TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Nowe laboratorium dydaktyczne dla studentów lotnictwa i kosmonautyki

Data: 31.10.2023 Kategoria: Wydział Mechaniczno-Energetyczny

Prezentacja nowych stanowisk dydaktycznych

Wydział Mechaniczno-Energetyczny otworzył Laboratorium Awioniki i Systemów Pokładowych Statków Powietrznych. Studenci lotnictwa i kosmonautyki realizują tam zajęcia laboratoryjne na czterech nowych stanowiskach dydaktycznych, powalających symulować pracę wybranych urządzeń i systemów pokładowych samolotów.

Z nowych stanowisk dydaktycznych korzystają studenci obu specjalności na kierunku lotnictwo i kosmonautyka – zarówno napędów i płatowców, jak i awioniki i sterowania. Mają tam zajęcia laboratoryjne w ramach czterech kursów: podstaw awioniki, awioniki, instalacji pokładowych i systemów pokładowych statków powietrznych.

Stanowiska dydaktyczne będą wykorzystywane nie tylko na zajęciach, ale mogą także wspomóc studentów w czasie zbierania materiałów do prac dyplomowych związanych m.in. z diagnostyką systemów pokładowych statków powietrznych czy analizą stanów awaryjnych wybranych systemów pokładowych.

Laboratorium awioniki

Symulator systemu elektroenergetycznego samolotu pasażerskiego AQ-1 i symulator systemu hydraulicznego samolotu pasażerskiego AQ-2 (oba wzorowane na systemach samolotu pasażerskiego Airbus A-320 i współpracujące z komputerami klasy PC) zbudowała włoska firma Elettronica Veneta.

Stanowisko dydaktyczne– Na pierwszym stanowisku studenci w ramach zajęć mogą prowadzić symulację pracy w trybie normalnym i awaryjnym pokładowych źródeł energii elektrycznej, ćwicząc załączenie do sieci pokładowej naziemnego źródła zasilania energią elektryczną GPU, pomocniczej jednostki mocy APU oraz pierwszej i drugiej prądnicy prądu przemiennego. Mogą także symulować stany awaryjne występujące w systemie elektroenergetycznym związane m.in z niesprawnością poszczególnych pokładowych źródeł energii elektrycznej – opowiada dr inż. Adam Jaroszewicz z Katedry Kriogeniki i Inżynierii Lotniczej, kierownik laboratorium.

Na drugim stanowisku możliwa jest nie tylko symulacja pracy w trybie normalnym i awaryjnym trzech pokładowych systemów hydraulicznych (z wzajemną redundancją), ale także współpracujących elementów mechanizacji skrzydła (klap, slotów, spoilerów) oraz układów chowania/wypuszczania podwozia i układów odwracania ciągu w poszczególnych fazach lotu samolotu pasażerskiego.

Laboratorium awioniki

Uczestnicy zajęć – dzięki obu stanowiskom – będą mieli okazję poczuć się jak piloci za sterami Airbusa 320, prowadząc symulacje wspomagane wizualizacją na ekranach.

Prezentacja stanowiska dydaktycznegp w Laboratorium awionikiDwa inne nowe stanowiska w Laboratorium Awioniki i Systemów Pokładowych Statków Powietrznych są modułowe: to przyrządy pilotażowo-nawigacyjne statków powietrznych i przyrządy kontroli pracy zespołów napędowych. Opracowała i zbudowała je poznańska firma Mechatronika.pl. Stanowiska powstawały w ścisłej współpracy z pracownikami Wydziału Mechaniczno-Energetycznego na podstawie konkretnych wytycznych związanych ze szkoleniem studentów lotnictwa i kosmonautyki.

Tworzy je ponad 40 niezależnych modułów zawierających wybrane elementy wyposażenia pokładowego statków powietrznych (m.in cyfrowy sztuczny horyzont, cyfrowy paliwomierz – przepływomierz, obrotomierz magnetoelektryczny i reluktancyjny, termoelektryczny czujnik temperatury głowicy silnika tłokowego, zespolony wskaźnik parametrów pracy zespołu napędowego czy także wybrane membranowe przyrządy pilotażowe – wysokościomierze, prędkościomierze, wariometry).

– Dzięki modułowej budowie stanowiska możliwa jest szybka i łatwa konfiguracja elementów wyposażenia pokładowego statków powietrznych, żeby zrealizować konkretny temat ćwiczenia laboratoryjnego – podkreśla dr Jaroszewicz.

newsletter_2023_14.jpg


Lotnictwo i kosmonautyka to kierunek prowadzony na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym PWr od 2020 r. Wydział ma jednak dużo dłuższe – dwudziestoletnie doświadczenie w kształceniu inżynierów dla lotnictwa (na kierunku: Mechanika i budowa maszyn energetycznych i specjalności: Inżynieria lotnicza). Absolwenci W9 są cenionymi specjalistami w branży lotniczej, pracując w wielu firmach lotniczych w kraju jak i za granicą.

Szczegóły na temat lotnictwa i kosmonautyki na stronie wydziału.

Lucyna Róg

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję