TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Strefa dziecięca we wrocławskiej bibliotece przejdzie metamorfozę. Zmiany zaprojektowały nasze studentki

Wizualizacja wnętrza biblioteki

Miejska biblioteka przy ul. Sempołowskiej planuje duże zmiany w swojej strefie dla dzieci. Nowoczesne, komfortowe i elastyczne w aranżacji wnętrze zaprojektowały Oliwia Kędzińska i Lizaveta Vizner, studentki Wydziału Architektury PWr. Ich koncepcja z niewielkimi zmianami zostanie teraz wprowadzona w życie.

Projekt naszych studentek to jedna z koncepcji zgłoszonych do konkursu organizowanego wspólnie przez Miejską Bibliotekę Publiczną (filia nr 37) i Wydział Architektury PWr. Studenci i studentki zostali zaproszeni do stworzenia uniwersalnych propozycji aranżacji wnętrza bibliotecznej strefy dla dzieci. Nie mogli przekroczyć określonego budżetu i musieli zaproponować takie rozwiązania, które będą m.in. łatwe do czyszczenia i będą zakładały możliwość wykorzystania materiałów z recyklingu.

Wizualizacja wnętrza bibliotekiKoncepcja Oliwii Kędzińskiej i Lizavety Vizner spodobała się jury najbardziej, m.in. dlatego, że tworzy klimat wygodnej, przytulnej i przyjaznej przestrzeni dla dzieci, a także – jak czytamy w uzasadnieniu werdyktu – przedstawia ciekawe rozwiązania modułowe, mobilne i oświetleniowe, daje możliwość zmiany aranżacji i wpisuje się w obecne trendy projektowania stref dla dzieci.

Autorki projektu podkreślają, że zależało im na zaproponowaniu przestrzeni, która zapewni użytkownikom możliwość korzystania z niej na różne sposoby. Ma to być oczywiście wnętrze przeznaczone przede wszystkim dla małych czytelników, ale okazyjnie ma służyć dorosłym jako miejsce spotkań.

– Udało nam się to zrealizować poprzez jasne strefowanie miejsca oraz zastosowanie modularnych krzeseł i stolików dla dzieci, które dzięki swojej budowie pozwalają na szybkie przearanżowanie pomieszczenia – podkreślają studentki.

WizualizacjaPomieszczenie podzieliły więc na dwie strefy: „dziecięcą” z wykładziną dywanową i „adaptowalną” z wykładziną winylową. Starały się znaleźć złoty środek między zapewnieniem elastyczności aranżacji przestrzeni, a jednocześnie stworzeniem miejsca przytulnego. Dlatego zdecydowały się na miękką okładzinę w strefie „dziecięcej”.

– Z naszych obserwacji wynikało, że dzieci lubią spędzać czas, siedząc i bawiąc się na podłodze – tłumaczy Lizaveta Vizner. – Dodałyśmy więc też dywaniki, na których dzieci będą mogły się bawić, a jednocześnie przemieszczać do dowolnego miejsca. Zmiana materiału wykończeniowego posadzki sprzyja także podkreśleniu zróżnicowania pomieszczenia.

newsletter

Wizualizacja wnętrza bibliotekiStudentka zaznacza, że podobnie jest z oświetleniem – w strefie przeznaczonej na zabawę różni się od tego w drugiej części wnętrza. W kąciku dziecięcym autorki zaproponowały lampy zwieszane, a w części „adaptowalnej” lampy natynkowe.

Przygotowując się do opracowania projektu, Lizaveta i Oliwia przeprowadziły analizy takich pomieszczeń o podobnych funkcjach. Najbardziej zainspirowały je projekty i aranżacje wnętrz dla dzieci duńskiego biura architektonicznego Dorte Mandrup Arkitekter.

– Zwróciłyśmy uwagę na kolorystykę tych projektów, unikającą użycia wielu mocnych i różnorodnych barw, bo dzieci zazwyczaj są ubrane wielokolorowo, a i książki mają różnorodne okładki. Jeden kolor we wnętrzu pozwala więc zapobiec chaosowi – tłumaczy Lizaveta.

W swojej koncepcji autorki zaproponowały użycie pomarańczowej barwy, jako takiej, która kojarzy się z przygodą, radością i energią. Po konsultacjach z dyrekcją biblioteki doszły jednak do wniosku, że konieczne jest zastosowanie innego koloru, by pomarańczowy może być drażniący dla dzieci neuroróżnorodnych. Ostatecznie postawią więc na turkusowy, który jest połączeniem zieleni i niebieskiego oraz zawiera tonacje ciepłe i zimne. – Ta barwa kojarzy nam się z poczuciem bezpieczeństwa i zaufania, a także stanowi akcent kolorystyczny we wnętrzu, idealnie pasując do drewnianych mebli w aktualnym wystroju wnętrza – dodają.

Wizualizacja wnętrza bibliotekiStudentki zaproponowały także pozostawienie we wnętrzu większości regałów, które aktualnie się tam znajdują i wykorzystanie pozostałych jako bazę pod nową zabudowę. Postanowiono jednak, że meble zostaną wykorzystane w innych filiach biblioteki, a dla tego wnętrza zaprojektowane meble powstaną z nowych materiałów.

Prace zgłoszone do konkursu oceniało jury w składzie: architekci - prof. Barbara Gronostajska, dziekan Wydziału Architektury PWr,  dr Roman Czajka, prodziekan WA i  Grzegorz Kłoda z GK Atelier oraz Anna Janus, dyrektorka Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Tadeusza Różewicza we Wrocławiu, Emilia Kubacka, zastępczyni dyrektorki ds. merytorycznych w bibliotece i Anna Krysiak, kierowniczka filii nr 37.

Jury zdecydowało także o przyznaniu wyróżnienia dla projektu przygotowanego przez Emilię Rogowiec, Julię Myślińską i Małgorzatę Lewoniuk. Można go obejrzeć na stronie biblioteki.

lucy 

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję