TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 13.09.2023 Kategoria: popularyzacja nauki
Matematyka, fizyka i – nowość od tego roku – chemia – to oferta Studium Talent dla uczniów szkół średnich. Na zajęcia z wykładowcami Politechniki Wrocławskiej mogą zapisywać się chętni, dla których lekcje w szkole to za mało. Bezpłatne zajęcia dla prawdziwych pasjonatów nauk ścisłych ruszają od października.
Zapisy na tegoroczną edycję Studium Talent zaczną się w piątek, 15 września o godz. 10 i potrwają do czwartku, 21 września, do godz. 15.
Na zajęcia mogą zapisywać się uczniowie szkół średnich zainteresowani zgłębianiem nauk ścisłych. Wykłady są bezpłatne. Prowadzą je naukowcy z Politechniki Wrocławskiej.
Zajęcia trwają około 30 godzin – po dwie tygodniowo, w określone dni tygodnia. Wykładowcy Studium Talent spotykają się z uczniami nie tylko we Wrocławiu, ale także w Jeleniej Górze, Legnicy i Wałbrzychu.
Dla chętnych spoza tych miejscowości, a nawet spoza Dolnego Śląska, także jest szansa uczestnictwa – mogą bowiem zapisać się na zajęcia w wersji online.
W tym roku poza wykładami z matematyki i fizyki w ofercie Studium Talent pojawiły się także zajęcia z chemii.
W sumie wykładowcy Studium Talent przygotowali 3460 miejsc dla chętnych uczniów w kilkunastu grupach zajęciowych.
Szczegółowe harmonogramy spotkań z poszczególnymi wykładowcami można znaleźć w zakładce na temat Studium Talent. Uczniowie zapisują się od razu do konkretnej grupy prowadzonej przez jednego naukowca.
Zajęcia kończą się egzaminem obejmującym zakres tematyki poruszanej na zajęciach. Maturzyści, którzy zdadzą ten egzamin i zdecydują się później na rekrutację na Politechnikę Wrocławską, mogą liczyć na dodatkowe punkty w procedurach naboru na studia.
Ci, którzy ukończą go z bardzo dobrym wynikiem, będą przyjmowani na dowolny kierunek z pominięciem warunków rekrutacji (wyjątek stanowi tu architektura, na którą obowiązuje egzamin z rysunku).
– Zajęcia, zgodnie z ponad 30-letnią tradycją Studium Talent, kierujemy przede wszystkim do uzdolnionej młodzieży – podkreśla dr Adam Marczak, wykładowca ST i koordynator zajęć z matematyki. – Chcemy przyciągnąć na naszą uczelnię tych najbardziej utalentowanych, tych, dla których matematyka czy fizyka są łatwe i przyjemne, a po naszych zajęciach spodziewają się czegoś więcej, niż oferują zajęcia w szkole.
Dr Marczak zwraca też uwagę, że istnieje bardzo duża różnica pomiędzy matematyką czy fizyką szkolną, a tymi samymi przedmiotami nauczanymi na uczelni. Dlatego zespoły prowadzące zajęcia w ramach Studium Talent starają się maksymalnie ułatwić przyszłym studentom wejście w realia uniwersyteckie.
– Stąd też programy zajęć często nawiązują do zagadnień omawianych na pierwszym roku studiów. Na wykładach matematycznych często mówimy o podstawach analizy matematycznej. Na tym opiera się zarówno program szkolny, jak i w rozszerzonym zakresie kurs matematyki, który każdy student uczelni technicznej ma już w pierwszym semestrze studiów – tłumaczy naukowiec. – Mówimy zatem o tym, co uczeń powinien pamiętać ze szkoły, a więc o funkcjach i ich wykresach, o ciągach liczbowych i granicach ciągów, bo na ich podstawie definiuje się pojęcie granicy funkcji. Granicę funkcji wykorzystuje się natomiast w definicji pojęcia pochodnej funkcji. Nasza kadra stara się przedstawiać omawiane zagadnienia w taki sposób, by uczniów zainteresować i zmobilizować do samodzielnego pogłębiania wiedzy.
Dr Marczak zaznacza też, że każdy wykładowca prowadzi wykład autorski. Jedni poświęcają sporo czasu na zagadnienia z zakresu matematyki dyskretnej czy kombinatoryki (co z pewnością przyda się przyszłym maturzystom w zadaniach dotyczących rachunku prawdopodobieństwa), inni rozszerzają wiedzę z analizy matematycznej, opowiadając o całkowaniu i zastosowaniu całki oznaczonej. Jeszcze inni idą w kierunku algebry, omawiając np. stosowane na uczelni uogólnienia pojęcia liczby rzeczywistej (liczby zespolone czy macierze liczbowe).
Uczniowie Studium Talent na zajęciach z matematyki spotkają się także z pewnością z historią matematyki oraz zagadnieniami z zakresu matematyki elementarnej, które dają się bardzo łatwo sformułować, ale ich uzasadnienie jest wyjątkowo skomplikowane lub uznawane za niewykonalne (będą to więc typowe zagadnienia ze szkolnych kółek matematycznych).
– To co warto podkreślić, to fakt, że Studium Talent to nie kurs przygotowawczy do matury – mówi dr Marczak. – Odnoszę nawet wrażenie, że jeśli ktoś ma kłopoty z wykonywaniem podstawowych rachunków i najzwyczajniej za nimi nie przepada, to nasze zajęcia raczej nie są dla niego.
Dr inż. Maciej Mulak, który koordynuje zajęcia z fizyki, zaznacza, że każdy z wykładowców stara się odpowiedzieć na oczekiwania słuchaczy. Dlatego często program jest modyfikowany w czasie trwania zajęć, gdy np. okaże się, że uczniowie chcieliby poświęcić więcej czasu na konkretne zagadnienia.
– Bardzo nas zresztą cieszy to, że na wykładach Studium Talent dostajemy mnóstwo pytań. Nasi uczniowie chcą wiedzieć więcej, a my zachęcamy ich do tego, żeby nie bali się tych pytań zadawać.
Wykłady z fizyki – jak podkreśla dr Mulak – są w pewnym sensie wyborem najciekawszych zagadnień z programu tego przedmiotu w szkole średniej i pogłębieniem tematu. – Staramy się jeszcze bardziej rozpalić zainteresowanie tych młodych ludzi. Nie chcemy uczyć encyklopedycznej wiedzy, a prowokować do drążenia tematu, zastanawiania się, dlaczego coś działa tak, a nie inaczej.
Na zajęciach z fizyki uczniowie mogą więc spodziewać się zarówno zadań z obliczeniami, jak i doświadczeń ilustrujących poszczególne zagadnienia, a także anegdot o tym, jak wielcy odkrywcy dochodzili do znanych nam dzisiaj praw i reguł fizyki.
W tym roku ruszą także dwie grupy z zajęciami chemicznymi (we wtorek i sobotę, stacjonarnie, we Wrocławiu). Dr inż. Tomasz Misiaszek, który poprowadzi jedną z nich, zapowiada, że wykłady będą miały interaktywną formę.
– Będziemy rozmawiać i rozwiązywać zadania – tłumaczy. – Skupimy się zwłaszcza na chemii ogólnej i chemii fizycznej. Wejdziemy w tematy, na które nauczyciele w szkole nie mają czasu, a my możemy tutaj pozwolić sobie na szersze rozwinięcie konkretnych zagadnień.
Wykładowca zaznacza: – Bardzo liczymy na to, że na wykładach spotkamy się z prawdziwymi pasjonatami, którzy „czują” chemię, chcą wiedzieć więcej i chcieliby sprawdzić, co w tej chemii pociąga ich najbardziej. Kto wie, może to będzie dobry start przed studiami chemicznymi? A potem na wczesnym etapie kariery naukowej, już na studiach, część z naszych słuchaczy dołączy do działających u nas zespołów badawczych? Będą bowiem wiedzieli, że właśnie ta dziedzina chemii, którą zajmuje się konkretna grupa naukowców, jest tym, w czym sami czują się najlepiej, co najbardziej ich w chemii interesuje.
Dr Misiaszek – podobnie jak inni wykładowcy Studium Talent – zaznacza też, że odradza zapisanie się na Studium Talent tym uczniom, którzy chcą przyjść na wykłady tylko dla dodatkowych punktów rekrutacyjnych na uczelnię. – Szybko się zniechęcą. Nasze wykłady to jednak wyższy poziom od szkolnego. Wymaga zaangażowania się, otwarcia głowy na trochę ambitniejsze zagadnienia, regularności w nauce, a przede wszystkim chęci, żeby razem z nami poznawać nowe tematy.
Więcej informacji i zapisy na Studium Talent na stronie Działu Rekrutacji PWr.
Studium Talent wywodzi się z Wydziału Podstawowych Problemów Techniki. Wykłady dla uczniów szkół średnich ruszyły na PWr w 1988 r. – z inicjatywy ówczesnego dziekana prof. Aleksandra Werona. Inicjatywa wyłania wyróżniających się uczniów, utalentowanych w przedmiotach ścisłych, którym zajęcia dają możliwość rozwoju talentów i pokazuje, że nauki matematyki, fizyki (czy od tego roku także chemii) może wyglądać inaczej niż w szkolnym wydaniu.
Lucyna Róg
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »