TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Studenci PWr odnowili historycznego „ogórka”

Zakończyła się renowacja zabytkowego autobusu Jelcz 043. W odnowieniu popularnego „ogórka” brali udział studenci PWr z dwóch wydziałów: Mechanicznego i Elektroniki, którzy zajęli się m.in. kwestiami związanymi z układem napędowym.

PWr zaangażowana w renowację

zdjęcia autobusu Jelcz 043Profesor Zbigniew Sroka z Wydziału Mechanicznego przyznaje, że chociaż młodzi ludzie nie pamiętają takiego autobusu na ulicach Wrocławia, to jednak nie mieli problemu z jego renowacją. Pomogły im w tym ich wcześniejsze doświadczenia z remontami m.in. samochodów ciężarowych typu Star czy najróżniejszymi modelami motocykli.

- Udział w tym projekcie był dla nas wszystkich bardzo interesującym doświadczeniem. Autobus sprowadziliśmy na uczelnię jeszcze przed pandemią. Powstawały długie listy, na które studenci się wpisywali, aby wziąć udział w odnowieniu autobusu. Potem koronawirus nam trochę pomieszał szyki, ale i tak chętnych do pracy nie brakowało – opowiadał profesor Sroka.

Ogórek - wnętrze autobusu Jelcz 043W renowację, która w sumie objęła remont konstrukcji: nadwozia, podwozia, układu napędowego, a także zamontowanie multimediów, bowiem „ogórek” ma być swoistym muzeum na kółkach, były zaangażowane trzy koła PWr: Akademicki Klub Motorowy Apanonar, Studenckie Koło Naukowo-Techniczne P13 oraz Wireless Group.

- Jako uczelnia byliśmy odpowiedzialni za renowację silnika, skrzyni biegów oraz wału napędowego – opowiada prof. Zbigniew Sroka z Wydziału Mechanicznego. - Szczególny szacunek i uznanie dla należy się naszym studentom, którzy pracowali z ogromną pasją oraz pracownikom Katedry Inżynierii Pojazdów z Wydziału Mechanicznego, a zwłaszcza mgr. inż. Radosławowi Włostowskiemu.

Multimedialny „ogórek”

Deska rozdzielcza autobusu„Ogórek” będzie dowozić uczniów wrocławskich szkół do Centrum Historii Zajezdnia, gdzie będą mogli wziąć udział w warsztatach, obejrzeć okolicznościową wystawę czy też odkryć historię Wrocławia. Poznawanie najnowszych dziejów miasta rozpocznie się już w autobusie.

- W drodze do zajezdni dzieciaki będą mogły się dowiedzieć o historii autobusu i czego jest symbolem. Usłyszą o wrocławskich strajkach i historii, i że takimi właśnie autobusami kierowcy tarasowali wyjazd z zajezdni i tym samym zaczęli strajk we Wrocławiu – opowiadał Marek Mutor, dyrektor Centrum Historii Zajezdnia.

Odrestaurowany autobus pierwszy raz ma wyjechać na ulice Wrocławia 11 listopada. Tego dnia weźmie udział w Paradzie Niepodległości.

- Chcemy, żeby ten autobus był elementem edukacji młodych pokoleń nie tylko w sensie historycznym, ale i technicznym – opowiadał Krzysztof Balewejder, prezes wrocławskiego MPK.

Jelcz z historią w tle

26 sierpnia 1980 roku o godzinie 4.30 Tomasz Surowiec zablokował autobusem wyjazd z Zajezdni nr VII we Wrocławiu. W ten sposób rozpoczął się strajk, który był wyrazem solidarności z robotnikami z Wybrzeża. O tych wydarzeniach przypomina tablica pamiątkowa na terenie Centrum Historii Zajezdnia przy ul. Grabiszyńskiej i właśnie Jelcz 043.

szkielet autobusu Jelcz 043- To nie jest ten sam autobus, który zablokował wyjazd z zajezdni, ale wygląda dokładnie jak tamten. Jest biało-czerwony i ma te same numery boczne 4125 – opowiada Jarosław Krauze z dolnośląskiej „Solidarności”. Dodał, że w tamtym z 1980 roku na przedniej szybie widniał portret Jana Pawła II, biało-czerwona wiązanka i napis „21 razy TAK”. Chodziło o 21 postulatów Międzyzakładowego Komitetu Strajkowego z sierpnia 1980 r. Dotyczyły one m.in. utworzenia wolnych związków zawodowych, przestrzegania konstytucji, praw i wolności obywatelskich oraz poprawy bytu społeczeństwa.

newsletter-promo.png

Jelcz 043, ze względu na swój obły kształt zwany potocznie „ogórkiem”, produkowany był w latach 1959-1986 przez Zakłady Samochodowe w Jelczu (obecnie Jelcz-Laskowice). Był odmianą czechosłowackiego autobusu Skoda.

W jego renowację, oprócz Politechniki Wrocławskiej, zaangażowało się MPK Wrocław, Centrum Historii Zajezdnia i Region Dolny Śląsk NSZZ „Solidarność”.

ula

Zdjęcia otrzymaliśmy dzięki uprzejmości Centrum Historii Zajezdnia.

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2025

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję