TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Student lotnictwa i kosmonautyki z nagrodą w konkursie PLL LOT

Gala nagród

Seweryn Pola, absolwent lotnictwa i kosmonautyki na studiach inżynierskich zdobył trzecią nagrodę w konkursie Polskich Linii Lotniczych LOT na najlepsze prace dyplomowe. Do konkursu zgłoszono 61 prac z całej Polski.

Konkurs ma promować wiedzę o lotnictwie wśród studentów i kształtować ich świadomość na temat roli tej dziedziny w rozwoju nowoczesnych technologii oraz wpływie na życie codzienne. Ma także zachęcać młodych ludzi do łączenia swojej pasji z naukowym podejściem, motywując ich do dalszego rozwoju zawodowego i poszukiwania nowych wyzwań w obszarze nauki i techniki.

Na tegoroczną edycję nadesłano 61 prac z całej Polski. Musiały dotyczyć zagadnień w obrębie tematyki: Współczesna linia lotnicza: wyzwania, perspektywy, rozwój z punktu widzenia operacyjnego, handlowego, finansowego oraz w zakresie ESG.

Jury oceniało oryginalność i stopień trudności podejmowanej tematyki, zbieżność treści z tematyką lotniczą, trafność i poprawność zastosowanych metod badawczych, poziom merytoryczny pracy oraz jakość przeprowadzonych badań.

Dla kapituły istotna była też aktualność podejmowanej tematyki oraz możliwość zastosowania wyników pracy w praktyce biznesowej. Uwagę zwracano także na innowacyjność rozwiązań i ich potencjał do poprawy efektywności w wielu obszarach branży lotniczej.

newsletter

Laureatów wybrano w trzech kategoriach – studiów licencjackich, magisterskich i inżynierskich.

W kategorii prac inżynierskich trzecim miejscem nagrodzono Seweryna Pola, absolwenta lotnictwa i kosmonautyki na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym PWr. Doceniono jego pracę „Obliczanie wstępne komory spalania lotniczego silnika turbinowego zasilanego metanem z uwzględnieniem możliwości spalania wodoru”. Napisał ją przy wsparciu promotora dr. inż. Macieja Cholewińskiego i dr. inż. Jeana-Marca Fąfary z Katedry Kriogeniki i Inżynierii Lotniczej.

Laureat konkursu w swojej pracy wykonał wstępne obliczenia dla rurowej komory spalania turbinowego silnika lotniczego zasilanego metanem i porównał te obliczenia z wynikami obliczeń numerycznych. Następnie za pomocą CFD (numerycznej mechaniki płynów, z ang. Computational Fluid Dynamics) zbadał wpływ zmiany paliwa z metanu na wodór, przeprowadzając symulacje numeryczne dla mieszanin metanu i wodoru o stężeniu masowym 20, 40, 60 i 80 proc. wodoru.

Ocenił m.in. wpływ zwiększania zawartości wodoru w paliwie na rozkłady parametrów strumienia w rurze ogniowej, który przyczynił się do występowania obszarów o znacznie wyższej temperaturze.

Z jego analiz wynikło, że stosowanie dodatków w postaci wodoru do silnika lotniczego projektowanego na metan, pomimo pewnych korzyści takich jak brak bezpośrednich emisji dwutlenku węgla, może przyczynić się do zwiększenia emisji innych związków takich jak tlenki azotu, gdyż spalaniu wodoru towarzyszy wyższa temperatura. Do tego taki silnik może wymagać pewnych zmian konstrukcyjnych, np. zastosowania bardziej żaroodpornych i żarowytrzymałych materiałów lub wydłużenia całej komory i bardziej intensywnego mieszania spalin z powietrzem wtórnym.

–  Kierunki zmian w obrębie komór spalania, związane z rozwojem napędów wodorowych lub metanowych, będą więc wymagać zintegrowanego podejścia do kwestii projektowania i eksploatacji tych układów konstrukcyjnych, w tym także opracowania nowych modeli zerowymiarowych, odbiegających swoimi zaleceniami od kodów stworzonych dla spalania nafty lotniczej – podsumowuje w swojej pracy  Seweryn Pola.

Szczegóły na temat konkursu i pełna lista laureatów na stronie PLL LOT.

lucy

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2025

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję