TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 03.12.2024 Kategoria: aktualności ogólne, nagrody/odznaczenia/medale, Wydział Architektury
Dr inż. arch. Maria Pytka z Wydziału Architektury została laureatką pierwszej edycji ogólnopolskiego konkursu „Studenckie Inicjatywy Dydaktyczne”. Nagradzane są w nim projekty edukacyjne wspierające krytyczne myślenie, komunikację, kreatywność i mogące wpłynąć na rozwój nowoczesnego kształcenia w Polsce.
Konkurs zorganizowała Fundacja na rzecz Jakości Kształcenia, był on skierowany do studentów i doktorantów realizujących różnego rodzaju projekty edukacyjne. Jury pod przewodnictwem dr. hab. Jakuba Brdulaka, sekretarza Polskiej Komisji Akredytacyjnej oceniało 66 zgłoszeń z kilkunastu uczelni i przyznało ostatecznie trzy nagrody.
Jedną z laureatek jest dr Maria Pytka z Politechniki Wrocławskiej, której za projekt „Doświadczenie użytkownika przestrzeni urbanistycznej” przyznano trzecie miejsce.
– Założeniem zaproponowanego przeze mnie projektu było poznawanie przez studentów architektury zasad kształtowania przestrzeni miejskich dzięki ich doświadczaniu – mówi laureatka z W1. – Zadaniem studentów byłaby, również podczas wizji lokalnych, analiza codziennych tras osób starszych do sklepu czy ośrodka zdrowia, rodziców z dziećmi do najbliższego parku lub przedszkola oraz wszystkich innych użytkowników przestrzeni miejskich, mających różne potrzeby i możliwości, podczas ich typowych aktywności – dodaje.
Dzięki doświadczeniu zadanej przestrzeni, studenci mieliby tym samym możliwość zauważenia, jak ważne dla różnych grup są konkretne udogodnienia i jak niezauważalne mogą być bariery architektoniczne.
Ich zadaniem byłaby także diagnoza kluczowych dla danego obszaru problemów, a wynikiem pracy zalecenia projektowe, mające na celu umożliwienie inkluzywnego korzystania z przestrzeni miejskiej przez wszystkich jej użytkowników, ale też szanujące lokalne dziedzictwo kulturowe oraz środowisko naturalne i odpowiadające uwarunkowaniom prawnym.
– Projekt wymyśliłam, kiedy nie mogłam zejść samodzielnie z peronu nr 5 Dworca Głównego we Wrocławiu, bo nie ma na nim windy, a ja akurat podróżowałam z dzieckiem w wózku. Jako mama takich barier doświadczałam wiele, choć wcześniej często ich nie dostrzegałam. Zauważyłam, że każdy korzysta z przestrzeni inaczej, a warto, żeby miasto było projektowane dla każdego – podkreśla dr inż. arch. Maria Pytka.
Jej zainteresowania naukowe są związane z historią architektury i krajobrazu kulturowego, rozumianego jako przestrzeń działania i doświadczeń jego uczestników. Laureatka właśnie obroniła doktorat „Przemiany krajobrazu kulturowego uzdrowisk Sudetów Środkowych (Stary Zdrój, Jedlina, Szczawno oraz Sokołowsko) w latach 1686-1945", którego promotorką była prof. Marzanna Jagiełło z Katedry Konserwacji Architektury i Rewaloryzacji Krajobrazu Kulturowego.
Konkurs „Studenckie Inicjatywy Dydaktyczne” był objęty patronatem honorowym ministra nauki Dariusza Wieczorka, Polskiej Komisji Akredytacyjnej oraz Krajowej Reprezentacji Doktorantów.
Pierwsze miejsce zajął Jakub Niewiński (Uniwersytet Zielonogórski) za projekt „Wprowadzenie do empatycznej komunikacji międzykulturowej”, drugie Joanna Kubiak (Politechnika Poznańska) za projekt „Grywalizacja w podstawach ochrony radiologicznej”.
mic
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »