TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 18.07.2022 Kategoria: aktywność studencka, konkursy/stypendia, Wydział Mechaniczny
Znamy wyniki konkursu Spaceport America Cup. Nasi studenci z koła naukowego PWr in Space zdobyli drugie miejsce w kategorii 10k SRAD Hybrid – czyli dla rakiet z silnikiem na paliwo hybrydowe, których zadaniem było wzniesienie się na wysokość 10 tys. stóp.
Zawody przeprowadzono w trzecim tygodniu czerwca, ale organizatorzy podali rezultaty dopiero teraz. Wynikało to z trudności, z jakimi zmierzyli się w czasie trwania zawodów. Ze względu m.in. na warunki pogodowe (intensywne ulewy i burze) oraz kwestie związane z formalnościami niewiele zespołów, które przyleciały na konkurs z całego świata, miało szansę wystartować ze swoimi rakietami. I tak np. w kategoriach dla rakiet hybrydowych starty zaliczyły zaledwie trzy drużyny.
Organizatorzy Spaceport America Cup podali więc wyniki bazujące głównie na punktacji przyznanej we wcześniejszych etapach konkursu.
- Sędziowie oceniali m.in. Progress Update, czyli materiały, które tworzyliśmy podczas budowy rakiety, a zatem uproszczoną dokumentację techniczną i dziennik budowy rakiety – opowiada Konrad Zaprucki, prezes koła naukowego PWr in Space. – Następnie Technical Report, czyli końcowy ostateczny dokument z opisem budowy i działania całej rakiety z wszystkimi wymaganymi rysunkami i załącznikami (pod uwagę brali poprawność, kompletność i nasze analizy) oraz Design implementation, czyli sędziowie na miejscu przyglądali się naszym rozwiązaniom i temu, jak je wdrożyliśmy. Punkty dostaliśmy także za Payload, czyli ładunek naszej rakiety, który w naszym przypadku był ładunkiem naukowym z tzw. lab-on-chipem* zamkniętym w obudowie cubesat 3U.
W kategorii 10k SRAD Hybrid rakiety miały polecieć na wysokość 10 tys. stóp (około 3048 m) przy pomocy silnika autorskiej produkcji studentów, zasilanego paliwem hybrydowym. Najwięcej punktów zdobyła drużyna Politechniki w Montrealu, której przyznano pierwsze miejsce. Trzecie miejsce na podium zajęli natomiast studenci z McGill University, także z Montrealu w Kanadzie.
Reprezentanci naszej uczelni do USA polecieli z rakietą „Pink Panthera”, która waży 35 kg i ma nieco ponad 4 m wysokości. Zaprojektowali i zbudowali samodzielnie każdy jej element – od silnika, przez elektronikę i komunikację, aż po system kontroli położenia rakiety (czyli małe lotki w górnej część konstrukcji).
Zawody Spaceport America Cup organizują wspólnie Spaceport America – komercyjny port kosmiczny zbudowany przez Virgin Galactic w stanie Nowy Meksyk w USA – oraz stowarzyszenie Experimental Sounding Rocket Association (ESRA). Więcej na temat konkursu i rakiety naszych studentów tutaj.
*Ładunek naukowy, czyli lab-on-chip, został wykonany w Katedrze Mikrosystemów na Wydziale Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów w ramach współpracy PWr in Space z kołem naukowym M3. Payload został skonstruowany jako rezultat wspólnej koncepcji eksperymentu biologicznego z użyciem technik miniaturyzacji lab-on-chip.
lucy
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »