TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Praca o napędzie łodzi elektrycznej najlepsza w konkursie PSPA

Łódź elektryczna PWr Solar Boat - zdjęcie

Kacper Borucki zwyciężył w konkursie na najlepszą pracę dyplomową poruszającą tematykę elektromobilności organizowanym przez Wydział Elektryczny i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

Różnego rodzaju konkursy na najlepsze prace dyplomowe są na Wydziale Elektrycznym organizowane od wielu lat, ale po raz pierwszy ogłoszono laureata najlepszej pracy z zakresu elektromobilności. Został nim Kacper Borucki, absolwent kierunku elektrotechnika na specjalności Elektrotechnika przemysłowa.

Jury nagrodziło jego pracę magisterską „Napęd łodzi elektrycznej z silnikiem BLDC”, której promotorem był dr hab. inż. Mateusz Dybkowski, prof. uczelni z Katedry Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych, specjalista w dziedzinie napędów elektrycznych. To właśnie za jego namową przyszły laureat zgłosił się do konkursu PSPA.

Kacper Borucki - zdjęciePraca magisterska dotyczyła napędu do wyścigowej łodzi solarnej budowanej przez koło naukowe PWr Solar Boat Team. Chodziło przede wszystkim o wybór typu i parametrów silnika oraz opracowanie metody sterowania takim napędem.

– W projekcie uwzględniłem też posiadane już przez koło źródła zasilania – instalację fotowoltaiczną i baterie, a także przygotowałem koncepcje przekształtników energoelektronicznych. Następnie stworzyłem model tak zaprojektowanego układu w środowisku Simulink i wykonałem badania symulacyjne. Początkowo miałem zrobić też badania laboratoryjne, ale – niestety – zabrakło na to czasu – mówi Kacper Borucki. – Koncepcja okazała się znacznie bardziej złożona, niż mógłbym przypuszczać na początku. W ramach swojej pracy musiałem zapoznać się z wieloma różnymi tematami – dodaje.

Nasz absolwent najpierw sprawdził trendy i możliwości rozwoju elektromobilności w kontekście transportu morskiego. Dzięki temu wiedział, jakich rozwiązań szukać. Następnie przeszedł do doboru poszczególnych komponentów, a to z kolei zrodziło wiele nowych pytań, na które musiał znaleźć odpowiedź. Na przykład okazało się, że dobór parametrów silnika wymaga określenia co najmniej wymiarów śruby napędowej.

– Śrubę napędową dobiera się m.in. do masy i gabarytów łodzi. Żeby to zrobić, musiałem poszukać metod doboru śruby napędowej w literaturze związanej z projektowaniem okrętów. Fascynująca dziedzina nauki, choć tak naprawdę ledwie jej dotknąłem. Przecież trzeba było zamodelować jeszcze akumulatory oraz instalację fotowoltaiczną, a do tego przemyśleć przekształtniki energoelektroniczne do zasilania silnika i sterowania przepływem energii elektrycznej w napędzie. Mnóstwo pracy i mnóstwo tematów do przeanalizowania – podkreśla Kacper Borucki.

Pomysł z koła naukowego

Pomysł na zajęcie się akurat takim tematem związany był z zaangażowaniem naszego absolwenta w działalność zespołu PWr Solar Boat, w którym pojawiła się koncepcja budowy nowej łodzi elektrycznej lub przeprojektowania już istniejącej konstrukcji Solaris I.

– Oznaczało to również ponowne przemyślenie rozwiązań napędu elektrycznego. Gdy dowiedziałem się, że swoją pracę magisterską mogę wykonać na potrzeby tego koła naukowego, nie trzeba mnie było namawiać. Wcześniej, w ramach swojej pracy inżynierskiej, zbadałem laboratoryjnie silnik elektryczny zastosowany w napędzie pierwszej łodzi. W pewnym sensie, moja praca magisterska była więc kontynuacją mojej pracy inżynierskiej – wyjaśnia laureat.

Sporym wyzwaniem w trakcie pisania pracy było m.in. opracowanie metody sterowania silnikiem BLDC (bezszczotkowy silnik prądu stałego). Zakładała ona możliwość wymuszenia obrotów silnika w dwóch kierunkach oraz możliwość odzyskiwania energii podczas hamowania. Okazało się, że te dwie cechy są w przypadku układów sterowania silnikami BLDC są dość trudno osiągalne.

– Wiele godzin spędziłem na tym, żeby opracować metodę sterowania pozwalającą na jedno i drugie, a przy tym oferującą dobre przyspieszenia silnika i jednocześnie zabezpieczenie go przed przeciążeniami. Przez pewien czas miałem poważne wątpliwości, czy w ogóle zdążę skończyć pracę w terminie. Na szczęście udało się, choć wymagało to trochę głowienia się – przyznaje Kacper Borucki.

Obecnie nasz absolwent pracuje już zawodowo, ale nie wyklucza, że w przyszłości będzie kontynuował naukę na studiach doktoranckich. – Zwłaszcza, że poszerzanie wiedzy oraz metoda naukowa są mi bliskie nie tylko w dziedzinach stricte naukowych, a karierę naukową od dawna miałem gdzieś z tyłu głowy – zaznacza.

newsletter

mic

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję