TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Silnik rakietowy z PWr na podium zawodów w Wielkiej Brytanii

Dwóch młodych mężczyzn stoi obok testowanego silnika rakietowego w laboratorium. Na ścianie w tle widoczne są logotypy PWR in Space i Reksio. Mężczyźni są uśmiechnięci i opierają się o sprzęt, z widocznym dumnym wyrazem twarzy.

Studenci z Koła Naukowego PWr in Space zajęli trzecie miejsce w międzynarodowych zawodach Race2Space, w którym testowane były silniki rakietowe. Nasi młodzi konstruktorzy zaprezentowali projekt o nazwie „Reksio”, z którym rywalizowali w kategorii Hybrid.

Race2Space to zawody organizowane w Wielkiej Brytanii, w których studenci wykonują testy skonstruowanych przez siebie silników rakietowych. Oceniany jest m.in. raport techniczny, przygotowanie do testu i jakość projektu. Była to pierwsza edycja konkursu, w którym mogły wziąć udział zespoły spoza Wielkiej Brytanii. 

W sumie swoje konstrukcje prezentowało 12 drużyn, a wśród nich znalazł się też „Reksio”, czyli zbudowany przez naszych studentów hybrydowy silnik rakietowy, wykorzystujący parafinę jako paliwo oraz podtlenek azotu w roli utleniacza.  

– To dość nietypowe rozwiązanie, ponieważ parafina rzadko używana jest w czystej formie, a jej zachowanie w silniku jest trudne do przewidzenia – mówi Joanna Król z zespołu PWr in Space. – To właśnie ten aspekt czyni „Reksia” wyjątkowym, ponieważ pozwala testować i weryfikować modele spalania, które mogą być podstawą do projektowania przyszłych napędów rakietowych – dodaje. 

Strumień ognia wydobywający się z silnika rakietowego Reksio, który jest testowany wewnątrz pomieszczenia laboratoryjnego. Na ścianie wiszą logotypy sponsorów i tablica z nazwą projektu "RACE 2 SPACE".

Pierwsza wersja sinika miała zostać użyta podczas Festiwalu Meteora w 2024 roku, ale studenci przerobili go tak, aby mógł dostarczyć więcej wartościowych danych. Wydłużyli komorę spalania i dodali możliwość pomiaru ciśnienia w dwóch miejscach. Dzięki temu mogli zestawić osiągane wyniki z pomiarami organizatorów i sprawdzić, czy symulacje pokrywają się z rzeczywistością. 

– Testy w trakcie zawodów nie były łatwe, ponieważ początkowo pojawiły się problemy z zapłonem parafiny, które na szczęście udało się rozwiązać, zmniejszając ciśnienie wtryskiwanego utleniacza. Wcześniejsze problemy najpewniej wynikały z właściwości samej parafiny i faktu, że najgorętsze, skłonne do zapłonu krople parafiny były wydmuchiwane przez strumień zimnego utleniacza – wyjaśnia studentka. – Obniżenie ciśnienia skutkowało obniżeniem ciągu silnika, jednak mimo wszystko test zakończył się sukcesem. Co ważne, wyniki organizatorów wykazały niespodziewaną zgodność z naszymi wynikami, co dla zespołu było ogromnym osiągnięciem – podkreśla. 

Cały wyjazd, a w szczególności przeprowadzone testy pozwoliły naszym studentom na zdobycie cennego doświadczenia, a także danych do pracy nad kolejnymi silnikami hybrydowymi, z którymi chcą wziąć udział w kolejnych zawodach – EuRoC (European Rocketry Challenge), SAC (Spaceport America Cup) czy R2S (Race 2 Space). 

baner_700x100_80_lecie_pwr_v1.jpg

mic

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2025

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję