TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 21.12.2023 Kategoria: aktualności ogólne, aktywność studencka, nagrody/odznaczenia/medale, studia
Dr hab. inż. Bartosz Frej, prof. uczelni z Wydziału Matematyki, dr inż. Urszula Miller z Wydziału Inżynierii Środowiska oraz Mateusz Dziubek z Wydziału Mechanicznego zostali zwycięzcami pierwszej edycji programu Quintus.
Program jest elementem docenienia osób prowadzących zajęcia dydaktyczne na Politechnice Wrocławskiej przez studentów. Konkurs ogłosił rektor, ale jego realizację i przebieg powierzył studentom. Laureatów i zwycięzców typowały studenckie samorządy wydziałowe, a ośmioosobowa reprezentacja Samorządu Studenckiego PWr decydowała o przyznaniu nagród.
– Samorząd studencki zajmuje się bardzo szerokim spektrum obszarów, tematów i problemów. Dotyczą one choćby działań prospołecznych, proekologicznych, administracyjnych i organizacyjnych uczelni, popularyzacji nauki i kultury wyższej, wsparcia aktywności studenckiej, ale także projakościowych, a te często są pomijane i niedoceniane – mówi Szymon Łakomy, przewodniczący Zarządu Parlamentu Studentów. – Niemniej postrzegamy je jako jedne z podstawowych i kluczowych dla ogółu studentów, również ze względu na promocję studiów II stopnia, a następnie szkoły doktorskiej, co umożliwia budowę kadry naukowo-dydaktycznej uczelni i zapewnienie ciągłości wysokiego poziomu kształcenia – dodaje.
Dlatego właśnie wśród strategicznych celów samorządu znalazła się popularyzacja i promocja dydaktyki i jakości kształcenia. Studenci wprowadzili informator dydaktyczny, zorganizowali konferencję dydaktyczną z udziałem najlepszych szkoleniowców z uczelni technicznych w Polsce i zaangażowali się w stworzenie oraz realizację programu Quintus.
– W tym roku za kryteria konkursu przyjęliśmy cztery obszary: innowacyjność wykorzystywanych narzędzi i metod nauczania, otwartość i szacunek wobec współpracowników oraz studentów, indywidualizacja podejścia do studentów (w tym także kwestie związane z prowadzeniem konsultacji, prac dyplomowych, dostępnością) oraz działalność dodatkową np. na rzecz kół naukowych czy organizacji wyjść i wycieczek edukacyjnych – wyjaśnia Szymon Łakomy.
Z każdego wydziału wyróżnienia przyznawano w trzech kategoriach – osoby bez stopnia naukowego (w tym doktoranci), doktorzy oraz doktorzy habilitowani i profesorzy. Dodatkowo wybrano dwoje laureatów ze Studium Języków Obcych i jedną osobę ze Studium Wychowania Fizycznego i Sportu. W sumie nagrody trafiły więc do 42 osób, spośród których wybrano troje zwycięzców.
W kategorii osób bez stopnia naukowego zwyciężył Mateusz Dziubek, doktorant z Katedry Inżynierii Pojazdów, dla którego nagroda Quintus jest wyjątkowym uznaniem dla dydaktyka, który nie tylko przekazuje wiedzę, ale także inspiruje i angażuje studentów w proces nauki.
– Stanowi ona formę potwierdzenia, że przyjęte podejście do nauczania jest doceniane i wpływa pozytywnie na rozwój studentów. Jednocześnie odbieram ją jako motywację do bycia jeszcze bardziej zaangażowanym w życie akademickie studentów. W codziennej współpracy ze studentami najważniejsze jest dla mnie budowanie otwartej i przyjaznej atmosfery, w której studenci czują się zmotywowani do nauki. Ważne jest również stworzenie przestrzeni do zadawania pytań, wymiany pomysłów i rozwijania kreatywności w rozwiązywaniu problemów inżynierskich – mówi Mateusz Dziubek.
W kategorii doktorów zwyciężyła dr inż. Urszula Miller z Katedry Inżynierii Ochrony Środowiska, prodziekan ds. studenckich i organizacyjnych na Wydziale Inżynierii Środowiska.
– Z ogromną radością i wdzięcznością przyjęłam nagrodę w programie Quintus. Jest to dla mnie niezwykłe wyróżnienie i nie ma ważniejszej nagrody dla nauczyciela akademickiego, niż nagroda przyznana przez studentów za działalność dydaktyczną. To również motywacja do dalszego działania i doskonalenia się w obszarze kształcenia oraz tworzenia dostępnego i sprzyjającego rozwojowi studentów środowiska – mówi dr inż. Urszula Miller. – W codziennej pracy ze studentami kieruję się zasadami otwartości i empatii, stawiam na rozwijanie ich umiejętności praktycznych i krytycznego myślenia. Niezwykle istotne jest wspieranie rozwoju studentów poprzez angażowanie ich w dodatkowe inicjatywy naukowe oraz rozbudzanie pasji do działania.
Zwyciężczyni podkreśla, że ogromną zaletą pracy na Wydziale Inżynierii Środowiska jest prowadzenie zajęć z mniej licznymi grupami, co umożliwia bardziej indywidualne podejście do studentów.
– Ważnym elementem mojej pracy jest dbałość o dostępność i poznawanie problemów studentów, co pozwala mi aktywnie reagować na ich potrzeby. Niezwykle cenne wsparcie w tym zakresie uzyskałam dzięki programowi Liderów Dostępności na naszej uczelni – dodaje.
W kategorii doktorzy habilitowani i profesorzy zwycięzcą został prof. Bartosz Frej z Katedry Matematyki.
– Nagroda, którą otrzymałem, to jedno z najcenniejszych wyróżnień, jakie mi kiedykolwiek przyznano. Jestem zaszczycony, ale też trochę skrępowany tym, że spośród tak wielu znakomitych wykładowców studenci postanowili wybrać i uhonorować właśnie mnie – mówi prof. Bartosz Frej. – Zawsze stawiałem pracę dydaktyczną na równi z naukową, jestem więc szczęśliwy, że uznano, iż wykonuję ją na satysfakcjonującym poziomie. To niejako „nagroda publiczności”. Wielu twórców uważa taką nagrodę za najważniejszą, bo wyraża uznanie tych, którzy są bezpośrednimi adresatami ich aktywności.
Naukowiec, który na Wydziale Matematyki pełni funkcję prodziekana ds. studenckich, dodaje, że w swojej pracy dydaktycznej kieruje się takimi samymi zasadami, jak w życiu codziennym, a wiele działań wynika z szacunku wobec drugiego człowieka.
– Uczę ludzi, którzy często są zdolniejsi ode mnie, choć nie dysponują jeszcze wiedzą, jaką ja już posiadam. Moim zadaniem jest tą wiedzą się podzielić w sposób możliwie najbardziej przystępny i przyjemny dla słuchacza. Staram się pamiętać, że wyłożyć zaplanowany w karcie przedmiotu materiał, to nie to samo, co nauczyć – podkreśla prof. Bartosz Frej. – Prowadzący zajęcia może i powinien zaplanować przebieg zajęć, ale szczegóły rodzą się na bieżąco, w interakcji pomiędzy wykładowcą a słuchaczami, w bezpośrednim kontakcie, który od obu czy raczej od wszystkich stron wymaga wysiłku i zaangażowania – dodaje.
Laureat zwraca także uwagę na fakt, że inaczej będą przebiegać specjalistyczne zajęcia kierunkowe dla małej grupy studentów matematyki, a inaczej standardowy wykład z analizy dla grupy liczącej ponad sto osób. Dlatego każda z tych sytuacji wymaga innej mieszanki merytoryki, mechanizmów motywacyjnych i humoru, a czasem nawet elementów teatru.
– Ważną rolę pełni wzajemne zaufanie, dlatego chcę, by moje działania, także dotyczące zaliczeń, były dla studentów w pełni zrozumiałe. Jeśli oszukuję, to tylko w tym, że próbuję na zajęciach i w innych kontaktach ze studentami być trochę lepszą wersją siebie, niż jestem w rzeczywistości. Bardzo dużo zawdzięczam osobom, które były moimi wykładowcami i opiekunami. To oni byli moimi wzorami, z ich doświadczeń czerpię i im próbuję dorównać – zaznacza.
Zwycięzcy programu otrzymali dyplomy oraz nagrodę w wysokości 10 000 zł, natomiast pozostali laureaci dyplomy oraz nagrody w wysokości 5 000 zł.
Osoby bez stopnia naukowego:
Doktorzy:
Doktorzy habilitowani i profesorzy:
Studium:
mic
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »