TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 23.07.2025 Kategoria: nauka/badania/innowacje, warsztaty/prezentacje/szkolenia, współpraca z przemysłem
650 tys. euro na projekty związane ze zrównoważonym zarządzaniem e-odpadami i rozwojem kompetencji przywódczych przyznano Politechnice Wrocławskiej. Dofinansowanie pochodzi ze środków Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności w ramach konkursu Kształcenie i szkolenia zawodowe, Akcja 2 Partnerstwa na rzecz współpracy.
„E-waste sustainable management practices for electronics Reduction And TECHnology sustainability” („Praktyki zrównoważonego zarządzania e-odpadami na drodze do ograniczenia elektroniki i zrównoważonego rozwoju technologii”) to edukacyjno-społeczny projekt, który będzie realizować międzynarodowe konsorcjum. Jego liderem jest Politechnika Wrocławska, a wspierać nas będą uczelnie oraz organizacje z całego świata.
Wspólnie będziemy pracować nad poprawą świadomości, wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie gospodarowania e-odpadami poprzez innowacyjne działania edukacyjne i społeczne. Na te działania otrzymaliśmy właśnie grant w wysokości 400 tys. euro.
Drugim projektem, na który Politechnika Wrocławska otrzymała wsparcie, jest „Leadership and Innovation for Sustainable Tomorrow (LEAD IN)” („Przywództwo i Innowacje dla Zrównoważonej Przyszłości”).
Będzie on prowadzony z uczelniami z Portugalii i Szwecji. Celem jest podniesienie poziomu przywództwa w przedsiębiorstwach przez opracowanie i wdrożenie koncepcji merytorycznego kształcenia studentów, zwłaszcza pod kątem rozwoju ich kompetencji miękkich. Grant na te działania to 250 tys. euro.
Stale pojawiają się nowe międzynarodowe przepisy związane z gospodarką odpadami elektronicznymi. Ponadto świat stawia mocno na tworzenie technologii w duchu zrównoważonego rozwoju, a do tego wciąż rosną potrzeby firm w zakresie e-odpadów. sprawiają, że niezbędne staje się zwiększenie świadomości społeczeństwa w tej kwestii.
– E-odpady to mówiąc kolokwialnie elektroniczne śmieci, czyli np. drukowane płytki PCB (ang. Printed Circuit Board) ze wszystkimi ich podzespołami, kondensatorami, tranzystorami, rezystorami itp. – wyjaśnia dr inż. Karolina Laszczyk z Wydziału Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów, kierowniczka projektu. – To też baterie oraz same podłoża PCB, będące laminowanymi płytkami epoksydowymi z naniesionymi ścieżkami i polami lutowniczymi.
Dzięki projektowi „E-waste sustainable management practices for electronics Reduction And TECHnology sustainability” ma powstać przestrzeń, w której będzie można pracować nad realnymi wyzwaniami w zakresie zrównoważonego zarządzania e-odpadami, poszukując kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań.
– To wynik rozmów i dyskusji z naszymi partnerami o tym, jakie powinno być kształcenie w tym zakresie, by było bardziej nowoczesne i lepiej dostosowane do potrzeb społeczeństwa, rynku i sytuacji geopolitycznej – opowiada dr Laszczyk.
W efekcie zdecydowano się postawić na aktywizację społeczności akademickiej i lokalnej, promując uczenie się przez całe życie, rozwijanie świadomości obywatelskiej oraz wdrażanie nowoczesnych metod dydaktycznych, takich jak Design Thinking, uczenie się oparte na wyzwaniach (Challenge-based Learning), STEAM, sztuczna inteligencja (AI) i rozwiązania związane z cyfrową transformacją.
– Nasza inicjatywa to nie tylko edukacja – to tworzenie ruchu społecznego, który stawia człowieka i jego potrzeby w centrum, z naciskiem na inkluzywność, różnorodność i wsparcie studentów ze specjalnymi potrzebami – podsumowuje dr Karolina Laszczyk z W12.
W projekcie, ze strony Politechniki Wrocławskiej zaangażowani są, oprócz dr Laszczyk, także dr Agnieszka Licznerska ze Studium Języków Obcych, odpowiedzialna ze szkolenie dla nauczycieli akademickich z zakresu Design Thinking oraz dr inż. Paweł Piórkowski z Wydziału Mechanicznego, który zajmie się organizacją Summer School i poszerzaniem dostępności kursów.
Partnerami konsorcjum są nasi partnerzy z Unite!, czyli Aalto University (Finlandia), Universitat Politècnica de Catalunya (Hiszpania), University Grenoble Alpes (Francja), a także Keio University (Japonia), Tecnológico de Monterrey (Meksyk), Lutsk National Technical University oraz Kharkiv National University of Radio Electronics i Odessa Polytechnic National University (Ukraina).
Ponadto wezmą w nim udział organizacje międzynarodowe: VERGOCity (Polska), Andròmines (Hiszpania), La Codornella (Hiszpania) i WIDIA Green Solutions (Finlandia).
Projekt „Leadership and Innovation for Sustainable Tomorrow (LEAD IN)” zakłada podniesienie poziomu przywództwa w przedsiębiorstwach przez opracowanie i wdrożenie koncepcji merytorycznego kształcenia studentów, zwłaszcza pod kątem rozwoju ich kompetencji miękkich.
– Chodzi tutaj przede wszystkim o kompetencje miękkie w zakresie przywództwa włączającego – opisuje dr Marta Nowakowska z Wydziału Zarządzania, liderka projektu z PWr. – Są one studentom niezbędne, bo w przyszłości to właśnie oni będą odpowiedzialni będą kreowanie i wdrażanie zrównoważonych innowacji w europejskich przedsiębiorstwach oraz dokonywanie niezbędnych zmian w ramach procesów wdrożeniowych.
Nasza uczelnia będzie prowadzić ten projekt we współpracy z Lusofona University (Portugalia) oraz Linköping University (Szwecja).
– Liczymy, że razem wypromujemy ideę innowacyjności wśród studentów i realnie wpłyniemy na wzrost poziomu ich wiedzy i umiejętności w tym zakresie – mówi dr Nowakowska.
Jednak działania te mają w efekcie przede wszystkimi promować tzw. przywództwo integracyjne i sprawić, by w przyszłości procesy innowacyjne w europejskich przedsiębiorstwach były o wiele bardziej skuteczne niż teraz.
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »