TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 21.08.2025 Kategoria: aktualności ogólne, aktywność studencka, Wydział Mechaniczny
Studenci z Koła Naukowego PWr in Space zajęli trzecie miejsce w międzynarodowych zawodach Race2Space, w którym testowane były silniki rakietowe. Nasi młodzi konstruktorzy zaprezentowali projekt o nazwie „Reksio”, z którym rywalizowali w kategorii Hybrid.
Race2Space to zawody organizowane w Wielkiej Brytanii, w których studenci wykonują testy skonstruowanych przez siebie silników rakietowych. Oceniany jest m.in. raport techniczny, przygotowanie do testu i jakość projektu. Była to pierwsza edycja konkursu, w którym mogły wziąć udział zespoły spoza Wielkiej Brytanii.
W sumie swoje konstrukcje prezentowało 12 drużyn, a wśród nich znalazł się też „Reksio”, czyli zbudowany przez naszych studentów hybrydowy silnik rakietowy, wykorzystujący parafinę jako paliwo oraz podtlenek azotu w roli utleniacza.
– To dość nietypowe rozwiązanie, ponieważ parafina rzadko używana jest w czystej formie, a jej zachowanie w silniku jest trudne do przewidzenia – mówi Joanna Król z zespołu PWr in Space. – To właśnie ten aspekt czyni „Reksia” wyjątkowym, ponieważ pozwala testować i weryfikować modele spalania, które mogą być podstawą do projektowania przyszłych napędów rakietowych – dodaje.
Pierwsza wersja sinika miała zostać użyta podczas Festiwalu Meteora w 2024 roku, ale studenci przerobili go tak, aby mógł dostarczyć więcej wartościowych danych. Wydłużyli komorę spalania i dodali możliwość pomiaru ciśnienia w dwóch miejscach. Dzięki temu mogli zestawić osiągane wyniki z pomiarami organizatorów i sprawdzić, czy symulacje pokrywają się z rzeczywistością.
– Testy w trakcie zawodów nie były łatwe, ponieważ początkowo pojawiły się problemy z zapłonem parafiny, które na szczęście udało się rozwiązać, zmniejszając ciśnienie wtryskiwanego utleniacza. Wcześniejsze problemy najpewniej wynikały z właściwości samej parafiny i faktu, że najgorętsze, skłonne do zapłonu krople parafiny były wydmuchiwane przez strumień zimnego utleniacza – wyjaśnia studentka. – Obniżenie ciśnienia skutkowało obniżeniem ciągu silnika, jednak mimo wszystko test zakończył się sukcesem. Co ważne, wyniki organizatorów wykazały niespodziewaną zgodność z naszymi wynikami, co dla zespołu było ogromnym osiągnięciem – podkreśla.
Cały wyjazd, a w szczególności przeprowadzone testy pozwoliły naszym studentom na zdobycie cennego doświadczenia, a także danych do pracy nad kolejnymi silnikami hybrydowymi, z którymi chcą wziąć udział w kolejnych zawodach – EuRoC (European Rocketry Challenge), SAC (Spaceport America Cup) czy R2S (Race 2 Space).
mic
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »