oraz towarzyszące ich realizacji nowe postulaty ekologiczne, etyczne i społeczne – tłumaczy laureatka stypendium.

Agata Woźniczka jest doktorantką w Szkole Doktorskiej PWr oraz współprowadzi pracownię projektową BudCud, która obecnie pracuje m.in.: nad aranżacją przestrzeni edukacyjnej Muzeum Architektury we Wrocławiu.

newsletter

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję