TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Nowe stanowisko dla studentów i badaczy – hamownia tłokowych silników lotniczych małej mocy

Hamownia

Wydział Mechaniczno-Energetyczny ma nowe stanowisko, z którego będą korzystać studenci w czasie zajęć, a naukowcy mogą na nim prowadzić badania. Zbudowali je pracownicy wydziału we współpracy z wielokrotnym Mistrzem Polski i zdobywcą Pucharu Polski samolotów zdalnie sterowanych.

Stanowisko do badania tłokowych lotniczych silników małej mocy (czyli w uproszczeniu: hamownia) na razie stanęło w kampusie głównym i toczą się przy nim ostatnie prace. Docelowo będzie wykorzystywane przez studentów w kampusie przy ul. Długiej – w planowanym tam centrum dydaktyki lotniczej.

Michał Lepszy i dr Maciej CholewińskiTworzy je metalowa konstrukcja, na której zamocowany jest silnik ze śmigłem. Obracające się śmigło generuje ciąg. Parametry pracy napędu są na bieżąco monitorowane (m.in. dzięki tensometrowi i innym czujnikom), a dane zapisywane na komputerze w czasie rzeczywistym.

– Rejestrujemy generowany przez napęd ciąg i znając jego wartość, możemy skonfrontować ją np. z chwilowym zużyciem paliwa, mocą, sprawnością czy temperaturami na różnych elementach silnika, a także porównywać wybrane wielkości w zależności od stopnia otwarcia przepustnicy silnika – opowiada dr inż. Maciej Cholewiński z Katedry Kriogeniki i Inżynierii Lotniczej.

Hamownię zbudowali wspólnie z dr. Cholewińskim, doktorant Jean-Marc Fąfara z Katedry Inżynierii Konwersji Energii, technik Michał Lepszy i Jacek Szczepaniak z firmy JPS-RC – mieszkający w Rzeszowie wielokrotny Mistrz Polski i zdobywca Pucharu Polski samolotów zdalnie sterowanych w klasie modeli akrobacji precyzyjnej F3A, F3P i F3M.

– Od dłuższego czasu rośnie popularność bezzałogowych statków powietrznych, tzw. dronów, które zaczynają być wykorzystywane w wielu branżach – od rolnictwa, po ratownictwo medyczne. Nasze stanowisko zbudowaliśmy właśnie po to, by móc prowadzić badania tłokowych silników spalinowych dla takich dronów, uzupełniających przyszły rynek „czystych” napędów lotniczych małej mocy – tłumaczy dr Cholewiński.

newsletter

Młody naukowiec dodaje, że Wydział Mechaniczno-Energetyczny na kierunku lotnictwo i kosmonautyka kształci m.in. „napędowców” (na specjalności napędy i płatowce). W ramach kursu Badanie napędów lotniczych studenci będą teraz uczyć się technik badania silników tłokowych oraz tworzenia bilansów energetycznych, korzystając z hamowni.

Hamownia– A przy tym będą mogli nie tylko mierzyć różne wielkości związane z działaniem silnika, ale także ingerować w niego, np. dobierając różne śmigła, rodzaj paliwa, ustawienia układu regulacji, układ wylotowy czy dodatki paliwowe. Na stanowisku można badać np. wpływ  obciążenia w kontekście zużycia paliwa czy emisji zanieczyszczeń, co w przypadku silników dwusuwowych i prawodawstwa zmierzającego do minimalizacji negatywnego wpływu lotnictwa na otoczenie ma duże znaczenie – podkreśla dr Cholewiński.

Stanowisko może także służyć do prowadzenia badań – nie tylko w kontekście eksploatacyjno-optymalizacyjnym, ale także np. komponowania mieszanek paliwowych, stosowania paliw syntetycznych czy też ograniczania emisji zanieczyszczeń metodami wtórnymi.

Hamownia– Coraz częściej słyszymy o napędach wodorowych i elektrycznych, zapominamy jednak o potencjale drzemiącym w biokomponentach czy też paliwach syntetycznych. Nasza hamownia może służyć testowaniu takich rozwiązań – dodaje badacz. – Możliwości są naprawdę duże. Możemy modyfikować układ wylotowy, zubażać lub wzbogacać mieszankę paliwową, dodawać np. 10 proc. biokomponentu i obserwować, jak taka kombinacja zmian wpływa na moc, temperaturę na cylindrach czy równomierność biegu. Na brak kierunków badawczo-rozwojowych na pewno nie będziemy mogli narzekać.

Stanowisko zostało zbudowane ze środków wydziału.


Lotnictwo i kosmonautyka to kierunek otwarty na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym w 2020 r. Wydział ma jednak długie tradycje lotnicze, od wielu lat kształcąc specjalistów dla tej branży – wcześniej (i nadal także) na specjalności inżynieria lotnicza na kierunku mechanika i budowa maszyn energetycznych. Współpracuje przy tym z firmami z sektora lotniczego i wspierając działalność Akademickiego Klubu Lotniczego (który zdobywa szereg nagród na międzynarodowych zawodów dla konstruktorów bezzałogowych statków powietrznych).

Lucyna Róg

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję