TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 08.04.2024 Kategoria: aktywność studencka, konkursy/stypendia, Wydział Architektury
Miejska biblioteka przy ul. Sempołowskiej planuje duże zmiany w swojej strefie dla dzieci. Nowoczesne, komfortowe i elastyczne w aranżacji wnętrze zaprojektowały Oliwia Kędzińska i Lizaveta Vizner, studentki Wydziału Architektury PWr. Ich koncepcja z niewielkimi zmianami zostanie teraz wprowadzona w życie.
Projekt naszych studentek to jedna z koncepcji zgłoszonych do konkursu organizowanego wspólnie przez Miejską Bibliotekę Publiczną (filia nr 37) i Wydział Architektury PWr. Studenci i studentki zostali zaproszeni do stworzenia uniwersalnych propozycji aranżacji wnętrza bibliotecznej strefy dla dzieci. Nie mogli przekroczyć określonego budżetu i musieli zaproponować takie rozwiązania, które będą m.in. łatwe do czyszczenia i będą zakładały możliwość wykorzystania materiałów z recyklingu.
Koncepcja Oliwii Kędzińskiej i Lizavety Vizner spodobała się jury najbardziej, m.in. dlatego, że tworzy klimat wygodnej, przytulnej i przyjaznej przestrzeni dla dzieci, a także – jak czytamy w uzasadnieniu werdyktu – przedstawia ciekawe rozwiązania modułowe, mobilne i oświetleniowe, daje możliwość zmiany aranżacji i wpisuje się w obecne trendy projektowania stref dla dzieci.
Autorki projektu podkreślają, że zależało im na zaproponowaniu przestrzeni, która zapewni użytkownikom możliwość korzystania z niej na różne sposoby. Ma to być oczywiście wnętrze przeznaczone przede wszystkim dla małych czytelników, ale okazyjnie ma służyć dorosłym jako miejsce spotkań.
– Udało nam się to zrealizować poprzez jasne strefowanie miejsca oraz zastosowanie modularnych krzeseł i stolików dla dzieci, które dzięki swojej budowie pozwalają na szybkie przearanżowanie pomieszczenia – podkreślają studentki.
Pomieszczenie podzieliły więc na dwie strefy: „dziecięcą” z wykładziną dywanową i „adaptowalną” z wykładziną winylową. Starały się znaleźć złoty środek między zapewnieniem elastyczności aranżacji przestrzeni, a jednocześnie stworzeniem miejsca przytulnego. Dlatego zdecydowały się na miękką okładzinę w strefie „dziecięcej”.
– Z naszych obserwacji wynikało, że dzieci lubią spędzać czas, siedząc i bawiąc się na podłodze – tłumaczy Lizaveta Vizner. – Dodałyśmy więc też dywaniki, na których dzieci będą mogły się bawić, a jednocześnie przemieszczać do dowolnego miejsca. Zmiana materiału wykończeniowego posadzki sprzyja także podkreśleniu zróżnicowania pomieszczenia.
Studentka zaznacza, że podobnie jest z oświetleniem – w strefie przeznaczonej na zabawę różni się od tego w drugiej części wnętrza. W kąciku dziecięcym autorki zaproponowały lampy zwieszane, a w części „adaptowalnej” lampy natynkowe.
Przygotowując się do opracowania projektu, Lizaveta i Oliwia przeprowadziły analizy takich pomieszczeń o podobnych funkcjach. Najbardziej zainspirowały je projekty i aranżacje wnętrz dla dzieci duńskiego biura architektonicznego Dorte Mandrup Arkitekter.
– Zwróciłyśmy uwagę na kolorystykę tych projektów, unikającą użycia wielu mocnych i różnorodnych barw, bo dzieci zazwyczaj są ubrane wielokolorowo, a i książki mają różnorodne okładki. Jeden kolor we wnętrzu pozwala więc zapobiec chaosowi – tłumaczy Lizaveta.
W swojej koncepcji autorki zaproponowały użycie pomarańczowej barwy, jako takiej, która kojarzy się z przygodą, radością i energią. Po konsultacjach z dyrekcją biblioteki doszły jednak do wniosku, że konieczne jest zastosowanie innego koloru, by pomarańczowy może być drażniący dla dzieci neuroróżnorodnych. Ostatecznie postawią więc na turkusowy, który jest połączeniem zieleni i niebieskiego oraz zawiera tonacje ciepłe i zimne. – Ta barwa kojarzy nam się z poczuciem bezpieczeństwa i zaufania, a także stanowi akcent kolorystyczny we wnętrzu, idealnie pasując do drewnianych mebli w aktualnym wystroju wnętrza – dodają.
Studentki zaproponowały także pozostawienie we wnętrzu większości regałów, które aktualnie się tam znajdują i wykorzystanie pozostałych jako bazę pod nową zabudowę. Postanowiono jednak, że meble zostaną wykorzystane w innych filiach biblioteki, a dla tego wnętrza zaprojektowane meble powstaną z nowych materiałów.
Prace zgłoszone do konkursu oceniało jury w składzie: architekci - prof. Barbara Gronostajska, dziekan Wydziału Architektury PWr, dr Roman Czajka, prodziekan WA i Grzegorz Kłoda z GK Atelier oraz Anna Janus, dyrektorka Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Tadeusza Różewicza we Wrocławiu, Emilia Kubacka, zastępczyni dyrektorki ds. merytorycznych w bibliotece i Anna Krysiak, kierowniczka filii nr 37.
Jury zdecydowało także o przyznaniu wyróżnienia dla projektu przygotowanego przez Emilię Rogowiec, Julię Myślińską i Małgorzatę Lewoniuk. Można go obejrzeć na stronie biblioteki.
lucy
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »