TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 23.01.2021 Kategoria: aktualności ogólne, aktywność studencka, konkursy/stypendia, Wydział Elektryczny, Wydział Podstawowych Problemów Techniki
Studenci: Mateusz Szmal z W5 i Igor Cichecki z W11 wraz z dwójka przyjaciół z AGH wygrali III edycję Hackaton BITEHack, konkursu adresowanego do miłośników automatyki, robotyki, programowania i nowych technologii organizowanego przez Stowarzyszenie Studentów BEST AGH Kraków.
Hackaton BITEHack, w którym brali udział nasi studenci był podzielony na dwie kategorie: programistyczną i robotyczną. Drużynom rywalizującym w konkurencji programistycznej przyświecało hasło: „Pracuj mądrze, nie ciężko”. Na przygotowanie rozwiązania mieli 24 godziny. Nasi studenci wygrali w kategorii programistycznej tworząc aplikację mobilno-desktopową wykorzystującą rozwiązania z dziedziny uczenia maszynowego.
Zwycięska drużyna to przyjaciele z liceum. Oprócz Mateusza Szmala (kapitan drużyny) i Igora Cicheckiego, obaj z PWr w skład zespołu wchodzili: Norbert Pilis i Magdalena Górska z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
- Chodziliśmy w liceum do jednej klasy i przy okazji hackatonu znaleźliśmy czas, aby ją powspominać. Później nasze drogi rozeszły się. Pomysł na wzięcie udziału był spontaniczny. Każdy w drużynie pełnił określoną rolę, jednocześnie współpracując z pozostałymi. Przewodziłem drużynie DefinitelyNotDevelopers i zajmowałem się warstwą serwerową aplikacji – opowiada 21-letni Mateusz Szmal, kapitan drużyny i student Wydziału Elektrycznego na kierunku Automatyki i Robotyki.
Zespół przyjaciół z LO skonstruował działający Startupa, czyli aplikację o nazwie „Cut IT”, działająca zarówno na komputerach jak i urządzeniach mobilnych, która przetwarza tekst użytkownika i na jego podstawie generuje streszczenie. Użytkownik oprócz tekstu może również wgrać zdjęcie lub pliki pdf. Ponadto aplikacja znajduje wszystkie wewnętrzne linki i przechowuje historie aktywności danego użytkownika wraz z analizą zaoszczędzonego czasu.
- Zwycięstwo nas zaskoczyło. Obawialiśmy się, że drużynie brakuje doświadczenia ale każdy z nas stanął na wysokości zadania i dołożył swoją cegiełkę. To duży zastrzyk pewności siebie – śmieje się 21-letni Igor Cichecki z W11.
- Hackaton to rodzaj konkursy, w którym drużyny rywalizują ze sobą. Każda z nich w czasie narzuconym przez organizatorów wymyśla i przygotowuje produkt, zgodny z tematem podanym przez organizatorów. Temat jest podawany dopiero po starcie, żeby drużyny nie mogły przygotować się wcześniej. Trzeba zaprojektować, stworzyć i przedstawić projekt przygotowanego podczas hackatonu. Na koniec należy zaprezentować swoje rozwiązanie, opisać w jaki sposób nawiązuje do hasła konkursu i przedstawić szkic planu biznesowego. Ponadto trzeba przekonać członków jury do swoich rozwiązań – opowiada Igor Cichecki z Wydziału Podstawowych Problemów Techniki.
Dla Igora Cicheckiego to był drugi hackaton, w którym brał udział. Natomiast pozostali członkowie drużyny brali udział w konkursie pierwszy raz.
- Przygotowaliśmy aplikację pozwalającą użytkownikowi na podsumowanie wprowadzonego tekstu. Obecnie częstym problemem jest brak czasu i nieustanny pośpiech. Stąd pomysł, aby przygotować aplikację, która pozwoli go zaoszczędzić. Z naszym projektem chcieliśmy dotrzeć do możliwie szerokiego grona odbiorców – tłumaczy Igor Cichecki.
Zdaniem studentów takie podsumowania mogą przydać się uczniom przygotowującym się do sprawdzianu, pozwolić ocenić czytelnikowi gazety czy artykuł i tym samym skrócić czas jaki jest potrzebny, żeby wyszukać w sieci przydatne nam informacje.
Aplikacja pozwala na wprowadzenie tekstu ręcznie lub poprzez podanie pdf-a czy zdjęć. Możemy wprowadzić do aplikacji zdjęcie czytanej książki i poprosić o krótkie streszczenie. Ekran aplikacji dopasowuje się do rozmiaru urządzenia, tak aby można było z niej wygodnie korzystać na telefonie czy tablecie. Do generowania podsumowań studenci wykorzystali uczenie maszynowe i zbudowaną sieć neurnową. Żeby zwiększyć wydajność aplikacji użyto m.in. skalowania horyzontowego.
- Postanowiliśmy potraktować temat przewodni Hackathonu poważnie i spróbować stworzyć produkt realnie pomagający ludziom pracować lżej i oszczędzać czas. Dodatkowym plusem jest to, że rezultaty pracy aplikacji są przechowywane dożywotnio. Dzięki czemu możemy zawsze wrócić do wcześniej wygenerowanych streszczeń – opowiada kapitan drużyny.
Aplikacja jest przystosowana do ciągłego rozwoju. Użytkownik może skorygować otrzymane podsumowanie i wysłać na serwer, a aplikacja na podstawie zgłoszenia douczy nasz model uczenia maszynowego. Dzięki temu aplikacja z każdym dniem generuje coraz trafniejsze streszczenia. Jedną z technik, która pozwoliła to osiągnąć, było skalowanie horyzontalne.
Konkurs organizuje Stowarzyszenie Studentów BEST AGH Kraków i zaprasza miłośników szeroko rozumianej automatyki, robotyki, programowania i nowych technologii do udziału w BITEhack, czyli BEST IT Extended Hackathon. Głównym zamysłem konkursu jest rozwiązywanie przez uczestników zadań sprawdzających ich pomysłowość, umiejętności techniczne oraz zdolności do rozwiązywania problemów inżynierskich.
Ula Małecka
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »