TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Oto koła strategiczne 2023 r. Znamy finałową piątkę

Scorpio na zawodach w Turcji

Poznaliśmy tegoroczne koła strategiczne Politechniki Wrocławskiej. To organizacje o szczególnych osiągnięciach i dużym potencjale rozwoju, realizujące kluczowe, innowacyjne projekty. W tym roku mogą liczyć na dodatkowe fundusze od uczelni na swoją działalność.

PWR Racing TeamKoła strategiczne Politechnika Wrocławska wskazuje od 2017 r. Ten prestiżowy tytuł daje możliwość uzyskania dofinansowania na cały rok w dużo większej kwocie niż koło byłoby w stanie pozyskać na swoim wydziale.

By stać się strategiczną, organizacja musi wypełnić szczegółowy wniosek z opisem m.in. swoich dotychczasowych osiągnięć i planów na obecny rok, a następnie pomyślnie przejść ocenę formalną i merytoryczną. Na koniec czeka ją prezentacja przed członkami komisji oceniającej koła.

Komisja oceniająca projekty bierze pod uwagę wiele czynników: od publikacji, badań i innowacji, nad którymi pracują koła, przez sprawność w pozyskiwaniu środków zewnętrznych, działalność społeczną i na rzecz studentów PWr, organizację i udział w różnych wydarzeniach, nagrody i promocję uczelni, po staranność w przygotowaniu wniosku.

Koła strategiczne 2023 r. to:

Akademicki Klub Lotniczy z Wydziału Mechaniczno-Energetycznego

Akademicki Klub Lotniczy - członkowieStudenci – jak co roku – zamierzają pracować nad swoimi samolotami, z którymi wystartują w międzynarodowych zawodach SAE Aero Design w USA. W planach mają zbudowanie trzech różnych bezzałogowych statków powietrznych – dla klas Advanced, Regular i Micro.

Z kolei z myślą o zawodach Droniada będą także rozwijać flotę autonomicznych dronów i system zrzutu służący do wspierania akcji poszukiwawczo-ratowniczych. W tym roku AKL chce wystartować m.in. w konkurencji „Sztafeta”, w ramach której należy wykonać autonomiczny lot na dystansie 16,5 km oraz opracować system do precyzyjnego zrzutu znaczników świetlnych, które mogą mieć postać samobieżnych znaczników – małych dronów (zastosowanie systemu to wyznaczanie bezpiecznej ścieżki dla ratowników podczas nocnej akcji poszukiwawczo-ratowniczej).

AKL w czasie pracAKL chce także zbudować prototyp bezzałogowego płatowca do misji specjalistycznych SAR wykorzystującego systemy wizyjne o różnych zakresach fal do zbierania oraz analizowania danych w czasie rzeczywistym (pozwalające na detekcję z powietrza osób zagrożonych niebezpieczeństwem). Samolot ma mieć także system wypuszczania mniejszego autonomicznego bezzałogowego statku powietrznego mogącego dostarczać niezbędne zaopatrzenie dla osób poszkodowanych lub zagrożonych. Takie rozwiązania pozwolą na dotarcie z pomocą w trudno dostępnych terenach.

Klub ma też w planach organizację XVI Akademickich Mistrzostw Polski na Celność Lądowania i III Akademickiej Konferencji Lotniczej „Studenci (nie)Tylko o Lotnictwie”.

Humanizacja Środowiska Miejskiego z Wydziału Architektury

Humanizacja Środowiska MiejskiegoCzłonkowie koła zainspirowani pomysłem z Wydziału Architektury TU Delft zamierzają stworzyć Mobilne Laboratorium Prototypowania ProtoLAB, co pozwoli im na rozszerzenie dotychczasowej działalności i realizację projektów pawilonów, mebli i wnętrz w różnych miejscach w Polsce i za granicą. Do tej pory stworzyli m.in. pawilon z okazji 70-lecia Politechniki Wrocławskiej, Pawilon Arch/Box czy prototyp przystanku wiedeńskiego podczas projektu Żywa Ulica.

Dzięki dofinansowaniu z uczelni kupią używany samochód dostawczy i przerobią na mobilne laboratorium prototypowania z systemem przewożenia i przechowywania narzędzi, przewożenia stołów roboczych i materiałów budowlanych oraz wymienialnym systemem umożliwiającym zamianę samochodu z dostawczego na mobilne biuro projektowe zasilane energią odnawialną.

Humanizacja Środowiska MiejskiegoA to nie wszystko, bo koło ma także w planach projekt badawczo-projektowy „Przezierne drewno w architekturze”. Studenci m.in. zamierzają przeprowadzić eksperyment w postaci przeziernego kompozytu z wykorzystaniem różnych gatunków drewna i żywic, a następnie zbadać właściwości fizyczne próbek materiału wyjściowego, takich jak wytrzymałość mechaniczna, odporność na temperaturę czy uzyskany stopień przezierności. Kolejnym etapem będzie optymalizowanie procesu produkcji poprzez zastosowanie materiałów pochodzenia naturalnego lub pozyskiwanych w przyjazny sposób dla środowiska (jak biożywice i drewno pozyskiwane lokalnie) oraz budowa pawilonu z wykorzystaniem otrzymanego kompozytu i zbadanie jego oddziaływania na użytkowników.

Studenci będą też projektować i budować strefę ciszy dla studentów i pracowników PWr na terenie kampusu głównego (we współpracy z KN Fizyki Budowli Restart i KN AES) oraz rozwijać swój kwartalnik studencki „Format E1”.

Koło naukowe z W1 po raz pierwszy znalazło się w gronie kół strategicznych PWr.

KN Pojazdów Niekonwencjonalnych Off-Road z Wydziału Mechanicznego

ScorpioSłynny łazik marsjański Scorpio szykuje się już na kolejne zawody. W tym roku jego konstruktorzy zamierzają zakwalifikować się na trzy edycje prestiżowych międzynarodowych konkursów: Anatolian Rover Challenge, European Rover Challenge i Canadian Rover Challenge. Zanim jednak na nie polecą, chcą gruntownie zmodernizować i przebudować konstrukcję Scorpio 7 oraz zbudować od podstaw kolejny pojazd – Scorpio 8.

Już teraz pracują także nad stanowiskiem badawczym do badań parametrów kół pojazdów niekonwencjonalnych, które pozwoli na analizę wpływu cech konstrukcyjnych, technologicznych i materiałowych opon na parametry, w istotny sposób wpływających na właściwości jezdne pojazdu. Członkowie koła budują też spektrometr ramanowski do analizy składu i struktury próbek gleb oraz minerałów – z autorskim rozwiązaniem polegającym na modyfikacji spektrometru z użyciem rozwiązań pochodzących z technologii światłowodowych. 

Koło Naukowe Pojazdów i Robotów Mobilnych z Wydziału Mechanicznego

LEM Wrocław MotorsportStudenci będą projektować i budować motocykl LEM Tachyon – czyli wyścigowy motocykl o napędzie elektrycznym z akumulatorem jonowym, drugi o takim przeznaczeniu w historii koła, z którym chcą zakwalifikować się na międzynarodowe zawody Motostudent na torze Aragon w Hiszpanii.

Pojazd będzie miał m.in. wymiary i osiągi zbliżone do motocykli spalinowych klasy moto3, napęd w postaci silnika elektrycznego z magnesami trwałymi, zasilany przez sterownik z akumulatora litowo-jonowego o napięciu 126V, strukturę nośną ze stali i aluminium z elementami z materiałów kompozytowych czy zaawansowany system telemetrii do zbierania danych diagnostycznych.

Lem PhotonW porównaniu do poprzedniego motocykla LEM najnowszy pojazd ma mieć wydajny system chłodzenia baterii, innowacyjny system dźwigni zawieszenia, zapewniający miejsce na lepsze rozmieszczenie komponentów maszyny przy tak samo dobrych parametrach jezdnych, oraz większą prędkość maksymalną, przyspieszenie i zasięg, przy mniejszej masie i lepszym umiejscowieniu środka ciężkości. Jego konstruktorzy chcą też zmniejszyć straty w przeniesieniu napędu i poprawić aerodynamikę motocykla w celu minimalizacji oporów powietrza, poprawy stabilności, a także zapewnienia dobrego chłodzenia komponentów motocykla.

PWR Racing Team z Wydziału Mechanicznego

Formuła Student na HungaroringKoło skupia się teraz na rozwijaniu swojego bolidu elektrycznego RT13e – rozwijając napęd elektryczny i wdrażając system autonomiczny. Na liście planowanych przez studentów innowacyjnych rozwiązań są m.in. projekt i optymalizacja akumulatora HV, przetwornica LV, koncept, projekt i wykonanie własnego układu sterowniczego oraz układu hamulcowego, redesign i wykonanie układu zasilania czy rozwój komunikacji między modułami bolidu w oparciu o protokół CAN 2.Ob.

Z „trzynastką” studenci zamierzają wystartować w kilku edycjach międzynarodowych, bardzo wymagających zawodów Formuły Student. Z kolei po zakończonym sezonie startów zaczną prace nad kolejnym bolidem – RT14e.

lucy

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję