TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 28.05.2021 Kategoria: aktualności ogólne, rekrutacja, Wydział Inżynierii Środowiska, Wydział Matematyki, Wydział Mechaniczny, Wydział Podstawowych Problemów Techniki, życie uczelni
Nasi naukowcy spotkali się wirtualnie z uczniami ośmiu liceów, którym patronuje Politechnika Wrocławska. Przygotowali dla nich cykl wykładów o zmianach klimatu, gospodarce energetycznej, obrazowaniu medycznym, nowoczesnym zarządzaniu firmą czy bioinżynierii.
W kwietniu dydaktycy z Wydziału Matematyki przez tydzień prowadzili dla szkół patronackich zajęcia z zakresu pojęć matematycznych. Potem ze swoimi warsztatami dołączyły wydziały: Podstawowych Problemów Techniki, Inżynierii Środowiska i Mechaniczny.
– Nie mamy możliwości gościć w szkołach bezpośrednio, dlatego zdecydowaliśmy się na taką formę spotkań. I okazało się, że to był bardzo trafiony pomysł. Mogliśmy zaoferować młodzieży różnorodne tematy wykładów, a część z nich była w języku angielskim – tłumaczy Małgorzata Smutkiewicz z Działu Rekrutacji.
Dodaje, że dyrektorzy i nauczyciele ze szkół patronackich szczególnie doceniają możliwość uzupełniania lub poszerzania podstawy programowej oraz słuchania wykładów po angielsku.
– Cieszymy się, że mogliśmy zaproponować szkołom lekcje angielskiego połączone z wykładem z zarządzania czy najnowszych technologii – mówi Małgorzata Smutkiewicz.
W wykłady zaangażowali się nie tylko znani i cenieni profesorowie, ale także doktoranci i doktorzy. Zachęcali do podejmowania studiów na Politechnice i opowiadali, jak wygląda ścieżka naukowca od studenta do profesora.
Łącznie w spotkaniach wzięło udział ponad 1600 uczniów ze szkół z Kalisza, Wałbrzycha, Wielunia, Leszna, Oleśnicy, Jeleniej Góry, Świdnicy i naszego Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu.
Wykładowcy z Wydziału Inżynierii Środowiska zaproponowali licealistom tematy, które spotkały się z ogromnym zainteresowaniem i ożywioną reakcją młodych ludzi. – Skupiliśmy się na aktualnych zagadnieniach dotyczących każdego z nas, czyli zmianach klimatu, wykorzystaniu energii odnawialnej, recyklingu surowców, jakości powietrza, którym oddychamy oraz naszego wpływu na środowisko – mówi dr Piotr Jadwiszczak z W7. – Uczniowie dowiedzieli się, jak badamy zmiany klimatu i jakie technologie opracowujemy, aby powstrzymać te zmiany i zaadaptować infrastrukturę miast oraz zakładów przemysłowych do już występujących zmian – dodaje naukowiec.
Dzięki bogatemu doświadczeniu dydaktycznemu naukowcy z W7 przedstawili młodzieży rzetelne fakty, sprawdzone dane oraz prostowali przesądy niezgodne z prawdą.
Tematy wygłoszone przez nich to: „Magazynowanie energii odnawialnej w systemie energetycznym”, „Zmiany klimatyczne - mechanizm, obalenie mitów, skąd wiemy, że to my”, „Recykling tworzyw sztucznych. Czy recycling rzeczywiście działa?”, „Microplastics in the environment, a common threat” oraz "Indoor Air Quality Issues”.
Wykładowcy z Wydziału Podstawowych Problemów Techniki skupili się na tematach związanych z szeroko pojętą inżynierią biomedyczną.
Prof. Marek Langner i dr inż. Joanna Bauer z Katedry Inżynierii Biomedycznej na W11 opowiadali o znaczeniu witaminy C i jej suplementacji w diecie człowieka oraz o zastosowaniu badań termograficznych w medycynie i technice.
– Nasze wykłady cieszyły się dużym zainteresowaniem młodzieży, wzbudziły żywy odzew w postaci licznych pytań i dyskusji. W chwili obecnej pracownicy katedry pracują nad kolejnymi tematami dla młodzieży, które zaprezentowane zostaną w tym oraz kolejnym roku akademickim – zapowiada dr Joanna Bauer z W11.
Wydział Mechaniczny przygotował wykłady, które dotyczyły m.in.biomimetyki, budowy nowoczesnych samochodów, obrazowania medycznego, modelowania procesów logistycznych, robotów współpracujących (cobotów) czy przemysłu przyszłości.
– Młodzież wysłuchała ciekawych prelekcji w języku angielskim m.in. o zmianach w zarządzaniu przedsiębiorstwami i o naukach biologicznych wykorzystywanych przez inżynierów. Mamy nadzieję, że uczniowie byli zadowoleni z zajęć z naszymi wykładowcami. Z pewnością sporym zainteresowaniem cieszył się wykład o biomimetyce – mówi dr inż. Sylwia Szotek z W10.
Dodaje, że naukowcy chętnie zgłaszali się prowadzenia wykładów, i to zarówno profesorowie, jak i doktorzy i doktoranci.
Dział Rekrutacji PWr podkreśla, że forma zdalna daje ogromne możliwości kontaktu ze szkołami, dla których przyjazd do Wrocławia jest czasem sporym przedsięwzięciem.
– Już myślimy, jak w przyszłości kontynuować taką interaktywną formułę spotkań z młodzieżą ze szkół z całej Polski. W trakcie wykładów licealiści mieli możliwość nie tylko wysłuchać sporej dawki wiedzy, ale też podpytać o szczegóły związane ze studiowaniem na Politechnice – wyjaśnia Małgorzata Smutkiewicz z PWr. Zaznacza, że nagrania niektórych wykładów będą już niebawem udostępnione na stronach internetowych PWr.
Politechnika Wrocławska sprawuje patronat nad siedmioma szkołami oraz Akademickim Liceum Ogólnokształcącym PWr:
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »